۱۳۸۸ خرداد ۱۰, یکشنبه

گفت و گو درباره رئيس جمهوري بعدي ايران در لندن


كليسا از حدود 33 سال پيش تاكنون كه جلسات مركز فرهنگي انجمن دانشجويان ايراني لندن در آن برگزار مي شود به نام "امام باره" يا "حسينيه" شناخته مي شود و مهمترين واقعه اي كه در آن روي داده است، تشييع جنازه دكتر علي شريعتي است كه در چهارم تير سال 1356 برگزار شد.
از سال 1364 هم كه ساختمان كليسا براي انجمن خريداري شد "كانون توحيد لندن" به يكي از مهمترين محل هاي گردهمايي ايرانيان در اين شهر بدل شده است.
اين روزها كانون توحيد حال و هواي انتخاباتي دارد و فضا آن قدر در اين كانون پر حرارت است كه نبود برق و خاموشي سالن مانع از ادامه پرسش و پاسخ و بحث و فحص انتخاباتي نشد و برنامه در زير نور دو شمع كوچك ادامه يافت.
چه كسي رئيس جمهوري شود بهتر است؟
عطاالله مهاجراني، از دولتمردان كابينه اكبر هاشمي رفسنجاني و محمد خاتمي، احمد سام روزنامه نگار و محقق و از نويسندگان روزنامه اطلاعات، مجيد تفرشي تاريخ نگار و نويسنده و حسين انصاري پور مترجم و روزنامه نگار از سخنرانان ميزگرد انتخاباتي در كانون توحيد بودند.
احمد سام كه يكي از اولين سخنرانان بود گفت كه مي‌خواهد اعلام كند كه چرا به آقاي احمدي نژاد راي نخواهد داد.
محور سخنراني احمد سام، يادآوري شعار هاي انتخاباتي محمود احمدي نژاد و مقايسه آن با عملكرد دولت او بود.
از جمله اين انتقادها رد و تكذيب شعار "آوردن پول نفت بر سر سفره مردم" از سوي آقاي احمدي نژاد و حركات نمايشي در سفرهاي استاني و كاهش اعتبار و منزلت جهاني ايرانيان به واسطه رفتار و موضع گيري دولت نهم بود.
به گفته آقاي سام سفرهاي استاني دولت محمود احمدي نژاد "عوام گرايانه" است چراكه تمامي هيات دولت اعم از وزراي خارجه و نفت را به استان هاي مختلف برده اند و وقت آنها را هدر داده اند و سپس مردم را به خيابان كشاندند تا به دنبال خودروي رئيس جمهوري بدوند.
به گفته آقاي سام چهار سال است دولتي در ايران در راس كار است كه حمايت مجلس، صدا و سيما، سپاه، بسيج و قوه قضاييه و همه شرايط مساعد براي كار را داشته است و هيچ كس نمي‌تواند بگويد سنگ اندازي در راه دولت وجود داشته است.
آقاي سام در انتها اين پرسش را مطرح كرد كه آيا واقعا نمي شد ايران را در چهار سال گذشته بهتر از اين اداره كرد؟
عطاالله مهاجراني، سخنران بعدي اين مراسم بود كه گفت كه شركت حداقلي در انتخابات رياست جمهوري پيش رو باعث به وجود آمدن دولت حداقلي همچون دولت فعلي مي شود و شركت حداكثري در انتخابات و بالابردن سقف مشاركت، مي تواند به تشكيل يك دولت حداكثري منجر شود كه با خواست تعداد بيشتري از شهروندان مطابقت دارد.
آرزوي بازگشت به عقل و تجربه
آقاي مهاجراني با يادآوري جايگاه عقل در ميراث فرهنگي و ديني و و مرتبه خرد در ادبيات فارسي، دولت ايران در چهار سال اخير را " ضد تجربه ترين" و " ضد تعقل ترين" دولت در تاريخ ايران خواند و گفت اداره امور هيچگاه در ايران به اين اندازه بي سامان نبوده است و مثال آن هم در لايحه بودجه كاملا آشكار است.
آقاي مهاجراني با اشاره به رسوايي‌هاي مالي اخير در ميان نمايندگان مجلس بريتانيا گفت كه مبلغ كل اين رسوايي مالي كه منجر به بركناري رئيس مجلس، دو نماينده مجلس و برخي از اعضاي كابينه بريتانيا شد حدود ‪ ۲۰۰‬ميليون تومان بوده در صورتي كه اين مبلغ پول خرد آقاي احمدي نژاد است كه در سفرهاي خود در ميان برخي از مردم و دانشجويان پخش مي‌كند.
او با ذكر جمله اي از نهج البلاغه كه مي گويد ميراث عقل و خرد حفظ تجربه است، آرزو كرد مردم ايران با انتخابي كه در 22 خرداد مي كنند به "بازگشت عقل و تجربه به عرصه مديريت كشور" راي دهند تا هر فرد ديگري تا اين دوره‌اي كه با آقاي احمدي نژاد آغاز شده تا چهار سال ديگر ادامه پيدا نكند.
حسين انصاري پور هم كه از مدافعان آقاي احمدي نژاد است به دفاع از ديدگاه هاي دولت پرداخت و از جمله سياست دولت نهم درباره پرونده اتمي ايران را ستود و گفت از ديدگاه او به دولت آقاي احمدي نژاد دو انتقاد يكي درباه پرونده تحصيلي علي كردان وزير سابق كشور كه با راي مجلس از كار بركنار شد و ديگري سخنان اسفنديار رحيم مشايي كه از دوستي با مردم اسرائيل سخن گفته بود وارد است.
آقاي انصاري در دفاع ازسياست هاي دولت نهم گفت كه برخي از سياست هاي آقاي احمدي نژاد نظير سفرهاي استاني باعث شده كه حتي در بريتانيا هم نخست وزير به سفر استاني برود و با مردم ديدار عمومي انجام دهد.
وعده هاي محال؟
مجيد تفرشي هم در سخنراني كوتاه خود به انتقاد از نامزد هاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري پرداخت و گفت كه دوره تبليغات انتخاباتي فرصت خوبي است كه مردم بدون پرده پوشي با گذشته نامزد هاي انتخاباتي آشنا شوند و سئوالات خود را درباره آن مطرح كنند اما نامزد هاي انتخاباتي ديدگاهي امروزي خود را به سي سال پيش تعميم مي دهند و طوري وانمود مي كنند كه گويي همواره طرز فكر امروزي شان را داشته اند و در گذشته هيچ خطايي از آنها سر نزده است.
به گفته آقاي تفرشي نامزدهاي انتخاباتي در اين ايام به گونه‌اي سخن مي‌گويند كه گويي از ابتداي تولد آزاديخواه و ليبرال بوده اند. "اين درست است كه افراد با گذشت زمان ممكن است تغيير كند و نظراتش را اصلاح مي كند ولي وقتي كسي قصد دارد خود را در معرض راي مردم قرار دهد نبايد گذشته خود را فراموش يا پنهان كند."
آقاي تفرشي از برخي از نامزدهاي انتخاباتي گلايه كرد كه بر اساس مد روز حرف مي زنند و موضعي مي گيرند كه از عمق جان به آن باور ندارند و اگر هم باور داشته باشند عملي كردن آن با توجه به ساختار سياسي ايران ناشدني است.
او مصادق اين شعار ها را احقاق حقوق بهائيان و اصلاح قانون اساسي ايران خواند و به اين ترتيب موضوع براي پرسش و پاسخ فراهم شد.
ضرورت تعامل رئيس جمهوري با رهبر
اشاره آقاي تفرشي عمدتا به وعده هاي انتخاباتي مهدي كروبي بود كه آقاي مهاجراني مشاور او در امور ايرانيان خارج از كشور است.
آقاي مهاجراني درباره حقوق شهروندان بهايي گفت كه گرچه قانون اساسي اين آيين را به رسميت نشناخته اما بهايي ها به صرف اينكه شهروند جمهوري اسلامي اند داراي حقوقي هستند كه بايد رعايت شود و زنداني شدن و دستگير شدن آنها به علت اعتقاد و مرامشان نيست بلكه اتهام هايي نظير جاسوسي متوجه آنها است.
وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي، جمهوري اسلامي را ساختاري توصيف كرد كه در آن رئيس جمهوري بدون تعامل با رهبري نمي تواند كارها را پيش ببرد.
او سپس به موضوع اصلاح قانون اساسي هم اشاره كرد و گفت كه آقاي كروبي در گذشته نشان داده كه ظرفيت تعامل با رهبري نظام را دارد و مي تواند با مطالبات اصلاح طلبان را برآورده كند.
به گفته آقاي مهاجراني پيش نويس قانون اساسي ايران، با محوريت رئيس جمهوري و رياست او بر كشور تنظيم شده بود اما در جريان بازنگري در قانون اساسي و اضافه شدن ولايت فقيه بر آن، اين جايگاه در اختيار ولايت فقيه قرار گرفت اما روح قانون اساسي همچنان رئيس جمهوري را مخاطب قرار مي دهد.
آقاي مهاجراني گفت كه آقاي كروبي در صورت انتخاب به عنوان رئيس جمهوري مي توان از طريق تعامل به رهبري نشان دهد كه اصلاح قانون اساسي به نفع مردم و كشور است.
ميزگرد انتخاباتي انجمن اسلامي دانشجويان لندن در كانون توحيد در شرايطي در زير نور شمع به پايان رسيد كه به نظر مي رسد همچون فضاي ايران كه اين روزها در حال و هواي انتخابات است، ساعاتي در يكي از محلات غرب لندن هم چنين تب و تابي با حضور جمعي از ايرانيان بالا گرفته بود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859