۱۳۸۸ تیر ۳, چهارشنبه

بيانيه شماره 14 كميته صيانت از آراء ستاد آقاي ميرحسين موسوي

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


تير2 ۱۳۸۸ ساعت ۲۰:۵۱

بسم‌الله الرحمن الرحيم


ان الله يأمركم ان تؤدوالامانات الي اهلها و اذا حكمتم بين الناس ان تحكموا بالعدل
(
سوره شريفه نساء آيه 6)

ملت شريف ايران!
نامه مورخه 30/3/88 جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي خطاب به شوراي نگهبان، حاوي گزارشي از مهندسي انتخابات، با بي‌اعتنايي مقامات مسئول و ذيربط مواجه گرديد. يك بار ديگر برخوردهاي جانبدارانه و بي‌اعتنايي به افكار عمومي و عدم توجه به عوامل موجدة حماسة حضور 22 خرداد، تكرار شد.
كميته صيانت از آراي ملت ايران در انتخابات دهمين دورة رياست‌جمهوري، در تداوم وظيفه خود، اينگونه برخوردهاي انسداد آفرين را مخل دستيابي به يك راه حل معقول و خداپسندانه مي‌داند و اصرار بر معكوس جلوه دادن حركت عظيم ملت ايران در 22 خرداد 88 را محكوم مي‌كند. اين كميته همچنين يادآوري مي‌نمايد چنانچه هشدارها و تذكرات قبلي ناديده گرفته نمي‌شد و مقامات مسئول، وظيفة قانوني خود را در رفع اشكالات عديده‌اي كه در مرحله «قبل»، «حين» و «بعد» از انتخابات به آنان اعلام گرديد، انجام مي‌دادند، امروز نظام جمهوري اسلامي و كشور ايران به عنوان مهد مردم‌سالاري ديني و الگوي بي‌رقيب توسعه سياسي جهان اسلام، سرخط اخبار سياسي جهان بود، نه به عنوان كشوري كه تظاهرات آرام مردم خود را تحمل نمي‌كند و با انواع تدابير آن را به سمت تشنج و اغتشاش مي‌برد. اگر امروز درصدر اخبار جهان، نمايش عكس‌ها و فيلم‌هاي قربانيان بي‌گناه تظاهرات خياباني ايران قرار دارد، گناه آن به گردن كساني است كه مرتكب انواع رفتارهاي خلاف قانون شدند يا بر آن چشم پوشيدند و متأسفانه امروز با تظاهر احترام به قانون، قرباني اصلي اقدامات خلاف قانون را به رعايت قانون دعوت مي‌كنند.

ملت فهيم و صبور ايران!
آنچه كليه ناظران منصف و بسياري از دست‌اندركاران امر انتخابات در ادوار مختلف جمهوري اسلامي ايران از آن به عنوان «مهندسي انتخابات در اين دوره» ياد مي‌كنند، طي سه مرحله پي در پي صورت گرفته است:
الف) سلسله اقدامات قبل از اخذ رأي از طريق زمينه‌سازي‌هاي غيراخلاقي، اقدامات غيرقانوني و تخلفات آشكار و مكرر كه برخي از آنها در بيانيه‌هاي قبلي مستنداً اشاره گرديده از جمله استفاده وسيع و نامحدود از امكانات تداركاتي، تبليغاتي و نيروي انساني دولتي كه در خدمت نامزد دولتي قرار داشت، به گونه‌اي كه گويا هدف پيروزي در انتخابات، مجوز همه گونه حيف و ميل سرمايه‌هاي ملي، تاراج اعتماد عمومي و هر گونه خلافكاري ديگر است. استماع عباراتي نظير «دولت دروغ» و «دولت دروغگو» از مردمي كه قريب به سه دهه حاكميت جمهوري اسلامي ويژگي ممتاز نظام را صداقت مسئولين مي‌دانستند، موجبات ناخرسندي هر شنونده‌اي مي‌شد. در روزهاي تبليغات انتخاباتي، با اينكه بسياري از گزارش‌هاي ارائه شده توسط رئيس‌جمهور وقت، در سيما، روز بعد به وسيله نهادهاي رسمي تكذيب مي‌شد، اين روش تعجب‌برانگيز به وسيله وي تكرار مي‌گرديد. گويا مشاوران رئيس‌جمهور به اين نتيجه رسيده بودند كه اعلام يك دروغ بزرگ تأثير تبليغاتي چندين ميليوني دارد و تكذيب بعدي آن مخاطباني حداكثر چند هزار نفري خواهد داشت. البته در شرايط فقدان ترس از خداوند يا حسابرسي مقامات و نهادهاي مسئول، اين معامله‌اي پرسود است و توده‌هايي را كه فقط چشم به تلويزيون دارند، جذب مي‌كند. هر چند هر روزه بيش از پيش، نخبگان از سلامت و كارآمدي دولت نااميد شوند.
همچنين يك سلسله اقدامات ديگر قبل از رأي‌گيري، به طور مشخص معطوف به ايجاد سيستمي بسته و محدود به چند فرد خاص از دستگاه اجرا و نظارت بود كه هيچكس را به درون آن راهي نباشد. بدين ترتيب با انواع روش‌هايي كه قبلاً ذكر شد، حق قانوني و شرعي نامزدها براي اعمال نظارت و حضور مؤثر در مراكز مرتبط با برگزاري انتخابات سالم، از آنها گرفته شد. نهايتاً به دليل حضور بسيار گسترده مردم در صحنه كه با نامزدي مهندس ميرحسين موسوي اميدي دوباره را در حال شكوفايي مي ديدند، فعاليت‌هاي اين جريان براي بيرون راندن مردم از صحنه حضور در انتخابات، خنثي گرديد ليكن سلسله اقداماتي كه براي محدودسازي نظارت و صيانت از آرا انجام شده بود، صرفا مي‌توانست با دخالت مسئولان نظام بي‌اثر شود كه متأسفانه چنين شد.

ب) در مرحله اخذ رأي، همگان شاهد تقلب بسيار وسيع، سيستماتيك و چند لايه بودند كه جزئيات آن تنها به وسيله يك هيأت حقيقت ياب عادل، بي‌طرف، شجاع و كارآمد، مي‌تواند ارائه شود. در اينجا برخي نمودهاي آن را به مثابه مشتي از خروار ذكر مي‌نمائيم:
1-
تعيين و به كارگيري اعضاي هيأت‌هاي اجرايي و نظارت از يك طيف خاص به گونه‌اي كه اغلب مشهور به جانبداري از كانديداي دولتي بوده‌اند.
2-
تغيير كمَي و كيفي شعب اخذ رأي و اعضاي آن.
3-
چاپ انبوه و بي‌سابقه تعرفه‌ها بطوري كه مي‌بايست بالغ بر بيست ميليون تعرفه بدون استفاده موجود باشد هر چند كه از آمار و سرنوشت آنها اطلاعي در دست نيست و هنوز در هاله‌اي (!) از ابهام قرار دارد.
4-
گزارش‌هايي مبني بر وجود تعرفه‌هاي بدون شماره سريال كه در شب 22 خرداد 88 به چاپ رسيده است، وجود دارد كه اين امر در تاريخ انتخابات بي‌سابقه بوده و وجود نارسايي‌ها و كسري تعرفه در استان‌ها از ساعات قبل از ظهر روز اخذ رأي بر وضعيت بغرنج سرنوشت اين تعرفه‌هاي سرنوشت‌ساز (!!) مي‌افزايد.
5-
تهيه و تأمين مهرهاي انتخاباتي به ميزان حيرت‌آور قريب به دو و نيم برابر تعداد شعب و نيز تحويل دو مهر به هر شعبه اخذ رأي كه فاقد وجاهت قانوني است، از اقدامات عجيب و غريب اين دوره مي‌باشد كه با كمال تعجب و تأسف هيچگونه اعتراضي را از سوي نهادهاي نظارتي قانوني بر نيانگيخت، در حالي كه وجود مهر اضافي در هر شعبه مي‌تواند زمينه‌ساز تقلبات فراوان گردد.
6-
در حالي كه توسط مسئولان برگزاري انتخابات ادعا شود كه مهندس ميرحسين موسوي حدود 40 هزار نماينده در شعب اخذ رأي سراسر كشور داشته است، كه عاري از واقعيت مي‌باشد، بلكه واقعيت، گوياي وضعيت ناگوار و تأسف‌باري براي اجراي اين بخش از قانون در اين دوره مي‌باشد. بخشي از اشكال آفريني‌ها به منظور اختلال در سيستم نمايندگان نامزدها به قرار زير مي‌باشد:
6-1-
طبق قانون حضور نمايندگان نامزدها، از روز اول خرداد 88، نمايندگان مهندس موسوي مي‌توانستند در هيأت‌هاي اجرايي حضور يابند. در حالي كه در هيچ نقطه كشور به دليل امتناع فرمانداران و دستور وزارت كشور، امكان حضور آنان تا روز رأي‌گيري ممكن نگرديد.
6-2-
فرمانداري‌ها در مواجهه با مسئولين ستادهاي مهندس موسوي، بهانه‌گيري‌هاي مختلف و درخواست اطلاعات اضافي و غيرقانوني براي پرونده‌سازي نمايندگان ايشان را بيان مي‌نمودند.
6-3-
در پذيرش مدارك ارسال شده از سوي ستادهاي مهندس موسوي، تعلل و تأخير مي‌ورزيدند.
6-4-
براي تعداد زيادي از نيروهاي معرفي شده كارت صادر نكردند.
6-5-
كارت‌هاي صادر شده براساس شعبه‌هاي معرفي شده نبود و آنها را با جهت‌گيري خاص بنحوي مهندسي مي‌كردند كه امكان حضور ايشان را در شعب از بين مي‌برد.
6-6-
كارت‌هاي نمايندگان را دير هنگام و به گونه‌اي تحويل دادند كه بخشي از آنها ناقص و مخدوش و جابجا شده بود.
6-7-
از فعاليت قانوني بسياري از نمايندگان مهندس موسوي در هنگام پلمپ كردن صندوق‌ها و رؤيت شناسنامه رأي دهندگان، جلوگيري مي‌كردند و به تذكرات ايشان در ممانعت از تبليغات غيرقانوني كانديداي دولتي توسط بعضي از اعضا و نظار شعب وقعي نمي‌نهادند.
6-8-
از حضور نمايندگان نامزدها در سايت‌هاي تجميع آراء ممانعت به عمل آوردند.
6-9-
نمايندگان كشوري نامزدها را در گوشه‌اي از ستاد انتخابات كشور مستقر كرده بودند كه امكان هيچگونه دستيابي و اطلاع از آمار يا چگونگي تجميع آراء براي ايشان مقدور نبود به گونه‌اي كه در ساعت 2 و پانزده دقيقه بامداد 23 خرداد طي نامه‌اي رسمي اعتراض خود را از اين وضعيت به وزير كشور اعلام داشتند.
6-10-
سيستم پيامك (SMS) كه به عنوان تنها وسيله ارتباطي و انعكاس تخلفات در روز انتخابات توسط نمايندگان مهندس موسوي پيش‌بيني شده بود، از بامداد روز رأي‌گيري كاملا قطع گرديد.
6-11-
تلفن‌هاي ثابت كميته صيانت از آراء در اواخر زمان رأي‌گيري و هنگام اوج كاري ستاد براي اخذ گزارش‌ها قطع و دستگيري رابطين شعب كه مسئوليت پشتيباني نمايندگان مهندس موسوي را عهده‌دار بودند، آغاز گرديد.
6-12- ...

7-
شبهه جدي در وضعيت صندوق‌ها: هيچ اطميناني وجود ندارد كه صندوق‌ها قبل از پلمپ شدن، با آراء مورد نياز و مهندسي شده از قبل، پر نشده باشد. نمايندگاني كه پس از عبور از هفت خوان اختلالات، بسياري از آنها در ساعت مقرر امكان حضور قبل از زمان شروع رأي‌گيري نيافته بودند، نمايندگاني كه موفق به حضور شدند، غالبا با اصرار و تاكيد غيرقانوني «راه ندادن» يا «اخراج» مواجه گرديدند. سؤال اين است كه اين تأكيد بر عدم حضور در موقع پلمپ صندوق رأي، چه دليلي توجيهي مي‌تواند داشته باشد؟!

ج) مرحله اعلام عجولانه نتيجه انتخابات:
در اين مرحله، سرعت عجيب اعلام نتايج نهايي آراء حتي در زماني كه رأي‌گيري در جريان بود، خبر از ارائه آماري غيرواقعي مي‌داد، به ويژه وقتي در مرحله تجميع، وجود نمايندگان نامزدهاي غيردولتي كان لم يكن بوده و آنان هيچ اطلاع و نظارتي بر چگونگي تجميع و اعلام آن نداشته‌اند و از شنيدن آمار راديو اظهار تعجب نموده‌اند.
در مرحله اعلام نتايج، نكته اساسي ديگر اصرار و تأكيد عاجل مقدمات بر ختم انتخابات و تجديد دوره رياست‌جمهوري و اعلام صحت آن حتي قبل از طي مهلت قانوني است. اين عجله در بخش رسانه‌اي دولت نيز مشهود بود، به طوري كه خبرهاي رسانه‌هايي همچون ايرنا، فارس، كيهان و ... به شكل زودهنگام برروي خروجي‌ها قرار گرفت كه اين همه حاكي از تصميم قبلي مبني بر اعلام نتيجه از قبل تعيين شده به نفع كانديداي دولتي بود، به نحوي كه آراي آقاي احمدي‌نژاد در ساعات اوليه بامداد 24 ميليون عنوان گرديد؟!

ملت شريف ايران!
كميته صيانت از آراء اميدوار است اصرار غيرقانوني و غيراخلاقي بر سپردن بررسي تقلبات به دست عوامل آن و ديگر كساني كه در اين فرايند نقش داشته‌اند پايان پذيرد و با استفاده از تجربيات زمان حيات امام(ره) با تشكيل كميته حقيقت ياب عادل، كارآمد، شجاع و مورد قبول همه طرف‌هاي انتخابات، كل مراحل انتخابات مورد بررسي موشكافانه قرار گيرد.
تشكيل اين كميته و اعلام نتيجه به وسيله آن، آرامش و طمأنينه را به جامعه و اعتبار را به مسئولان نظام باز خواهد گرداند و تجربيات گرانقدري براي نظام ذخيره خواهد نمود. در سطح جهان نيز جمهوري اسلامي يكبار ديگر درخشش خواهد گرفت و الگوي مردم‌سالاري ديني پيشنهادي آن مجددا الگوي موفق و پيشرو براي همه آزادگان جهان خواهد بود.
كميته صيانت از آراي مهندس موسوي


گزارش موسسه چتم هاوس لندن

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859
 

 

چتم هاوس، موسسه سلطنتي امور بين الملل بريتانيا در گزارشي به تحليل نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران بر مبناي آمار اعلام شده از سوي وزارت كشور پرداخته است.

اين گزارش به سرپرستي علي انصاري، مدير مركز مطالعات ايراني دانشگاه سنت اندروز و با همكاري دانيل برمن و توماس رينتول از همين مركز تهيه شده است

.

اين گزارش بر مبناي آمار استان به استان اعلام شده وزارت كشور در دو انتخابات اخير رياست جمهوري و آمار رسمي مركز آمار ايران در سال 2006 تهيه شده است

.

گزارش اين موسسه تحقيقاتي بريتانيا مي گويد كه در دو استان مازندران و يزد كه از آنها به عنوان دو استان محافظه كار ياد كرده، درصد مشاركت مردم بيش از صد درصد گزارش شده است

.

در سطح استاني نيز هيچ ارتباطي ميان افزايش مشاركت با چرخش آرا به سوي محمود احمدي نژاد ديده نمي شود كه اين مساله، تصور موجود مبني بر پيروزي آقاي احمدي نژاد با حضور گسترده اكثريت خاموش محافظه كار را با چالش مواجه مي كند

.

طبق اين گزارش، در يك سوم استان ها، نتايج رسمي اعلام شده نيازمند آن است كه آقاي احمدي نژاد نه تنها آرا تمام محافظه كاران دور قبل، بلكه آرا ميانه روها و تمام راي دهندگان جديد را علاوه بر 44 درصد آرا راي دهندگان اصلاح طلبان را به دست آورده باشد

.

نتايج رسمي اعلام شده نيازمند آن است كه آقاي احمدي نژاد نه تنها آرا تمام محافظه كاران دور قبل، بلكه آرا ميانه روها و تمام راي دهندگان جديد را علاوه بر 44 درصد آرا راي دهندگان اصلاح طلبان را به دست آورده باشد

اين گزارش مي گويد در سال 2005، به مانند سال 2001 و سال 1997 كانديداهاي محافظه كار و به خصوص محمود احمدي نژاد آشكارا در مناطق روستايي فاقد محبوبيت بود. اين كه نواحي روستايي همواره به محافظه كاران راي مي دهند، يك توهم است. اين ادعا كه امسال هم آقاي احمدي نژاد بيشتر آراي مناطق روستايي را از آن خود كرد، بر خلاف اين داده ها است

.

بي نظمي ها در ميزان مشاركت آرا

در دو استان ميزان مشاركت فراتر از صد درصد است و در چهار استان نيز اين ميزان بالاي نود درصد گزارش شده است. هيچ ارتباطي ميان افزايش تعداد شركت كنندگان و چرخش آرا به سمت آقاي احمدي نژاد ديده نمي شود.

در سال 2005 و در انتخابات آن دوره، شكافي ميان ميزان مشاركت ديده مي شد. در هفت استان ايران ميزان مشاركت زير شصت درصد و در ده استان بالاي هفتاد درصد بود. در سال 2009 تنها دو استان زير زير هفتاد درصد است و 24 استان ديگر بالاي هشتاد درصد گزارش شد. با اين آمار تفاوت هاي منطقه اي در ميزان مشاركت ديگر ديده نمي شود

.

طبق گزاش چتم هاوس، ارتباط چشمگيري ميان افزايش مشاركت مردم در انتخابات در يك استان و چرخش آرا به سمت آقاي احمدي نژاد ديده نمي شود. فقدان اين ارتباط باعث مي شود تا اين استدلال كه آرا اكثريت محافظه كاران خاموش باعث پيروزي محمود احمدي نژاد شده، با مشكل رو به رو شود

.

اين گزارش مي گويد در مورد آمار اعلام شده نيز نگراني هايي وجود دارد. در دو استان يزد و مازندران، نتايج اعلام شده نشان مي دهد كه آرا به صندوق ريخته شده در روز انتخابات، بيشتر از ميزان واجدان شرايط است و در چهار استان ميزان مشاركت بيش از نود درصد است

.

در دو استان يزد و مازندران، نتايج اعلام شده نشان مي دهد كه آرا به صندوق ريخته شده در روز انتخابات، بيشتر از ميزان واجدان شرايط است و در چهار استان ميزان مشاركت بيش از نود درصد است

اين گزارش مي افزايد در كشوري كه استفاده از راي مردگان مرسوم است، استفاده از شناسنامه متوفيان براي ريختن راي بيشتر به صندوق ها به صورت گسترده در جريان است. اين امر مشكل ساز است اما غير منتظره نيست. چنين مشكلي با احمدي نژاد شروع نشده است

.

راي احمدي نژاد از كجا آمد؟

گزارش چتم هاوس مي گويد طبق آمار رسمي اعلام شده، آقاي احمدي نژاد در اين انتخابات سيزده ميليون راي بيشتر از دوره پيش به دست آورده است.

با فرض اينكه او توانسته تمامي 11.5 ميليون راي سال 2005 خود را نگه دارد، اين سيزده ميليون راي اضافي از سه منبع مي تواند به دست آيد

.

حدود 10.6 ميليون شهروندي كه در سال 2005 راي ندادند اما در اين انتخابات شركت كردند

.

6.2

ميليون نفري كه در انتخابات دور پيش به رفسنجاني راي دادند

.

10.4

ميليون نفري كه در دور پيشين انتخابات به نامزدهاي اصلاح طلب راي دادند.

براي اينكه اين آمار اعلام شده درست باشد، آقاي احمدي نژاد بايد تمام راي دهندگان جديد را به خود جذب مي كرد، آراي هاشمي رفسنجاني را به خود اختصاص مي داد و 44 درصد آرا راي دهندگان به اصلاح طلبان در دوره پيش را از آن خود مي كرد

.

طبق گزارش چتم هاوس، اين نكته حائز اهميت است كه در برخي از استان ها، مهدي كروبي، روحاني اصلاح طلب در سال 2005 راي بالايي به دست آورد و آمار اعلام شده دولتي حاكي از آن است كه حاميان دور پيشين او اين بار به او يا آنگونه كه انتظار مي رفت به ميرحسين موسوي راي نداده اند و به آقاي احمدي نژاد متمايل شده اند

.

براي بسياري از اصلاح طلبان اين وضعيت غير محتمل است. مهدي كروبي يك اصلاح طلب شناخته شده و معروف است و ديدگاههايي بر خلاف آقاي احمدي نژاد در مسايل سياسي، فرهنگي، آزادي ها، مديرين اقتصادي و سياست خارجي دارد

.

آيا مناطق روستايي نشين از احمدي نژاد حمايت مي كنند؟

اگرچه بسياري از تحليلگران بر اين باورند كه قبل و پس از انتخابات اخير آقاي احمدي نژاد در مناطق روستايي محبوب و پرطرفدار بوده اما آمار انتخابات سال 2005 اين امر را نشان نمي دهد. بلكه آمار انتخابات دور پيش نشان مي دهد كه آقاي احمدي نژاد راي خود را در آن سال عمدتا از مناطق شهري و حومه شهري به دست آورد.

طبق گزارش چتم هاوس، آمار نشان مي دهد كه بر خلاف آنچه رسانه هاي غربي مي گويند روستانشينان، هوادار محمود احمدي نژاد نيستند. بسياري از جمعيت روستايي ايران تركيبي از اقليت هاي قومي است. لرها، بلوچ ها، كردها و اعراب از جمله اين اقوام هستند

.

آمار نشان مي دهد كه بر خلاف آنچه رسانه هاي غربي مي گويند روستانشينان، هوادار محمود احمدي نژاد نيستند. قوميت هاي ايراني يا معمولا به نفع نامزدهاي اصلاح طلب راي داده و يا به فردي از قوم خود راي داده اند

اين قوميت هاي ايراني يا معمولا به نفع نامزدهاي اصلاح طلب راي داده و يا به فردي از قوم خود راي داده اند. راي آنها در انتخاب خاتمي در سال 1997 و 2001 مهم بود و در سال 2005 نيز عمدتا به مهدي كروبي و مصطفي معين راي دادند

.

اين گزارش مي افزايد در اين حال آمار سال 2009 نشاندهنده تغيير ناگهاني در اين مساله است. اين آمار نشان مي دهد كه آرا مهدي كروبي كه در نواحي قومي پرطرفدار است از ميان رفته و حتي در لرستان، زادگاه او آرا او از 440247 در سال 2005 به 44036 در سال 2009 رسيده است و 50.9 درصد آرا به سمت آقاي احمدي نژاد چرخش يافته است و او 47.5 درصد آرا اصلاح طلبان در دور پيش را به خود اختصاص داده است

.


اعلام آمادگي نمايندگان موسوي و كروبي براي مناظره با اعضاء شوراي نگهبان و وزير كشور

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


علي اكبر محتشمي پور و مرتضي الويري نمايندگان موسوي و كروبي براي مناظره درباره انتخابات با اعضاء شوراي نگهبان و وزير كشور اعلام آمادگي كردند

.

به گزارش سايت مجمع روحانيون مبارز در نامه نمايندگان اين دو ستاد به مسئولان انتخابات آمده است

:

نظر به مسائل پيش آمده در خصوص انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري و با توجه به اينكه طي روزهاي اخير و در خلال برنامه‌ها و مصاحبه‌هاي متعدد تلويزيوني برخي افراد و شخصيت‌ها پيشنهاد گفتگو و بيان ديدگاه‌هاي متقابل و برگزاري مناظره تلويزيوني بين افرادي كه درخصوص انتخابات ديدگاه‌هاي مختلفي دارند، اعلام داشته‌اند اينك در راستاي تنوير افكار عمومي و آرامش بخشيدن به جامعه، اين‌جانبان آمادگي خود را جهت حضور در برنامه تلويزيوني به صورت زنده و انجام مناظره با هر يك از اعضاي محترم شوراي نگهبان و وزير محترم كشور اعلام مي‌داريم. يقيناً پذيرش اين پيشنهاد و انجام اين مناظرات و احاله داوري و قضاوت در خصوص صحت و سقم مطالب به مردم در تلطيف فضاي عمومي كشور بسيار موثر خواهد بود

پيشنهاد عبدالله نوري: پرونده انتخابات را به مجمع بفرستيد


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859




عبدالله نوري، از فعالان سياسي و وزيركشور پيشين ايران مي گويد كه نتيجه اعلام شده انتخابات او را هم "شگفت زده و نگران" كرده و به رهبر ايران پيشنهاد كرده است كه پرونده انتخابات را به مجمع تشخيص مصلحت نظام بفرستد.


آقاي نوري در بيانيه اي كه روز اول تير منتشر شده است، با اشاره به اين كه "ميليون ها رأي دهنده" نتيجه اعلام شده انتخابات را نپذيرفته اند، هشدار داده است كه اگر اين باور عمومي اصلاح نشود، بازنده اصلي "نظام" خواهد بود.


آقاي نوري تأكيد كرده كه "ابطال انتخابات" كه خواست نامزدهاي اصلاح طلب است، در گذشته سابقه داشته و "به هيچ عنوان بدعت نيست".


او پيشنهاد كرده است كه اگر شوراي نگهبان هم نظر قطعي خود را بر صحت انتخابات اعلام كرد، "رهبر مي تواند به عنوان معضل پيش آمده، از طريق مجمع تشخيص مصلحت نظام دستور اقدام دهد".


آيت الله علي خامنه اي در نماز جمعه روز ۲۹ خرداد تهران نامزدهاي معترض به نتيجه اعلام شده انتخابات را به پي گيري مسئله از طرق قانوني دعوت كرده و گفته بود كه زير بار "بدعت هاي غيرقانوني" نخواهد رفت.


آقاي نوري در ادامه اطلاعيه خود مي نويسد: "هرچند در طول ساليان گذشته با نگراني عميق، ويراني بسياري از دستاوردهاي اسلام و انقلاب را شاهد بودم، ولي اميد آن داشتم تا اين انتخابات بتواند تضميني بر حداقلي از آزادي ها باشد و از خسارات بيشتر جلوگيري كند. ملت سرفراز و آگاه ايران نيز براي پاسداري از همين آزادي حداقلي با وجود همه تضييقاتي كه بر سر تحقق خواسته آنان بود بيشترين همكاري را با حكومت داشتند و حتي به فيلتر شوراي نگهبان تمكين كردند و به يكي از ۴ كانديداي مورد تأييد شوراي نگهبان رأي دادند و صادقانه تمامي سرمايه خود را در طبق اخلاص نهادند و با حضور حماسي خود خواستند از خسارت و زوال بيشتر ايران عزيز جلوگيري كنند. اما افسوس كه امروز بسياري از رأي دهندگان احساس مي كنند همان رأي هم ناديده گرفته شده است و فريبي به بهاي از بين رفتن آبرو و صداقت حكومت، خورده اند."


اعلام نتيجه انتخابات دور دهم رياست جمهوري در ايران اعتراضات متعددي را در پايتخت و شهرهاي مختلف به همراه داشت كه در مواردي اين اعتراض ها با دخالت نيروهاي پليس و لباس شخصي ها با خشونت و تيراندازي به معترضان همراه شد.


عبدالله نوري در بخشي از بيانيه اش با انتقاد از اين برخوردها آورده است: "چرا تير اندازي به مردم؟ چرا دستگيري هاي كور و حبس و زندان؟ چرا ضرب و شتم و هتك حيثيت مردم؟ چرا حمله به دانشجويان و دانشگاه ها؟ چرا اتهام هاي واهي؟ چرا برخورد با مالباخته به جاي دزد؟ زنداني كردن ده ها اصلاح طلب و روشنفكر، نخبگان سياسي و فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و تعداد كثيري از جوانان و دانشجويان و فعالان جنبش مدني كه در راستاي احقاق حقوق ملت و دفاع از آزادي بيان تلاش مي كرده اند و بسياري از آنان چه در جريان انقلاب و چه پس از آن خدمات بسياري به اين ملت كرده اند و در راه دفاع از حقوق ملت همچون برادر گرانقدر و عزيزم جناب دكتر سعيد حجاريان هزينه هاي سنگيني چون ترور و جانبازي را پرداخته اند، چه مشكلي را حل مي كند؟"


آقاي نوري اضافه مي كند:" آيا اين دستگيري ها خود برمشكلات حكومت و انحرافش از جاده حقيقت و صواب نمي افزايد؟ به فرض كه حكومت عزيزان زنداني ما را وادار به اعترافات دروغين و سناريوهاي شكست خورده و نخ نمايي مانند اينكه از خارج دستور گرفته و يا به دنبال انقلاب مخملي و امثال آن بوده اند، كرد، طراحان اين سناريوها مطمئن باشند تاريخ مصرف اين نوع دروغ پردازيها و تهمت ها گذشته است و نه تنها بر ملت مؤمن و هوشيار اثر نخواهد گذاشت كه فاصله و اختلاف نظر مردم با حاكميت را بيش از پيش عميق مي كند."


در بخشي ديگر از بيانيه آقاي نوري با ابراز همدردي با كشته شدگان اين ناآرامي ها مي گويد: " با دلي پر از اندوه با خانواده هاي دردمند تمامي قربانيان، مجروحان و آسيب ديدگان حوادث روزهاي اخير و خانواده هاي صبور و مقاوم زندانيان سر افرازي كه جز خدمت به مردم و دفاع از حقوق ملت جرمي مرتكب نشده اند اظهار همدردي مي نمايم و به همهء عوامل و عناصر دخيل در اين التهابات و تنش آفرينيها و كسانيكه به نام دفاع از اسلام و انقلاب و نظام خشن ترين برخوردها را نسبت به مردم بي دفاع روا مي دارند متذكر مي گردم اين رفتارها باعث سرعت بخشيدن به زوال حكومت مي گردد"


متن اطلاعيه عبدالله نوري در مورد حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري


بسم الله الرحمن الرحيم


ألَمْ يَأْنِ لِلَّذينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ


آيا وقت آن نرسيده است كه دلهاى مؤمنان در برابر ذكر خدا و حقّ خاشع گردد؟!


وقايع روزهاي گذشته اينجانب را به حكم وظيفه ديني، اخلاقي و ملي بر آن داشت تا نكاتي را ياد آور شوم:


۱- اعلام نتيجه انتخابات اينجانب را همچون انبوهي از ملت هوشمند ايران شگفت زده و نگران ساخت. شگفت زده از آن جهت كه چگونه سرمايه عظيم اعتماد ملت به تاراج رفت و نگران از اين بابت كه چرا پس از گذشت سه دهه از پيروزي انقلابي كه آزادي يكي از اساسي ترين شعارهاي آن بود و به بهاي ريخته شدن خون عزيزان اين وطن به پيروزي رسيد، شهروندان اين كشور از حداقل ميزان آزادي سياسي، يعني برخورداري از انتخاباتي سالم، محرومند؟


هرچند در طول ساليان گذشته با نگراني عميق، ويراني بسياري از دستاوردهاي اسلام و انقلاب را شاهد بودم، ولي اميد آن داشتم تا اين انتخابات بتواند تضميني بر حداقلي از آزادي ها باشد و از خسارات بيشتر جلوگيري كند. ملت سرفراز و آگاه ايران نيز براي پاسداري از همين آزادي حداقلي با وجود همه تضييقاتي كه بر سر تحقق خواسته آنان بود بيشترين همكاري را با حكومت داشتند و حتي به فيلتر شوراي نگهبان تمكين كردند و به يكي از ۴ كانديداي مورد تأييد شوراي نگهبان رأي دادند و صادقانه تمامي سرمايه خود را در طبق اخلاص نهادند و با حضور حماسي خود خواستند از خسارت و زوال بيشتر ايران عزيز جلوگيري كنند.


اما افسوس كه امروز بسياري از رأي دهندگان احساس مي كنند همان رأي هم ناديده گرفته شده است و فريبي به بهاي از بين رفتن آبرو و صداقت حكومت، خورده اند. انتظار مي رفت مسئولين مربوطه با وجود تمامي محدوديتهايي كه در انتخابات ايجاد كرده بودند به آراي مردم احترام گذاشته از آن حفاظت نمايند، آن هم در نظامي كه با عناويني همچون مردم سالاري ديني همواره خود را بر آمده از ملت معرفي مي كند، ولي پاسداشت حضور حماسي ملت اعلام نتيجه اي بود كه نه تنها هيچيك از رقباي انتخاباتي آن را نپذيرفتند، بلكه احساسات كثيري از رأي دهندگان را جريحه دار كرد.


۲- امروز ميليون ها رأي دهنده ايراني در داخل و خارج كشور معتقد هستند كه بزرگترين گناهان كه دروغ است، آن هم دروغي به بزرگي ايران و نيز گناه خيانت در امانت را مجريان امر مرتكب شده اند و گويا قرار است كسي سخني نگويد تا با مرور زمان همه چيز حل شود.


راستي چه منكري عظيم تر از دروغ و خيانت در امانت آنهم نسبت به ملتي به عظمت ملت ايران؟ مگر راستگويي چه زياني براي صاحبان قدرت دارد كه از آن گريزانند و دروغ گويي جز از بين بردن مشروعيت نظام و سلب اعتماد عمومي چه سودي در پي دارد كه اين همه بر آن اصرار مي ورزند؟


در انتخابات رياست جمهوري ۴ سال قبل هم برخي از كانديداها مدعي تقلب و تخلف گسترده بودند، لكن در اين انتخابات افزون بر سه كانديدا عده كثيري از مردم نتيجه انتخابات را نپذيرفته اند؟ چنانچه اين باور اصلاح نشود و اعتماد جمهور مردم جلب نگردد بازنده اصلي نظام است. مهمترين سرمايه اجتماعي و ملي همه نظام ها اعتماد عمومي است و حداقل خسران وضعيت كنوني از بين رفتن آن است. آيا در چنين شرائطي نبايد براي باز گرداندن اعتماد مردم تلاش كرد؟ آيا روشي كه در پيش گرفته شده براي جلب اعتماد مردم مناسب است؟


ابطال انتخابات يك روال سابقه دار بوده و به هيچ عنوان بدعت نيست و بديهي است تكرار انتخابات هم نه تنها باعث تغيير در آرا واقعي ملت نمي شود بلكه تمامي رأي دهندگان را بر رأي خود ثابت قدم تر مي كند. چنانچه شوراي نگهبان هم نظر قطعي خود را مبني بر صحت انتخابات صادر نمايد، رهبر مي تواند به عنوان معضل پيش آمده از طريق مجمع تشخيص مصلحت نظام دستور اقدام دهد تا رييس جمهور برآمده از انتخاباتي سالم و شفاف بتواند با قدرت و اعتماد به نفسي بيشتر مسئوليت اجرائي كشور را بر عهده گيرد.


حال اگر كسي مدعي تقلب و تخلف در انتخابات باشد چگونه مي تواند آن را بيان كند؟ در حالي كه مطبوعات تحت فشار و تهديد و سانسور قرار دارند و به نحو بي سابقه اي تمامي رسانه ها تحت كنترل است و هر گونه اطلاع رساني از طريق رسانه هاي داخلي و خارجي و اينترنت و تمامي سايت هاي خبر رساني و حتي تلفن شخصي شهروندان دچار اختلال است و سيستم پيام كوتاه تعطيل مي گردد تا حداقل هاي ارتباطي و خبررساني مردم از بين برود و صدا و سيما هم كه متعلق به مردم و جز اموال عمومي است يك طرفه هر آنچه مي خواهد مي گويد بدون اينكه اشخاص و صاحب نظراني كه مانند آنها فكر نمي كنند و يا اعتقاد به تخلف و تقلب آشكار در انتخابات دارند را در بحث ها شركت دهد، ديگر چه راهي براي اعتراض مي ماند؟ مگر امر به معروف و نهي از منكر از مهمترين اركان اسلام نيست؟ و در آيات متعدد قرآن بر آن تاكيد نگرديده است؟ حال چنانچه مردم منكري را از حكومت مشاهده كردند آيا در قبال آن وظيفه ندارند؟ آيا امر به معروف و نهي از منكر براي جلوگيري از انحراف حكومت ها نيست؟ حكومتي كه مدعي آزادي است و در گفتگو با رسانه هاي داخلي و خارجي ادعا مي كند در ايران آزادي مطلق! وجود دارد، اعلام نمايد مردم چگونه مي توانند انتخابات را نقد كنند؟ چرا پس از تبريك رهبري هيچ يك از رقيبان اين نتيجه را نپذيرفته اند؟ چرا نخست وزير ۸ ساله نظام در دوران دفاع مقدس، جناب آقاي مهندس مير حسين موسوي و نيز حجت الاسلام و المسلمين مهدي كروبي رييس دو دوره مجلس نظام كه هر دو مورد تاييد صريح امام خميني (ره) بوده اند و آشكارا خود را در چهارچوب نظام ولايت فقيه تعريف مي كنند و به تازگي از فيلتر شوراي نگهبان عبور كرده اند و مجدداً در نماز جمعه اخير هم مورد تاييد رهبري قرار گرفتند و به تعبيري خودي به حساب آمدند، نظر رهبري را نمي پذيرند و صراحتا انتخابات را شعبده بازي و مضحك مي نامند؟


امروز هم مردم به دنبال رأي خود مي گردند و حكومت نبايد از اين خواست تعبير ديگري بكند كه تعبيري غير از اين بيش از همه به ضرر حاكميت است. هميشه حكومت ها اعتراضات سنگين و خواست هاي بزرگ را تقليل مي دهند و بسيار تعجب آور است كه چرا در اين نظام خواست هاي معقول و قابل دسترس را به انقلاب مخملي و امثال آن و يا تأثير پذيري از القائات خارجي ارتقا ميدهند؟


۳- حال چرا تير اندازي به مردم؟ چرا دستگيري هاي كور و حبس و زندان؟ چرا ضرب و شتم و هتك حيثيت مردم؟ چرا حمله به دانشجويان و دانشگاه ها؟ چرا اتهام هاي واهي؟ چرا برخورد با مالباخته به جاي دزد؟ زنداني كردن ده ها اصلاح طلب و روشنفكر، نخبگان سياسي و فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و تعداد كثيري از جوانان و دانشجويان و فعالان جنبش مدني كه در راستاي احقاق حقوق ملت و دفاع از آزادي بيان تلاش مي كرده اند و بسياري از آنان چه در جريان انقلاب و چه پس از آن خدمات بسياري به اين ملت كرده اند و در راه دفاع از حقوق ملت همچون برادر گرانقدر و عزيزم جناب دكتر سعيد حجاريان هزينه هاي سنگيني چون ترور و جانبازي را پرداخته اند، چه مشكلي را حل مي كند؟ آيا اين دستگيري ها خود برمشكلات حكومت و انحرافش از جاده حقيقت و صواب نمي افزايد؟


به فرض كه حكومت عزيزان زنداني ما را وادار به اعترافات دروغين و سناريوهاي شكست خورده و نخ نمايي مانند اينكه از خارج دستور گرفته و يا به دنبال انقلاب مخملي و امثال آن بوده اند، كرد، طراحان اين سناريوها مطمئن باشند تاريخ مصرف اين نوع دروغ پردازي ها و تهمت ها گذشته است و نه تنها بر ملت مؤمن و هوشيار اثر نخواهد گذاشت كه فاصله و اختلاف نظر مردم با حاكميت را بيش از پيش عميق مي كند.


آيا اين بازداشت ها با ضوابط اسلامي و اخلاقي منطبق است؟ آيا اين دستور اسلام است كه جوانان مظلومي كه روش شما را قبول ندارند به نام اسلام بازداشت و زنداني كنيد؟ آيا اينها خوارج هستند و دست به سلاح برده اند؟ مگر قرآن كريم نمي گويد "محمدٌ رسول الله و الذين معه اشدا علي الكفار رحما بينهم / محمّد (ص) فرستاده خداست و كسانى كه با او هستند در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند"؟ آيا رو در رو قرار دادن نيروهاي سپاه و بسيج و يا نيروي انتظامي -كه همگي در جهت امنيت و نظم و نگاهباني از مرزهاي كشور بايد با دشمنان خارجي و يا اشرار داخلي مقابله نمايند- با مردم به مصلحت نظام است؟


در اينجا لازم مي دانم به مسئولين صدا و سيماي دولتي ياد آور شوم كساني را كه شما آشوبگر مي ناميد همين مردمي هستند كه هر گاه حكومت نياز به حضورشان دارد، آنان را ملت غيور و هميشه در صحنه مي نامد، هر چند ممكن است افراد شرور آموزش ديده اي در جمع آنان نفوذ كنند و براي آسيب زدن به اجتماعات آنان و صحه گذاردن بر تبليغات رسانه هاي حكومتي دست به هر كاري بزنند.


بي ترديد اين شيوه تبليغات و اتهام هاي واهي نفرتي عظيم در ميان مردم براي بنگاه عريض و طويل اطلاع رساني دولتي به وجود مي آورد چرا كه نجابت مردم هيچگاه به آنان اجازه تخريب و زيان رساندن به اموال عمومي و يا خصوصي را نمي دهد، اگر چه مسئوليت و وبال اين حوادث بر گردن كساني است كه امكان تشكيل تجمعات مسالمت آميز را براي مردم فراهم نكرده اند.


چگونه است تجمعات و تظاهراتي كه توسط نهادهاي حكومتي ترتيب داده مي شود هرگز مورد تعرض قرار نمي گيرد ولي اعتراض منتقدان حكومت هميشه با تهديد، ارعاب و آشوب عده اي مواجه مي گردد؟! چگونه است در تجمعاتي كه توسط نهادهاي حكومتي برگزار مي شود افرادي تحت عنوان اخلال گر و يا آشوب طلب مشاهده نمي شوند ولي در هر نوع تجمع انتقادي و مسالمت آميز اين افراد حضوري پر رنگ در جهت بر هم زدن نظم و آرامش عمومي دارند؟! چگونه است كه در تجمعات حكومتي، عوامل و عناصري تحت عنوان لباس شخصي، گروه فشار و يا عوامل خودسر حضور ندارند ولي اگر تجمع و گردهمايي منتقدين برگزار گردد حضوري گسترده و رعب انگيز دارند؟! و چگونه است كه تاكنون اين افراد در هيچ دادگاهي محاكمه نشده اند؟!


سلب اعتماد عمومي خسارتي جبران ناپذير است كه حداقل كشور را در برابر تهديدهاي خارجي آسيب پذير مي سازد و چنانچه خداي ناخواسته تهديدي خارجي متوجه ايران شود حكومت، پشتيباني مردم را از دست خواهد داد. آيا بهتر نيست حكومت به جاي رفتار خشن و تهديد و ارعاب و دستگيري و تير اندازي و ضرب و شتم و كشتار، برخوردي اخلاقي نسبت به مردم داشته باشد؟


مگر علي‌ابن ابي‌طالب (ع) نفرمود: "به خدا سوگند اگر هفت اقليم را به من دهند تا به مورچه اي ستم روا داشته پوست جوى را از آن بگيرم، هرگز نمي كنم"؟ آيا پيشوايان ديني ما با مردم به گونه اي رفتار مي كردند كه جرأت انتقاد نداشته باشند؟ آيا اين نوع رفتار، اعتقادات مردم نسبت به اسلام را خدشه دار نمي كند؟ و اين جفاي به اسلام نيست؟ قرآن كريم به پيامبر رحمت للعالمين (ص) خطاب مي كند: "وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ / و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً مردم از پيرامون تو پراكنده مىشدند".


۴- آزادي جوهر انسانيت است و همچنان كه از ديرباز تا كنون در تعاليم پيامبران و پيشوايان ديني و انديشمندان و همچنين اعلاميه ها و بيانيه هاي حقوق بشري امروزين مطرح شده است از حقوق سلب ناپذير انسان است. بنيادي ترين آرمان انقلاب اسلامي نيز آزادي بوده و در اصل ۲۷ قانون اساسي جمهوري اسلامي نيز صراحتاً آزادي تشكيل اجتماعات به رسميت شناخته شده است. پس چرا در برابر اين حق مشروع و مسلم ملت مقاومت مي شود و اجازه راهپيمايي داده نمي شود؟ حكومت كه خود را اكثريت مي داند از چه بيمناك است؟ حاكميت كه همه امكانات مادي و نظامي و انتظامي و اطلاعاتي و تبليغاتي را در اختيار دارد و معتقد است منتقدان و معترضان اقليتي بيش نيستند! حكومتي كه مدعي ممتاز ترين دموكراسي در جهان است حداقل همانند آنها رفتار نمايد، در همه دموكراسي هاي امروز جهان اجازه راهپيمايي و يا اعتصاب و يا تحصن را به اقليت مي دهند و مسئوليت حفظ امنيت از آن را نيز حكومت به عهده مي گيرد.


من به عنوان يك شهروند و از باب "النصيحه لأئمه المسلمين" به حكومت توصيه مي نمايم با پافشاري بر يك كار نادرست، كاري نادرست تر انجام ندهيد و ايران عزيز را دچار آسيب پذيري در برابر تهديدات خارجي نكنيد و با تمسك به بهره برداري بيگانه صداي حق طلبانه مردم خود را خاموش ننماييد. بدانيد آبروي اسلام و نظام و جمهوريت آن با هيچ مصلحتي قابل معاوضه نيست. امير مومنان (ع) مي فرمايد: " بهترين مردم نزد خداوند كسى است كه درستكارى را بر نا درستي ترجيح دهد، هر چند درستكارى، به زيان او باشد و موجب اندوه او شود و بدكارى براي او سود آور باشد و به مال و اعتبار او بيفزايد" نهج البلاغه - خطبه ۱۲۵


به نوبه خود، با دلي پر از اندوه با خانواده هاي دردمند تمامي قربانيان، مجروحان و آسيب ديدگان حوادث روزهاي اخير و خانواده هاي صبور و مقاوم زندانيان سر افرازي كه جز خدمت به مردم و دفاع از حقوق ملت جرمي مرتكب نشده اند اظهار همدردي مي نمايم و به همه عوامل و عناصر دخيل در اين التهابات و تنش آفريني ها و كساني كه به نام دفاع از اسلام و انقلاب و نظام، خشن ترين برخوردها را نسبت به مردم بي دفاع روا مي دارند متذكر مي گردم اين رفتارها باعث سرعت بخشيدن به زوال حكومت مي گردد كه: "الملك يبقي مع الكفر و لا يبقي مع الظلم / حكومت با كفر باقي مي ماند ولي همراه با ظلم هر گز پايدار نمي ماند".


(۵-) من در مراحل مختلف انقلاب حضور داشته ام، ۵ بار از سوي امام خميني (ره) در مسئوليت هاي مختلف منصوب شدم، ۲ بار در مسئوليت وزارت كشور قرار گرفتم، ۲ بار به مجلس راه يافتم و در طول دوران جنگ در جبهه ها حضور داشتم. برادرانم بارها در طول جنگ مجروح شدند و نهايتا يكي از آن ها به فيض شهادت نائل آمد و يكي ديگر از آنها كه از قافله شهدا جا مانده بود، در پي انجام وظيفه نمايندگي به سوي رحمت حق شتافت. همواره دل در گرو اسلام و انقلاب و ايران داشته ام و در اين راه آنچه را وظيفه ديني و ملي خود دانسته ام انجام داده و مي دهم اگر چه براي خود و يا خانواده ام هزينه داشته باشد، چه آنكه بر سر همين آرمانها و عقايدم و دفاع از آنچه حق مي پنداشتم زندان جمهوري اسلامي را نيز بدون كمترين شكوه و شكايتي تحمل نمودم و با هيچ كس غير از خداي خود معامله نكرده و نخواهم كرد (ان شا الله).


بسياري از دوستانم را به ياد مي آورم كه در راه دفاع از اسلام و ميهن در دوران انقلاب و در جبهه هاي نبرد به شهادت رسيدند و امروز نظاره گر من هستند كه آيا در قبال از دست رفتن آرمان هاي انقلاب و عزت ايران با بي تفاوتي تنها نظاره گر هستم و يا در حد توانم به وظيفه خود عمل مي كنم، به تعبير هشدار دهنده امام خميني در ماجراي كاپيتولاسيون: "آن آقاياني كه مي گويند بايد خفه شد، اينجا هم بايد خفه شد؟… والله گناهكار است كسي كه داد نزند؛ والله مرتكب كبيره است كسي كه فرياد نكند".


۶- در خاتمه ۲ فراز از بيانات اميرمومنان (ع) در نامه خطاب به مالك اشتر را ياد آور مي شوم، تا حكمرانان نظام جمهوري اسلامي كه از آغاز سوداي تحقق حكومت آرماني شيعه را در سر داشته اند به ارزيابي خويش بنشينند كه آيا راهي كه در پيش گرفته اند راه امام علي (ع) است؟


كلام اول: قلب خويش را نسبت به ملت خود مملو از رحمت و محبت و لطف كن و همچون حيوان درنده اي نسبت به آنان مباش كه خوردن آنان را غنيمت شماري زيرا آنها دو گروه بيش نيستند: يا برادران ديني تواند و يا انسانهائي همچون تو.


كلام دوم: بپرهيز از ريختن خونها بناحق، زيرا كه هيچ چيز مانند ريختن خون حرام سبب غضب خدا و بزرگي عقوبت حق تعالي و زوال نعمت و كوتاهي عمر دولت نميشود، پس حكومتت را با ريختن خون حرام تقويت مكن كه همين سبب ضعف و سستي و نابودي آن ميگردد.


بار ديگر به ارباب حكومت اين آيه را متذكر مي گردم كه:


ألَمْ يَأْنِ لِلَّذينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ


آيا وقت آن نرسيده است كه دلهاى مؤمنان در برابر ذكر خدا و حقّ خاشع گردد؟!


من آنچه شرط بلاغ است با تو مي گويم / تو خواه از سخنم پند گير، خواه ملال


والسلام علي من اتبع الهدي


عبدالله نوري


اول تير ۱۳۸۸


ايران و بريتانيا ديپلمات هاي يكديگر را اخراج مي‌كنند

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


دولت بريتانيا دو ديپلمات ايراني را از اين كشور اخراج كرده است

.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا روز سه شنبه دوم تير (۲۳ ژوئن) گفت كه اين اقدام پاسخي است به اخراج دو ديپلمات بريتانيايي از ايران

.

گوردون براون در سخنانش در پارلمان بريتانيا گفت: " ايران ديروز در يك اقدام غيرقابل توجيه دو ديپلمات بريتانيايي را با اتهاماتي كه هيچ مبنايي نداشتند از ايران اخراج كرد

".

دولت بريتانيا نيز در واكنش به اين اقدام به سفارت ايران در لندن اطلاع داد كه دو ديپلمات ايراني از اين كشور اخراج مي كند

.

آقاي براون گفت كه از اينكه ايران كشورش را در چنين موقعيتي قرار داده بسيار متاسف است، اما بريتانيا همچنان علاقه مند است تا رابطه خوبي با اين كشور داشته باشد و همچنان از حكومت ايران مي خواهد تا به حقوق بشر و آزادي هاي دمراتيك مردم ايران احترام بگزارد

.

اين در حالي است كه خبرگزاري هاي ايران به نقل از يك نماينده مجلس اين كشور خبر داده اند كه سفير ايران در بريتانيا براي مشورت به ايران فرا خوانده شده است

.

محمود احمدي بيغش، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ايران گفته است اين كميسيون بعد از جلسه اي با حضور منوچهر متكي، وزير خارجه ايران درباره واكنش كشورهاي خارجي به انتخابات ايران و ناآرامي هاي كه در پي اعلام نتايج اين انتخابات رخ داد، نتيجه گرفت تا سفير ايران در لندن براي ارائه توضيح درباره برخوردهاي دولت انگليس با سفارت ايران، به تهران فرا خوانده شود

.

آقاي احمدي بيغش در عين حال گفت كه اين كميسيون در جلسه خود درباره پيشنهاد كاهش سطح روابط ايران با بريتانيا از حد سفير به كاردار به نتيجه نرسيد

.

اين در حالي است كه خبرگزاري فرانسه، از قول منبعي در وزارت خارجه ايران كه خواسته نامش فاش نشود خبر احضار سفير ايران در بريتانيا را تكذيب كرده است

.

تنش در روابط ايران و غرب

برخي از كشورهاي اروپايي، از جمله بريتانيا و فرانسه، طي روزهاي اخير با احضار سفيران ايران در اين كشورها نسبت به خشونت پليس ايران در برخورد با معترضان به نتايج انتخابات اعتراض كرده اند و آن را نقض حقوق بشر خوانده اند.

اين اقدام دولت هاي اروپايي با واكنش تند مقامات ايراني در روزهاي گذشته روبرو شد

.

مقامات ايراني دولت هاي غربي را به دخالت در امور ايران و دامن زدن به ناآرامي ها در اين كشور متهم مي كنند

.

حسن قشقاوي، سخنگوي وزارت خارجه ايران، روز دوشنبه اول تير (۲۲ ژوئن) از برخورد كشورهاي غربي با اعتراضات مربوط به نتايج انتخابات اخير انتقاد كرد و گفت كه رفتار و اظهارات اين كشورها در قبال مسايل اخير ارزيابي و رصد مي شود و "اقدامات مقتضي و متناسب با واقعيات در حال بررسي است

".

آقاي قشقاوي گفت كه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همراه با وزير خارجه و معاونان اين وزارت خانه اين موضوع را در دست بررسي دارند

.

حسن قشقاوي كشورهاي اروپايي و آمريكا را متهم كرد كه به جاي دعوت از مردم ايران به سازوكارهاي دموكراتيك و تاكيد بر مجاري قانوني، به گفته وي "از اغتشاش گران" حمايت كرده اند، هرچند او هواداران كانديداها را از اغتشاش گران متمايز دانست

.

پيشتر آيت الله علي خامنه اي، رهبر ايران هم در خطبه هاي نماز جمعه تهران در انتقاد از دولت هاي خارجي كه به برخورد با معترضين انتقاد كرده بودند، دولت بريتانيا را "خبيث" خواند

.

برخي از تشكل هاي دانشجويي اعلام كرده بودند كه در اعتراض به " دخالت هاي بريتانيا در امور داخلي ايران" در برابر سفارت بريتانيا در تهران سه شنبه تجمع مي كنند، اما اين تجمع به زمان ديگري موكول شده است

.

وزارت كشور ايران هم با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد كه هيچ مجوزي براي تجمع تشكل هاي دانشجويي مقابل سفارت بريتانيا صادر نشده است

.

كاركنان روزنامه و سايت خبري موسوي دستگير شدند

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


منابع نزديك به ستاد ميرحسين موسوي نامزد معترض به نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران، مي گويند كه نيروهاي امنيتي دوشنبه شب اول تير، با ورود به دفتر سايت "كلمه" و روزنامه "كلمه سبز" كه متعلق به آقاي موسوي است، "همه كاركنان را با خود برده اند

."

از عده دقيق افراد دستگير شده اطلاعي در دست نيست، اما براساس گزارش ها، عليرضا بهشتي شيرازي، سردبير روزنامه كلمه سبز، و پسر او كه براي ديدنش به محل اين روزنامه رفته بود و همه اعضاي حاضر تحريريه و كاركنان فني دستگير شده اند.

بدرالسادات مفيدي، دبير انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران به بخش فارسي بي بي سي گفت پس از اعلام نتايج انتخابات، مسئولان با حضور در محل چاپخانه روزنامه كلمه سبز خواستار توقف انتشار اين روزنامه شده بودند اما با توجه به اينكه گردانندگان روزنامه حكم توقف انتشار كلمه سبز را غير قانوني مي دانستند با انجام هماهنگي و دعوت از كاركنان، درصدد انتشار روزنامه براي سه شنبه دوم تير -امروز- بودند.

به گفته دبير انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران، جمعي از لباس شخصي هاي هاي ابتدا درصدد ورود به دفتر روزنامه برآمدند اما با مقاومت كاركنان روزنامه لباس شخصي ها ساعاتي بعد با حكم دادستاني وارد شدند و همه كاركنان اعم از روزنامه نگاران و كارمندان بخش فني و سردبير روزنامه را با خود بردند.

عليرضا بهشتي، سردبير روزنامه كلمه سبز، از مشاوران ميرحسين موسوي در دوران هشت ساله نخست وزيري آقاي موسوي است و مدتي هم مدير روابط عمومي آخرين نخست وزير ايران بوده است.

آقاي بهشتي همچنين يكي از مسئولان ارشد ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي نيز محسوب مي شود.

مجوز روزنامه "كلمه سبز" اسفند سال پيش به نام آقاي موسوي صادر شد اما انتشار آن از روزهاي آخر ارديبهشت ماه امسال آغاز شد.

گزارش شده بود كه اين روزنامه پس از اعلام نتايج انتخابات براي انتشار و توزيع دچار مشكلاتي بود. از جمله گفته شده است مقام هاي امنيتي ساعاتي پس از پايان راي گيري در روز انتخابات، با حضور در محل چاپخانه روزنامه كلمه سبز، گردانندگان اين روزنامه را به تغيير تيترهاي اصلي واداشته بودند.

كلمه سبز در اولين سرمقاله خود با عنوان "كلام اول" نوشته بود كه "مي خواهد رسانه اي باشد براي همه كساني كه براي ايران و ايراني جايگاهي رفيع تر قائل هستند."

سايت "كلمه" هم كه پيش از روزنامه كلمه سبز كار خود را آغاز كرده بود، همزمان با اعلام نامزدي آقاي موسوي شروع به كار كرد و به انتشار مواضع او پرداخت.

يكي از منابع اصلي انتشار بيانيه هاي اعتراضي آقاي موسوي پس از اعلام نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، وبسايت "كلمه" بوده است

نگاه نيويورك تايمز به چهره اسرارآميز انقلاب


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859





رفسنجاني، مركز كشمكش هاي سياسي



نقش علي اكبر هاشمي رفسنجاني در حال و هواي ايران از زمان برگزاري انتخابات بحث انگيز رياست جمهوري، حتي پيش از بازداشت موقت دختر و چهار عضو خانواده اش در روزيكشنبه، بسيار اسرار آميز به نظر مي آيد.


آقاي رفسنجاني به عنوان يكي از ثروتمندترين و قدرتمندترين چهره ها و دست راست سابق آيت الله روح الله خميني پدر معنوي انقلاب ايران، منتقد آشكار محمود احمدي نژاد و حامي مير حسين موسوي نامزد مخالفان، در جريان همايش هاي انتخاباتي بوده است.


به نظر مي رسد غيبت وي از انظار عمومي در كنار بازداشت تحريك كننده، هرچند كوتاه مدت، اعضاي خانواده اش، از بالاگرفتن نزاع ميان دو دسته از روحانيون سياسي ايران حكايت داشته باشد. به گفته تحليلگران، عليرغم آرام شدن خيابان ها، شكاف موجود تهديدي براي فلج شدن كشور و زير سؤال رفتن مشروعيتي است كه از زمان انقلاب سال 1357 براي بقاي آن تلاش مي شد.


كريم سجادپور تحليلگر سياسي از مؤسسه صلح بين المللي كارنگي مي گويد: «شاهد شكاف در ميان روحانيون سياسي كشور بيش از هر زمان ديگر در تاريخ 30 ساله انقلاب اسلامي هستيم. رفسنجاني به عنوان يكي از بنيانگذاران انقلاب و كسي كه خامنه اي را رهبر عالي كشور كرده، اكنون در جناح مخالف ايستاده است


به گفته يكي از بستگان وي در روز يكشنبه، آقاي رفسنجاني كه بر دو نهاد دولتي قدرتمند رياست مي كند، جهت يافتن راه حل سازشكارانه براي انتخابات بحث انگيز 22 خرداد، در پشت صحنه به تلاش مشغول است. به گفته وي، بازداشت اعضاي خانواده وي، يك تاكتيك فشاري از سوي برخي مخالفانش بوده است.


به نظر مي رسد كه اين چهره 75 ساله، در كانون منازعه بر سر آينده جمهوري اسلامي قرار گرفته است. ديدگاه آقاي رفسنجاني به كشور و جايگاه وي در تاريخ كشورش، اكنون از سوي جبهه جديدي به رهبري آقاي احمدي نژاد و جوانان افراطي كه در جريان جنگ هشت ساله با عراق جنگيده اند، به چالش كشيده شده است.


آقاي احمدي نژاد و متحدانش سعي كرده اند با وارد آوردن اتهام ضعف و فساد به آقاي رفسنحاني، از وي چهره اي شيطاني ترسيم كنند؛ حملاتي كه با محكوميت قدرتمند آقاي خامنه اي روبرو نشده است. از سوي ديگر به گفته تحليلگران ، رهبران مخالف خصوصاً آقاي موسوي، مورد حمايت آقاي رفسنجاني قرار گرفته اند.


يك مشاور مسائل سياسي كه نخواست نامش فاش شود، گفت: "اين به يك بازي بسيار خطرناك و بي حاصل تبديل شده است."


آقاي رفسنجاني از گشايش بيشتر به سوي غرب، خصوصي سازي بخش هائي از اقتصاد و تحويل قدرت بيشتر به نهادهاي انتخاباتي در كشور حمايت مي كند. ديدگاه وي در نقطه مقابل كساني است كه اكنون بر مسند قدرت هستند و از نهادهاي قدرتمندتر ديني حمايت مي كنند، كساني كه براي مدرن سازي اقتصاد نابسامان كشور، كمترين كوششي به خرج نداده اند.


فراي برخورد آرا، منازعه موجود جنبه شخصي نيز دارد.


آقاي سجادپور مي گويد: "اتفاقي كه در سطح سياسي و در كنار رويدادهاي متنوع ديگر در حال وقوع است، اين است كه رقابت 20 ساله ميان خامنه اي و رفسنجاني در حال سرباز كردن است. نسخه ايراني از فيلم پدرخوانده: اينجا آدم هاي خوب و آدم هاي بد وجود ندارد، فقط بد و بدتر وجود دارد."


آقاي رفسنجاني با سوابقي كه دارد، حتي با سكوتش به صورت يك مشكل براي آيت الله خامنه اي درآمده است.


رهبر ايران در مراسم نماز جمعه تهران خواستار اتحاد مقامات شد. او به طور سطحي، احمدي نژاد را به دليل حملات شخصي به آقاي رفسنجاني مورد انتقاد قرار داد. اما وي روشن كرد حتي چهره هاي انقلاب نيز اگر زياده روي كنند، نمي توانند درجايگاه خود باقي بمانند. به گفته تحليلگران، اين تهديدي آشكار خطاب به رفسنجاني بوده است.


خامنه اي گفت: "اگر چهره هاي سياسي به قانون اعتنائي نكنند، چه بخواهند و چه نخواهند، مسؤول بحران و خونريزي ها خواهند بود. من از دوستان قديمي و برداران مي خواهم صبور باشند و خود را كنترل كنند."


رفسنجاني پس از پايان دو دوره رياست جمهوري، به دليل شكست در كسب آراي كافي براي ورود به مجلس، صدمه بزرگي خورد. وي در سال 2002 به عنوان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب شد، شورائي كه به داوري در خصوص اختلافات موجود ميان مجلس انتخابي و شوراي نگهبان غيرانتخابي مي پردازد.


وي در سال 2005 وارد عرصه انتخابات رياست جمهوري شد و صحنه را به محمود احمدي نژاد واگذار كرد. سپس به مقام رياست مجلس خبرنگارن رسيد. اين نهاد بر رهبر عالي ايران نظارت مي كند و پس از درگذشت وي، رهبر بعدي را انتخاب مي كند. با اين حال، اعضاي آن ندرتاً از اختيارات خود در حالت معمول استفاده مي كنند.


يك تحليلگر سياسي مي گويد راه كليدي براي شناخت رفسنجاني، مطالعه كتابي است كه وي درباره امير كبير صدراعظم ناصرالدين شاه نوشته است. شخصيتي كه در سال 1852 كشته شد اما به عنوان اولين نخست وزير مدرن ايران مورد احترام بسياري است. به گفته اين تحليلگر، آقاي رفسنجاني مايل است به عنوان اميركبير معاصر در تاريخ ياد شود.


شايد اين مسأله، توجيه كنندۀ سكوت فعلي وي و كناره گيري اش از مناقشات خياباني و نيز رهبري كشور باشد كه به اعتقاد بسياري از افراد، انتخابات رياست جمهوري را سرقت كرده است.


اين تحليلگر سياسي تبعيد شده از كشورش گفت: "اكنون او، علامت سؤال است و خيلي از مردم اميدوارند وي كسي است كه مي تواند اوضاع را درست كند."


منبع: نيويورك تايمز- 21 ژوئن


سپاه آشوبگران را تهديد به برخورد كرد

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859





سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با صدور بيانيه اي "آشوبگران، اغتشاشگران و قانون گريزان" را به "برخورد قاطع و انقلابي" تهديد كرد.

اين نهاد نظامي ناآرامي هاي اخير در تهران و ديگر شهرهاي ايران را حاصل برنامه اي طراحي شده از سوي "استكبار جهاني" دانسته و "تداوم روند اقدامات غيرقانوني و ايجاد اغتشاش، آشوب، تخريب اموال عمومي و نيز تعرض به جان و مال مردم از سوي اغتشاشگران" را حاكي از "توطئه اي بزرگ عليه انقلاب و ملت ايران" قلمداد كرده است.

سپاه پاسداران به "عناصر اصلي و عوامل فريب خورده آنان" هشدار داده كه "به فعاليت هاي خرابكارانه و آشوبگرانه خود كه موجبات سلب امنيت، آرامش و رفاه مردم و جامعه را فراهم ساخته اند پايان بخشند، در غير اينصورت آماده برخورد قاطع و انقلابي فرزندان ملت ايران ... باشند. "

سپاه پاسداران ايران كه اظهارات اخير آيت الله خامنه اي در نماز جمعه روز 19 ژوئن (29 خرداد) را "فصل الخطاب" دانسته، علاوه بر نيروهاي خود از "بسيج و نيروهاي امنيتي و انتظامي" به عنوان نيروهايي ياد كرده كه "در چارچوب وظايف قانوني خود طومار فتنه و آشوب را در هم مي پيچند."

اين نهاد نظامي در انتهاي بيانيه خود آورده اين سه نيرو "با الهام از فرامين فرماندهي معظم كل قوا و تبعيت همه جانبه از معظم‌له مصمم هستند با اقتدار و صلابت محيط زندگي و كار مردم را از لوث وجود فتنه افروزان و اغتشاش گران پاك [كنند] و با برقراري امنيت و نظم پايدار در سطح جامعه اجازه ندهند كام ملت حماسه ساز و نجيب ايران بيش از اين تلخ گردد."

اخطار در پي هشدار بي نتيجه رهبر ايران

بيانيه سپاه يك روز پس از آن منتشر شد كه اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي ايران در نامه اي به آقاي موسوي اتهام حمله به مردم از سوي سربازان اين نيرو را رد كرد و با دفاع از عملكرد نيروي تحت فرمان خود در جريان دوره تبليغات انتخاباتي و پس از اعلام نتايج، مدعي شد اين نيرو "بدون شليك حتي يك تير به كنترل اوضاع پرداخت."

آقاي احمدي مقدم مدعي شد "مجروحيت و بستري شدن حدود چهارصد نفر از ماموران" شاهدي بر تلاش نيروي انتظامي براي خود داري از استفاده از خشونت در مقابله با مردم است و به ميرحسين موسوي هشدار داد "در صورت تداوم رويه كنوني، ناجا در راستاي حفظ نظم و امنيت جامعه و مردم، به صورت قاطع با اقدامات غيرقانوني براساس وظايف ذاتي خود برخورد خواهد كرد و جاي هيچ گله‌اي وجود نخواهد داشت."

اين هشدارها پس از آن منتشر مي شود كه روز جمعه گذشته، آيت الله خامنه اي در مراسم نماز جمعه گفت كه رهبران سياسي بايد به تظاهرات و راهپيمايي هاي خياباني خاتمه دهند و در غير اينصورت، "فرماندهان پشت صحنه" عواقب آن خواهند بود و افزود كه اين نظر كه راهپيمايي هاي خياباني نوعي اهرم فشار بر مسئولان نظام است، تصوري اشتباه آميز است.

با اين وجود هشدار آيت الله خامنه اي با عث توقف ناآرامي ها نشد و تنها در روز شنبه 20 ژوئن، به اذعان تلويزيون دولتي ايران شمار كشته ها در جريان تظاهرات خياباني به 10 نفر رسيد. اين در حالي است كه برخي منابع تا نزديك به دو برابر اين رقم را به عنوان كشته شدگان حوادث روز شنبه معرفي كرده اند.

از سوي ديگر ميرحسين موسوي نامزد معترض به نتايج انتخابات در تازه ترين بيانيه خود ضمن توصيه به طرفداران خود در خودداري از خشونت، اعتراض به نتايج انتخابات را "حق قانوني مردم" دانست و عنوان كرد: "به كساني كه مردم را بخاطر اظهارنظر قانون شكن ناميده اند خبر مي دهم كه بي قانوني بزرگ عدم اعتنا و نقض صريح اصل 27 قانون اساسي از سوي دولت در عدم صدور مجوز براي اجتماعات مسالمت آميز است."

بان كي مون به مقامات ايراني: به خشونت و تهديد پايان دهيد


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859




دبير كل سازمان ملل جمعه شب با انتشار بيانيه‌اي از مقامات ايراني خواست تا به دستگيري مخالفان، اعمال خشونت و تهديد هر چه زودتر پايان دهند.

بان كي-مون از مقامات ايراني خواست تا به حقوق سياسي و مدني شهروندان ايراني از جمله آزادي بيان و آزادي تجمع احترام بگذارند. وي از دولت ايران خواست تا راه حل مسالمت‌آميزي براي پايان دادن به وضعيت كنوني در ايران پيدا كند.


اين بيانيه در حالي منتشر مي‌شود كه جبهه مشاركت در بيانيه جديد خود فضاي كنوني ايران را «فضاي نظامي» توصيف كرده و ۱۸۰ روزنامه‌نگار نيز از محدوديت‌هاي شديد اطلاع‌رساني توسط مقام‌ها انتقاد كرده‌اند.

جبهه مشاركت ايران اسلامي در بيانيه خود با اشاره به درگيري‌هاي خياباني يك هفته گذشته در ايران گفته است: «مسئوليت خشونت، تخريب و كشته شدن افراد بر عهده كساني است كه اين انتخابات را مهندسي كرده‌آند

۱۸۰ روزنامه‌نگار ايراني در نامه‌اي به ملت ايران و مقام‌هاي جمهوري اسلامي نسبت به بروز محدوديت‌ها در اطلاع‌رساني اعتراض كرده و از ثبات و امنيت ملي كشور ابراز نگراني كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري آلمان، دبيركل سازمان ملل متحد همچنين خواستار توقف هر چه سريع‌تر استفاده از زور عليه مردم ايران شد و از مقام‌هاي ايران خواست تا به حقوق شهروندي مردمي كه در خيابان‌ها در حال اعتراض به نتايج انتخابات هستند احترام بگذارند.

شبكه خبري سي‌ان‌ان به نقل از منابع بيمارستاني تعداد قربانيان خشونت‌هاي روز شنبه را ۱۹ نفر ذكر كرده و اضافه مي‌كند كه بر اساس گزارش‌هاي غيررسمي تا ۱۵۰ نفر در اين خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

در بيانيه‌اي كه توسط دفتر مطبوعاتي دبيركل سازمان ملل منتشر شده، آمده است كه بان كي مون از خشونت‌هاي بعد از انتخابات رياست جمهوري در ايران بسيار آزرده است.

اين بيانيه سازمان ملل متحد در حالي منتشر مي‌شود كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هشدار داده است كه با معترضين «برخورد انقلابي» خواهد كرد.

بيانيه سپاه پاسداران به دنبال آن منتشر مي‌شود كه آيت‌الله علي خامنه‌اي در خطبه دوم نماز جمعه ۲۹ خردادماه با ياد كردن از اعتراضات مردمي به عنوان «اردوكشي» و «زورآزمايي خياباني» هشدار داد كه كساني كه بخواهند براي اصلاح ابرو چشم را كور كنند «مسئول هر خوني كه ريخته شود هستند».

عفو بين‌الملل روز جمعه در واكنش به سخنراني رهبر جمهوري اسلامي گفت سخنان او «چراغ سبزي بود به نيروهاي امنيتي براي سركوب خشن معترضاني كه از حق خود براي راه‌پيمايي و بيان عقايد بهره مي‌گيرند».

اين سازمان با ابراز نگراني شديد از گفته‌هاي علي خامنه‌اي چنين اظهار نظر كرده است كه اين گفته‌ها نشان از آمادگي مقامات ايراني براي سركوب خشن مردم در صورت ادامه اعتراضات داشت.

سپاه پاسداران هفته قبل از برگزاري انتخابات رياست جمهوري نيز اعلام كرده بود كه هر گونه «انقلاب مخملي» را در نطفه خفه خواهد كرد.

شوراي نگهبان: تخلف عمده‌اي نبوده، ابطال انتخابات منتفي است

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


شوراي نگهبان دوشنبه‌شب ضمن اشاره به اين كه در انتخابات رياست جمهوري ۲۲ خردادماه «تخلف عمده‌اي» صورت نگرفته امكان ابطال اين انتخابات را منتفي دانست

.

عباس‌علي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان، گفت: «اغلب شكايات به تخلف در انتخابات رياست جمهوري نه در خلال يا پس از انتخابات، بلكه پيش از آن صورت گرفته و اين شورا مسئول رسيدگي به اين نوع شكايات نيست



اين در حالي است كه آقاي كدخدايي روز يك‌شنبه در تلويزيون دولتي ايران پذيرفت كه در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري در ۵۰ شهر ايران بيش از ۱۰۰ درصد واجدين شرايط راي داده و بيش از سه ميليون راي اضافه به صندوق‌ها ريخته شده است

.

پيشتر محسن رضايي اين رقم را بسيار بالاتر اعلام كرده و گفته بود كه در بيش از ۱۷۰ شهر بين ۹۵ تا ۱۴۰ درصد واجدين شرايط راي به صندوق‌ها ريخته‌اند.

سخنگوي شوراي نگهبان بدون اشاره به اين كه چه مرجعي مسئول رسيدگي به اين نوع شكايات است گفت: «اگر تخلف عمده‌اي در انتخابات رخ بدهد، شوراي نگهبان مي‌تواند آراي يك صندوق يا حوزه يا منطقه يا شهر را باطل اعلام كند

عباس‌علي كدخدايي افزود: «خوش‌بختانه هيچ مدركي دال بر تخلف يا تقلب عمده در انتخابات اخير نيافتيم، بنابراين امكان ابطال آن منتفي است

ميرحسين موسوي و مهدي كروبي، دو رقيب اصلاح‌طلب محمود احمدي‌نژاد در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري ايران، بارها از شوراي نگهبان و ديگر مراجع جمهوري اسلامي خواستار ابطال اين انتخابات و برگزاري انتخاباتي مجدد شده‌اند.

به گزارش پرس تي‌وي، تلويزيون خبري جمهوري اسلامي، اين دو نامزد اصلاح‌طلب به همراه محسن رضايي، رقيب اصول‌گراي آقاي احمدي‌نژاد،‌ بيش از ۶۰۰ مورد تخلف در فرايند انتخابات را به شوراي نگهبان گزارش كرده‌اند.

آقاي كروبي روز دوشنبه بار ديگر در نامه‌اي از اين شورا خواست «شوراى نگهبان به جاى اتلاف وقت در شمارش آراي صندوق‌‌هايى كه طى ده روز گذشته در اختيار وزارت كشور بوده و هر كارى خواسته با آن انجام داده، ‌تصميم نهايى را گرفته و با ابطال انتخابات مردم را خشنود كند و آرامش را به جامعه بازگردانند و كشور را از خطرى عظيم رها سازند».

شوراي نگهبان مركب از شش حقوق‌دان و شش فقيه به انتخاب رهبر جمهوري اسلامي، مسئول اجراي سالم انتخابات در ايران است و قانونا موظف است نتيجه هر انتخابات را تاييد كند تا آن نتيجه رسمي تلقي شود.

رهبر جمهوري اسلامي يك روز پس از اجراي انتخابات در حالي به محمود احمدي‌نژاد به عنوان پيروز ميدان تبريك گفت كه شوراي نگهبان هنوز صحت و سلامت انتخابات را تاييد نكرده بود.

عباس‌علي كدخدايي همچنين اين اتهام را كه حوزه‌هاي راي‌گيري پيش از زمان مقرر بسته شده‌اند رد كرد و گفت كه بعضي از حوزه‌ها حتي تا سه ساعت و نيم پس از زمان مقرر نيز به روي مردم باز بوده‌اند

.