۱۳۸۸ خرداد ۱۶, شنبه

نادرست خواندن ترجمه منتشر شده توسط ايرنا


بي بي سي - در پي تكذيب سخنان محمود احمدي نژاد درباره عذرخواهي توني بلير از سوي وزارت امورخارجه بريتانيا، خبرگزاري هاي ايران تصويري را از يادداشت سفارت اين كشور به وزارت امور خارجه ايران منتشر كردند كه به گفته آنها بيانگر عذرخواهي لندن از تهران است.
به گزارش خبرگزاري ايرنا، به رغم انتقادات "برخي كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري"، مستندات مربوط به عذرخواهي دولت لندن از تهران در قبال موضوع تفنگداران انگليسي، نشان دهنده عزت و اقتدار جمهوري اسلامي در اين ماجرا است.
بر اين اساس، يادداشت سفارت بريتانيا ضمن عذرخواهي متعهد مي شود چنين حوادثي ديگر رخ ندهد.
اين در حالي است كه اصل يادداشت سفارت بريتانيا حاوي چنين مطلبي نيست و در ترجمه ارائه شده به وسيله ايرنا، محتواي يك تعارف ديپلماتيك به غلط و به گونه اي ترجمه شده كه بيانگر تضمين بريتانيا به عدم تكرار ماجراست.
يادداشت سفارت بريتانيا كه به گزارش ايرنا بيانگر "عذرخواهي" دولت اين كشور است در حالي منتشر مي شود كه محمود احمدي نژاد هفته گذشته در مناظره تلويزيوني با ميرحسين موسوي از عذرخواهي شخص توني بلر، نخست وزير سابق بريتانيا خبر داده بود.
متن انگليسي اين يادداشت فاقد هر گونه عذرخواهي و شامل تعارفات مرسوم ديپلماتيك و توضيح جريان رسيدگي به موضوع است.
آقاي احمدي نژاد چهارشنبه گذشته در پاسخ به انتقادهاي مير حسين موسوي به سياست خارجي دولت نهم از جمله ماجراي ملوانان بريتانيايي گفت: " آقاي بلر كتبا نامه داد و عذرخواهي كرد و گفت ما سياستهاي مان را در رابطه با ايران عوض خواهيم كرد."
آقاي احمدي نژاد افزود كه اين سند در وزارت خارجه ايران موجود است.
يكي از سخنگويان وزارت امور خارجه بريتانيا در گفتگو با بي بي سي فارسي با تكذيب سخنان آقاي احمدي نژاد گفته است كشورش در ماجراي بازداشت نظاميان بريتانيا به وسيله ايران از اين كشور عذرخواهي نكرد.
هشت ملوان و هفت تفنگدار دريايي بريتانيايي پس از آنكه دوازده روز را در ايران در بازداشت سپري كردند، روز 4 آوريل 2007 در حضور محمود احمدي نژاد آزاد شدند.
متن نامه سفارت بريتانيا
خبرگزاري هاي طرفدار دولت تصويري را از يادداشت سفارت برتانيا منتشر كرده اند كه به گفته آنها بيانگر عذرخواهي اين كشور از ماجراي ملوان هاست
يادداشت مورخ سي مارس 2007 سفارت بريتانيا به وزارت امورخارجه ايران كه به وسيله ايرنا و ساير خبرگزاري هاي اين كشور منتشر شده است، همراه با ترجمه اي ارائه شده كه به جز پاراگراف آخر، بيانگر محتواي نامه است.
اين يادداشت با تعارفات رايج ديپلماتيك كه در مكاتبات ميان سفارتخانه ها و دولت هاي ميزبان مرسوم است شروع مي شود.
اين متن سپس به يادداشت وزارت امورخارجه ايران درباره توقيف دو شناور جمني و تماس هاي نمايندگان سياسي ايران و بريتانيا و مكالمه وزراي خارجه دو كشور اشاره مي كند و تاكيد مي كند نظاميان بازداشت جزئي از نيروي ائتلاف چند مليتي بودند كه به درخواست دولت عراق و ماموريت محول شده به وسيله قطعنامه هاي شوراي امنيت عمل مي كردند.
اين يادداشت اضافه مي كند در اين ماجرا هيچ نيت خصمانه اي متوجه جمهوري اسلامي ايران نبوده است.
سفارت بريتانيا در ادامه توضيح مي دهد كه مفاد يادداشت وزارت خارجه ايران به اطلاع مقام هاي مربوط رسانده شده و اين مقام ها بر عدم تكرار چنين حوادثي تاكيد كرده اند.
يادداشت سفارت بريتانيا مي افزايد كه به اين سفارت دستور داده شده براي حل كامل اين موضوع كه شامل آزادي سريع نظاميان بريتانيايي و ارائه ساز و كاري براي پيشگيري از بروز مجدد اين گونه حوادث است با مقام هاي مربوط در ايران مذاكره كند.
پاراگراف پاياني اين يادداشت بر اساس تشريفات مرسوم تعارف هاي ديپلماتيك با اداي احترام به كشور ميزبان به پايان مي رسد.
اين يادداشت مي نويسد: "سفارت علياحضرت ملكه از اين فرصت استفاده مي كند تا مجددا بالاترين احترام ها را به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اشعار دارد."
در خبر منتشر شده به وسيله ايرنا، اين پاراگراف اين گونه ترجمه شده است: " سفارت بريتانيا در تهران بدين وسيله به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اطمينان مي‌دهد كه توجه كاملي به عدم تكرار چنين وقايعي دارد."
اين در حالي است كه يادداشت وزارت امورخارجه ايران كه همزمان به وسيله خبرگزاري هاي داخلي منتشر شده است، با چنين تعارفاتي تمام مي شود.

آن كسي كه مي گويد عدالت چرا وزير چند صد ميلياردي دارد؟


كانديداي مستقل دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با تاكيد بر اينكه براي نجات مردم كشور از دروغ پرونده سازي و تحجر وارد عرصه انتخابات شده است گفت : ما به دنبال هاله سبز نيستيم بلكه به دنبال لباس تقوا هستيم . ميرحسين موسوي در شهر بجنورد مركز استان خراسان شمالي در جمع مردم اين شهر حضور پيدا كرد و در سالن شهيد عليدخت در حضور بيش از 35 هزار نفر از هوادارانش به سخنراني پرداخت . وي گفت : ما همه در اينجا جمع شده ايم براي اينكه از دروغ خسته شده ايم . ما آمده ايم ايران را از دروغ نجات دهيم . ما آمده ايم ايران را از دست پرونده سازها نجات دهيم . آمده ايم كشور را از دست كساني كه خود را عقل كل مي دانند نجات دهيم ما از اين همه تحجر به جان آمده ايم آمده ايم كشور را از دست متحجرين نجات دهيم . موسوي گفت : ما به صحنه آمده ايم تا دانشجويان را از دست كساني كه آنان را ستاره دار مي كنند برهانيم . كشور ما از اين همه ريخت و پاش از بيت المال و حق مردم خسته شده ما براي نجات مردمي آمده ايم كه به آنها دست اندازي مي كنند. ما آمده ايم با آنها كه با قانون مخالفند مبارزه كنيم آمده ايم به سوي وضعي برويم كه در آن توازن وجود داشته باشد و اول كشور خود را اداره كنيم بعد به اداره جهان بپردازيم . وي گفت : ما به دنبال هاله سبز نيستيم بلكه به دنبال لباس تقوا هستيم . دنبال راستگويي و خدمت به مردم هستيم . وي در جمع مردم افزود : با عقل جمعي و مشورت مردم بايد مشكلات را حل كرد و ما آمده ايم كه اشتغال دائم ايجاد كنيم و به دنبال اشتغال صدقه اي نيستيم . اگر حتي يك ريال از سوي دولت به مردم داده مي شود حق مردم است نه صدقه و هديه دولت . مي خواهيم بگوييم اگر اين حق مردم است چرا حق مردم را نگه داشته ايد و شب انتخابات پرداخت مي كنيد. ميرحسين موسوي گفت : ما هزاران نفر در اين سالن و بيرون اين سالن جمع شده ايم تا اظهار كنيم دنبال صداقت با مردم هستيم نه دروغ چرا كه اين نظام و حكومت و بيت المال مال مردم است . ما آمده ايم حساب ميلياردها تومان پول گمشده را روشن كنيم . بگوييم اين پولها كجا رفته است و ديگر از اين همه عوامفريبي خسته شده ايم .
وي افزود : كساني مي گويند پول تبليغات را از كجا آورده ايد. ما از آنها مي پرسيم شما پول اين همه بيلبورد و تبليغات را كه در تمام كشور منتشر شده و از صدا و سيما هم استفاده مي كنيد را از كجا آورده ايد. ما مي خواهيم بگوييم آن كسي كه مي گويد عدالت چرا وزير چند صد ميلياردي در كابينه دارد اگر مردم را دوست داريد جوانان و مردم اينجا هستند كشور اينجاست .

كردان با ارسال نامه اي به ضرغامي، وارد بازي حمايت از احمدي نژاد شد


علي كردان پس از مناظره احمدي‌نژاد و موسوي طي نامه‌اي خطاب به رييس سازمان صداوسيما، از ضرغامي خواست تا فرصتي براي پاسخگوي به وي اختصاص دهد.علي كردان وزير سابق كشور با اشاره به به نامه خود خطاب به رياست سازمان صدا و سيما اظهار داشت: در اين نامه خطاب به ضرغامي گفته‌ام با توجه به اين كه اينجانب به خاطر رضاي خداوند از ورود به مباحث مناقشه برانگيز پرهيز داشته و دارم،‌ اما اكنون كه آقاي موسوي در مناظره زنده تلويزيوني اتهاماتي بي‌اساس به اينجانب وارد كرد از جنابعالي تقاضا دارم فرصتي را براي اينجانب اختصاص دهيد تا به پاسخگويي مستند درباره آن بپردازم.كردان افزود: بنده 30 سال در مناصب مهمي در كشور خدمت كرده‌ام و اگر در اين سالها به دنبال تهيه مدرك غير واقعي بودم به راحتي برايم امكان پذير بود اما من بر خلاف كساني كه بعد از بازگشت از هامبورگ آلمان و در جريان تصدي مسئوليت يكي از روزنامه‌هاي مشهور در اوايل سالهاي 60 و سالهاي تصدي مسئوليت كتابخانه ملي خود را بر خلاف واقع به عنوان دكتر معرفي كردند و در جريان انتخابات سال 76 وزارت علوم آقاي هاشمي رفسنجاني در اطلاعيه‌اي رسمي دروغ بودن ادعاي اين كانديداي مطرح را تكذيب كرد، بنده هيچگاه خود را "دكتر " معرفي نكرده و از همان ابتدا هم اعلام كردم كه دكتراي صادره افتخاري مي‌باشد و طبق شكايتي كه بنده از موسسه صادركننده مدرك به قوه قضاييه كردم آنها به صراحت نحوه و سير طبيعي دريافت مدرك افتخاري را مورد تاييد قرار داده و تخلف صورت گرفته را متوجه موسسه صادر كنننده دانسته و اينجانب را از هر گونه سوء نيت مبرا دانستند.وي با اشاره به مناظره انتخاباتي ميان محمود احمدي‌نژاد و ميرحسين موسوي، خاطر نشان كرد: آقاي موسوي در عين حال كه در مناظره با رئيس جمهور محترم از رعايت انصاف و حيثيت ديگران سخن مي‌گفت اما بر خلاف ادعاهايش بر وجود شهروند درجه يك و دو صحه گذاشت و اتهاماتي غير منصفانه و نادرست به اينجانب وارد كرد كه من ضمن تشكر از آقاي موسوي كه اين فرصت را براي من فراهم كرد از رياست سازمان صدا و سيما تقاضا دارم وقتي براي اينجانب در نظر بگيرد تا ضمن دفاع از اتهامات وارد شده به افشاي رفتار افراد و حاميان متعهد جناب آقاي موسوي كه داراي مدرك مجهول و خريداري شده در دولتهاي قبلي هستند، بپردازم.كردان همچنين تصريح كرد: اينجانب در انتخابات جاري هيچ گونه فعاليتي ندارم و تنها به عنوان يك شهروند در انتخابات شركت كرده و راي خواهم داد.

آژانس: برنامه غني سازي اورانيوم ايران در حال گسترش است


آژانس بين المللي انرژي اتمي از گسترش برنامه غني سازي اورانيوم ايران خبر داده است و مي گويد كه نمي تواند عدم وجود فعاليت هاي اتمي پنهاني در ايران را به طور قطع تاييد كند.
آژانس بين المللي انرژي اتمي كه مقر اصلي آن در وين، پايتخت اتريش واقع است، جمعه (5 ژوئن) گزارش جديدي در مورد وضعيت برنامه هاي اتمي ايران منتشر كرد.
در اين گزارش آمده است كه ايران بين 18 نوامبر 2008 و 31 مه 2009، حدود 500 كيلوگرم اورانيوم غني شده با غلظت پائين (كمتر از 5 درصد) توليد كرده و هم اكنون داراي 1339 كيلوگرم از اين سوخت اتميست.
اورانيوم غني شده با غلظت بالاي 90 درصد در ساخت سلاح هسته اي كاربرد دارد.
آژانس تاييد كرده است كه مواد هسته اي اعلام شده از سوي دولت ايران براي مقاصد ديگر مورد استفاده قرار نگرفته است.
به گفته اين نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، ايران در پايان ماه مه سال 2009، به غني سازي اورانيوم در 4920 دستگاه سانترفيوژ ادامه داده است.
آژانس بين المللي انرژي اتمي در ماه فوريه امسال، تعداد سانترفيوژهاي فعال ايران را 3936 دستگاه اعلام كرده بود.
به گفته آژانس، 2132 دستگاه سانترفيوژ ديگر در تاسيسات نطنز در مرحله خلا قرار دارند و هنوز گاز اورانيوم به آن ها تزريق نشده است.
آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين ايران را متهم كرده است كه براي رفع ابهامات موجود در مورد صلح آميز بودن برنامه هسته اي اين كشور از همكاري با آژانس خودداري مي كند.
ايران بر صلح آميز بودن تمام فعاليت هاي اتمي اين كشور تاكيد دارد، اما بسياري از كشورهاي غربي از جمله آمريكا مي گويند ايران درصدد توليد سلاح اتميست.
آژانس بين المللي انرژي اتمي مي گويد ايران در مورد رفع اتهاماتي كه به اين دولت در مورد جوانب احتمالي نظامي برنامه اتمي اين كشور وارد شده، با آژانس همكاري نكرده است.
اين اتهامات عمدتا توسط شماري از دولت هاي غربي از جمله آمريكا عليه ايران مطرح شده است.
اما ايران بارها تاكيد كرده است كه مداركي كه سازمان هاي اطلاعاتي اين كشورها در مورد برنامه اتمي ايران در اختيار آژانس قرار داده اند جعليست.
آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش جديد خود به خودداري ايران از اجراي "پروتكل الحاقي" پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي نيز اشاره كرده است.
دولت ايران اين پروتكل را در ماه دسامبر سال 2003 امضا كرده بود، اما در پي بي نتيجه ماندن مذاكرات هسته اي با غرب و ارسال پرونده اتمي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ايران در فوريه 2006 اجراي اين پروتكل را به حالت تعليق درآورد.
كشورهاي امضا كننده اين سند موظف به ارائه گزارش هاي كامل و جامعي از فعاليت هاي اتمي خود به آژانس بين المللي انرژي اتمي هستند و بازرسان آژانس اختيارات گسترده اي براي بازديد از تاسيسات اتمي آن كشورها پروتكل دارند.
گزارش جديد آژانس همچنين تاكيد دارد كه ايران نمي گذارد بازرسان اين سازمان در مورد طرح ساخت راكتور آب سنگين اراك تحقيقات مورد نظر خود را انجام دهند.
آژانس بين المللي انرژي اتمي در پايان نتيجه گرفته است تا زماني كه ايران "پروتكل الحاقي" را اجرا نكند و در مورد رفع اتهام هاي مطرح شده در مورد جوانب احتمالي نظامي برنامه اتمي اش با آژانس همكاري نكند، اين سازمان قادر نخواهد بود به طور قطع تاييد كند كه فعاليت ها و برنامه هاي اتمي پنهاني و اعلام نشده در ايران وجود ندارد.

اوباما: احمدي نژاد از بوخنوالد ديدن كند


باراك اوباما، رئيس جمهوري ايالات متحده به همراه آنگلا مركل، صدراعظم آلمان از اردوگاه بوخنوالد در آلمان ديدار كرده است.
اين اردوگاه بين سال هاي ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۵ محل نگهداري بيش از ۲۵۰ هزار زنداني به وسيله آلمان نازي بود.
آقاي اوباما نخستين رئيس جمهوري آمريكاست كه از بوخنوالد ديدن مي كند. ديدار از اردوگاه بوخنوالد براي آقاي اوباما اهميت خاصي دارد زيرا دايي مادر او در آزادسازي يكي از واحدهاي تابعه اين اردوگاه در جنگ جهاني دوم شركت داشته است.
آقاي اوباما در ديدار از بوخنوالد كه محل مرگ ۵۶ هزار زنداني يهودي و ساير اقليت ها بوده است، از اين مكان به عنوان "بزرگترين شماتت" براي انكاركنندگان نسل كشي يهوديان به وسيله آلمان نازي نام برد.
او پيش از ديدار از اين اردوگاه در گفتگو با شبكه تلويزيوني ان بي سي آمريكا توصيه كرد محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران از اين مكان ديدار كند.
آقاي اوباما گفت: "در مقابل افرادي كه تاريخ را انكار مي كنند، صبور نيستم."
آقاي اوباما، پيش تر در سخنراني مهم خود در دانشگاه قاهره، بدون اشاره به نام رئيس جمهوري ايران، از انكاركنندگان هولوكاست انتقاد كرده بود.
آقاي اوباما همچنين گفت لمس وحشتي كه در اردوگاه بوخنوالد در جريان است، قابليت همدردي اسرائيلي ها با رنج هاي ديگران را به او نشان داده و به همين علت نسبت به برقراري صلح پايدار ميان اين كشور و فلسطيني ها خوشبين است.
صلح خاورميانه
آقاي اوباما پيش از بازديد از اردوگاه بوخنوالد در شهر درسدن با آنگلا مركل ديدار كرد.
صلح خاورميانه و برنامه اتمي ايران از مهم ترين موضوع هاي مورد بحث در اين ديدار بود.
به گفته آقاي اوباما، دولت او به تلاش هاي خود براي پيشبرد مذاكرات صلح فلسطيني ها با اسرائيل تلاش خواهد كرد.
آقاي اوباما كه در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با خانم مركل صحبت مي كرد، گفت: "لحظه آن فرا رسيده كه دو طرف بر اساس واقعيت هاي شناخته شده عمل كنند."
خانم مركل هم با اعلام آمادگي براي كمك به روند صلح گفت دو طرف در درسدن درباره جدول زماني فعاليت هاي ديپلماتيك در خاورميانه گفتگو كرده اند.
خانم مركل همچنين با اشاره به برنامه اتمي ايران گفت آلمان از ارتباطات و دانش كارشناسي خود درباره تحولات هسته اي اين كشور براي پيشبرد گفتگوها استفاده خواهد كرد.
آقاي اوباما هم گفت نگرش آمريكا را در برخورد با برنامه اتمي ايران، پيشگيري از رقابت هسته اي در خاورميانه عنوان كرد.