۱۳۸۸ خرداد ۱۰, یکشنبه

زندگي‌نامه كانديداها محسن رضایی


محسن رضايي ميرقائد، 10 شهريور 1333 در حوالي مسجد سليمان به دنيا آمد. نام او در ابتدا سبزوار رضايي ميرقائد بود، اما وقتي در سال 1353 براي تحصيل در رشته مهندسي مكانيك در دانشگاه علم و صنعت به تهران آمد و وارد مبارزات چريكي عليه سلطنت پهلوي شد، با نام محسن رضايي فعاليت مي كرد. او در آن زمان از اعضاي بلندپايه گروه چريكي اسلامي منصورون بود.
محسن رضايي در سال 1360 و در اولين ماه هاي جنگ ايران و عراق، در سن بيست و هفت سالگي با حكم آيت الله خميني به فرماندهي سپاه پاسداران ايران رسيد.
آيت الله خميني حكم فرماندهي آقاي رضايي را با نام محسن رضايي صادر كرد و بعد از آن آقاي رضايي شناسنامه المثني گرفت و نامش را رسما به محسن رضايي قائد تغيير داد. تصوير اين مهر المثني در زمان ثبت نام آقاي رضايي براي انتخايات رياست جمهوري سال 88 توجه بعضي ها را جلب كرد.
محسن رضايي بعد از پايان جنگ ايران و عراق تحصيلات مهندسي خود را نيمه كاره گذاشت و در رشته اقتصاد ادامه تحصيل داد و دكتراي خود را در اين رشته از دانشگاه تهران گرفت. آقاي رضايي در مقام فرماندهي سپاه پاسداران، دانشگاه هاي "امام حسين"، "علوم پزشكي بقيه الله" و "دانشكده فرماندهي سپاه" را تأسيس كرد.
از سال 1368، با پايان جنگ، سپاه پاسداران "قرارگاه بازسازي خاتم النبيا" را راه انداخت و اجراي چند پروژه عمراني را تحت نظر دولت اكبر هاشمي رفسنجاني بر عهده گرفت. او از سال 60 تا سال 76 فرمانده سپاه بود و در اولين روزهاي دولت محمد خاتمي در شهريور 1376 از مقام خود استعفا كرد و بعد از مدت كوتاهي با حكم آيت الله خامنه اي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام شد و به رياست كميسيون اقتصاد كلان مجمع تشخيص مصلحت نيز برگزيده شد.
خروج از سپاه
محسن رضايي بعد از استعفا از فرماندهي سپاه از حضور در كليه نيروهاي نظامي كناره گيري كرد و وارد دنياي سياست شد. او ابتدا در سال 1378 و در انتخابات مجلس ششم از شهر تهران نامزد شد، اما با توجه به حضور در ليست گروه هاي محافظه كار و استقبال گسترده تهراني ها از نامزدهاي اصلاح طلب، نتوانست به مجلس راه يابد.
محسن رضايي در اين سال ها فعاليتش را در مجمع تشخيص مصلحت نظام متمركز كرده و ايفاي نقشي پررنگ در تدوين سند چشم انداز بيست ساله ايران و نيز كمك به اصلاح قانون سرمايه گذاري خارجي را از نقاط قوت كارنامه خود در مجمع نشخيص مصلحت مي داند.
محسن رضايي (چپ) در طول جنگ ايران و عراق، فرمانده سپاه پاسداران ايران بود
محسن رضايي (چپ) در طول جنگ ايران و عراق، فرمانده سپاه پاسداران ايران بود
آقاي رضايي در سال 1384 كانديداي انتخابات رياست جمهوري شد. اما دو روز مانده به انتخابات از نامزدي انصراف داد. او در بيانيه اي كه منتشر كرد، دليل كناره گيري خود را "جلوگيري از تشتت آراي مردم" در اثر تعدد نامزدها عنوان كرد.
در سال 1386 (نوامبر 2007) مجمع عمومي پليس بين الملل (اينترپل) حكم بازداشت بين المللي محسن رضايي، فرمانده سابق سپاه پاسداران و چند مقام ديگر ايراني را به اتهام مشاركت در بمب گذاري در مركز فرهنگي يهوديان آرژانتين در بوئنوس آيرس در سال 1994، صادر كرد. اگرچه رهبران ايران، اين اتهام را رد كرده و آن را بي اساس خوانده اند.
در فاصله سال هاي 84 تا 88 آقاي رضايي تلاش كرد كه اصولگرايان منتقد محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري وقت را حول محور خود و چند تن ديگر از چهره هاي شناخته شده جريان اصولگرا، از جمله علي لاريجاني، محمدباقر قاليباف و علي اكبر ولايتي، متشكل كند.
آقاي رضايي به همراه اين افراد ساز و كاري را با عنوان "دولت ائتلافي" دنبال مي كرد و قصدش اين بود يكي از اين سه نفر نامزد رياست جمهوري شوند.
اما با نزديك شدن به زمان ثبت نام نامزدها، مشخص شد كه هيچ يك از اين سه نفر قصد كانديدا شدن در انتخابات ندارند.
برخي ناظران دليل اصلي اين تصميم را مخالفت رهبر ايران با رقابت سياستمداران اصولگرا با محمود احمدي نژاد ذكر كرده اند.
در هر حال با شكست اين طرح، محسن رضايي تصميم گرفت شخصا و با عنوان "نامزد مستقل" وارد انتخابات شود.
آقاي رضايي در سخنراني هاي اخير خود شديدا از سياست هاي دولت انتقاد كرده و گفته است "اگر مسير فعلي ادامه پيدا كند ما به سمت پرتگاه مي رويم."
البته او سياست هاي اصلاح طلبان را نيز شكست خورده خوانده و از مردم خواسته است بين "شكست و پرتگاه" راه ديگري را انتخاب كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859