۱۳۸۸ خرداد ۱۰, یکشنبه

ردصلاحيت شدگان سرشناس چه مي‌گويند؟


در ميان صدها نامزد انتخابات رياست جمهوري ايران كه صلاحيت آنها مورد تأييد شوراي نگهبان قرار نگرفته است، سه نام آشنا به چشم مي خورد: رفعت بيات، قاسم شعله سعدي و اكبر اعلمي.
خانم بيات، نماينده زنجان در مجلس هفتم، در مورد رد صلاحيت خود به بي بي سي فارسي گفت كه موضوع رسما به او اعلام نشده اما عدم تأييد صلاحيت او، دو دليل مي تواند داشته باشد.
او گفت: "دليل اول اين است كه من زن هستم، اما گمان نمي كنم دليل رد صلاحيت من اين باشد، چون چندي پيش سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد كه اين شورا در مورد واژه رجل سياسي تفسيري نداشته است و صلاحيت نامزدهاي زن و مرد در شرايط يكسان بررسي مي شود".
به گفته خانم بيات موضوع ديگري كه ممكن است باعث رد صلاحيت او شده باشد، وجود نگرش دو جناحي در شوراي نگهبان بوده است.
او گفت: "اين نگرش دو جرياني (اصلاح طلب - اصولگرا) ديگر در كشور جواب نمي دهد و به نظر من شوراي نگهبان مي بايست پنجره جديدي باز مي كرد".
خانم بيات گفت كه او و چند نامزد ديگر خود را نيروهاي انقلاب اسلامي مي دانند و انتظار داشتند به عنوان نامزدهاي مستقل فرصت رقابت در انتخابات را پيدا كنند.
او مي گويد با وجود اين نسبت به تصميم شوراي نگهبان اعتراض نخواهد كرد: "اين روندي است كه بايد به تدريج طي شود تا شوراي نگهبان فضايي جديد باز كند. گمان مي كنم بايد منتتظر گذشت زمان باشيم، هر چند در مورد من كم لطفي كردند".
'حكم حكومتي'
قاسم شعله سعدي نيز در گفتگو با بي بي سي فارسي گفت كه شوراي نگهبان دليل رد شدن صلاحيتش را به او اعلام نكرده است.
افكار عمومي رد صلاحيت من را به حساب آقاي خامنه اي خواهد گذاشت
قاسم شعله سعدي
آقاي شعله سعدي گفت: "دليلي هم نمي توانند در مورد من ارائه دهند، زيرا تمام شرايط قانوني را دارا هستم".
او گفت كه استاد دانشگاه و حقوقدان است، در گذشته نماينده مجلس بوده و ده سال هم به عنوان وكيل پايه يك دادگستري سابقه وكالت دارد.
علاوه بر اين، آقاي شعله سعدي مي گويد كه سابقه خدمت ديپلماتيك دارد و چند سال هم مسئول دعاوي بين المللي ايران بوده است: "بنابراين نمي توانند بگويند كه من رجل سياسي نيستم".
آقاي شعله سعدي دليل احتمالي رد صلاحيت خود را نامه اي مي داند كه هفت سال پيش به آيت الله خامنه اي، رهبر جمهوري اسلامي نوشته بود و در آن از بعضي سياست هاي نظام انتقاد كرده بود.
آقاي شعله سعدي مي گويد: "اتفاقا اين نامه خود دليلي است بر اين كه من رجل سياسي هستم. اگر من احساس مسئوليت كردم و نامه اي از سر دلسوزي نوشتم، نبايد من را محروم كنند".
او گفت كه حالا تنها مي تواند موضوع را به اطلاع آقاي خامنه اي برساند و اميدوار باشد كه او در موضوع دخالت كند: "افكار عمومي رد صلاحيت من را به حساب آقاي خامنه اي خواهد گذاشت".
رضا جلالي، سخنگوي اكبر اعلمي هم به بي بي سي گفت كه دليل رد صلاحيت آقاي اعلمي را "نطق هاي آتشين" او در دوره نمايندگي مجلس مي داند كه در آنها به مسئولان اجرايي دولت هاي آقاي خاتمي و آقاي احمدي نژاد انتقاد كرده است.
او گفت كه بعيد است اعتراض به شوراي نگهبان نتيجه اي داشته باشد و تنها اميد، حكم حكومتي رهبر ايران است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859