۱۳۸۸ تیر ۳, چهارشنبه

بان كي مون به مقامات ايراني: به خشونت و تهديد پايان دهيد


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859




دبير كل سازمان ملل جمعه شب با انتشار بيانيه‌اي از مقامات ايراني خواست تا به دستگيري مخالفان، اعمال خشونت و تهديد هر چه زودتر پايان دهند.

بان كي-مون از مقامات ايراني خواست تا به حقوق سياسي و مدني شهروندان ايراني از جمله آزادي بيان و آزادي تجمع احترام بگذارند. وي از دولت ايران خواست تا راه حل مسالمت‌آميزي براي پايان دادن به وضعيت كنوني در ايران پيدا كند.


اين بيانيه در حالي منتشر مي‌شود كه جبهه مشاركت در بيانيه جديد خود فضاي كنوني ايران را «فضاي نظامي» توصيف كرده و ۱۸۰ روزنامه‌نگار نيز از محدوديت‌هاي شديد اطلاع‌رساني توسط مقام‌ها انتقاد كرده‌اند.

جبهه مشاركت ايران اسلامي در بيانيه خود با اشاره به درگيري‌هاي خياباني يك هفته گذشته در ايران گفته است: «مسئوليت خشونت، تخريب و كشته شدن افراد بر عهده كساني است كه اين انتخابات را مهندسي كرده‌آند

۱۸۰ روزنامه‌نگار ايراني در نامه‌اي به ملت ايران و مقام‌هاي جمهوري اسلامي نسبت به بروز محدوديت‌ها در اطلاع‌رساني اعتراض كرده و از ثبات و امنيت ملي كشور ابراز نگراني كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري آلمان، دبيركل سازمان ملل متحد همچنين خواستار توقف هر چه سريع‌تر استفاده از زور عليه مردم ايران شد و از مقام‌هاي ايران خواست تا به حقوق شهروندي مردمي كه در خيابان‌ها در حال اعتراض به نتايج انتخابات هستند احترام بگذارند.

شبكه خبري سي‌ان‌ان به نقل از منابع بيمارستاني تعداد قربانيان خشونت‌هاي روز شنبه را ۱۹ نفر ذكر كرده و اضافه مي‌كند كه بر اساس گزارش‌هاي غيررسمي تا ۱۵۰ نفر در اين خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

در بيانيه‌اي كه توسط دفتر مطبوعاتي دبيركل سازمان ملل منتشر شده، آمده است كه بان كي مون از خشونت‌هاي بعد از انتخابات رياست جمهوري در ايران بسيار آزرده است.

اين بيانيه سازمان ملل متحد در حالي منتشر مي‌شود كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هشدار داده است كه با معترضين «برخورد انقلابي» خواهد كرد.

بيانيه سپاه پاسداران به دنبال آن منتشر مي‌شود كه آيت‌الله علي خامنه‌اي در خطبه دوم نماز جمعه ۲۹ خردادماه با ياد كردن از اعتراضات مردمي به عنوان «اردوكشي» و «زورآزمايي خياباني» هشدار داد كه كساني كه بخواهند براي اصلاح ابرو چشم را كور كنند «مسئول هر خوني كه ريخته شود هستند».

عفو بين‌الملل روز جمعه در واكنش به سخنراني رهبر جمهوري اسلامي گفت سخنان او «چراغ سبزي بود به نيروهاي امنيتي براي سركوب خشن معترضاني كه از حق خود براي راه‌پيمايي و بيان عقايد بهره مي‌گيرند».

اين سازمان با ابراز نگراني شديد از گفته‌هاي علي خامنه‌اي چنين اظهار نظر كرده است كه اين گفته‌ها نشان از آمادگي مقامات ايراني براي سركوب خشن مردم در صورت ادامه اعتراضات داشت.

سپاه پاسداران هفته قبل از برگزاري انتخابات رياست جمهوري نيز اعلام كرده بود كه هر گونه «انقلاب مخملي» را در نطفه خفه خواهد كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859