۱۳۸۸ خرداد ۱۰, یکشنبه

زندگي‌نامه كانديداها مير حسين موسوي


ميرحسين موسوي خامنه، ۷ مهرماه ۱۳۲۰ در شهر خامنه در استان آذربايجان شرقي ايران به دنيا آمد. از دانشگاه شهيد بهشتي (ملي سابق) فوق ليسانس معماري و شهرسازي گرفت و در سال ۱۳۴۳ يكي از موسسين انجمن اسلامي اين دانشگاه بود.
او در اواخر دهه چهل و اوايل دهه پنجاه خورشيدي، با گروه هاي ملي - مذهبي مثل نهضت آزادي نزديكي داشت و از جمله كساني بود كه در جلسه هاي سخنراني علي شريعتي در حسينيه ارشاد تهران حاضر مي شد.
ميرحسين موسوي، كه در آن دوران با نام حسين رهجو فعاليت مي كرد، از جمله افرادي بود كه در تاسيس جنبش مسلمانان مبارز با حبيب الله پيمان همكاري كرد.
آقاي موسوي در سال ۱۳۴۸ با زهرا رهنورد، از دانشجويان رشته مجسمه سازي ازدواج كرد. خانم رهنورد نيز در آن سال ها از جمله شاگردان مشهور علي شريعتي بود كه در مبارزه با حكومت پهلوي فعاليت داشت.
با نزديك شدن به انقلاب ايران و پررنگ شدن نقش رهبري آيت الله خميني در مبارزات ضد حكومت پهلوي، ميرحسين موسوي نيز بيشتر به اين جريان گرايش پيدا كرد و به ويژه به محمد حسيني بهشتي، از روحانيان بانفوذ نزديك به آيت الله خميني، نزديك شد.
با تاسيس حزب جمهوري اسلامي از سوي آقاي بهشتي در نخستين روزهاي بعد از پيروزي انقلاب، ميرحسين موسوي هم به اين حزب پيوست و دبير سياسي اين حزب شد. آقاي موسوي همچنين سردبير روزنامه جمهوري اسلامي، ارگان حزب نيز بود.
در سال ۱۳۶۰ و در كابينه محمدعلي رجايي، آقاي موسوي به عنوان وزير امور خارجه معرفي شد.
"نخست وزير جنگ"
بعد از كشته شدن آقاي رجايي و آقاي باهنر، رئيس جمهوري و نخست وزير وقت، در انفجار ۸ شهريور ۱۳۶۰، آيت الله علي خامنه اي رئيس جمهوري ايران شد و ابتدا علي اكبر ولايتي را به عنوان نخست وزير به مجلس معرفي كرد، اما مجلس به آقاي ولايتي راي اعتماد نداد و آقاي خامنه اي علي رغم اختلافاتي كه در داخل حزب جمهوري اسلامي با ميرحسين موسوي داشت، او را به عنوان نخست وزير به مجلس معرفي كرد. آقاي موسوي از آن زمان تا سال ۱۳۶۸ و بعد از فوت آيت الله خميني نست وزير ايران بود.
بسياري از ناظران دليل اين انتخاب آقاي خامنه اي را نظر مثبت آيت الله خميني به آقاي موسوي و حمايت قاطع بنيانگذار جمهوري اسلامي از او دانسته اند.
اختلاف ميرحسين موسوي با آيت الله علي خامنه اي در طول دوران هشت ساله همكاري اين دو ادامه داشت؛ اختلافي كه حتي يك بار در شهريور ۶۷ به استعفاي آقاي موسوي از نخست وزيري انجاميد؛ استعفايي كه با مخافت شديد آيت الله خميني روبرو و منتفي شد.
اختلاف ميان آقاي موسوي، كه به جناح چپ جمهوري اسلامي تعلق داشت، با آيت الله علي خامنه اي، كه نزديك تر به جناح راست جمهوري اسلامي تلقي مي شد، در طول دوران هشت ساله همكاري اين دو ادامه داشت؛ اختلافي كه حتي يك بار در شهريور ۶۷ و كمي بعد از پايان جنگ ايران و عراق، به استعفاي آقاي موسوي از نخست وزيري انجاميد؛ استعفايي كه با مخافت شديد آيت الله خميني روبرو و منتفي شد.
از آنجا كه تقريبا تمام دوران نخست وزيري ميرحسين موسوي همزمان با جنگ ايران و عراق بود، عموما از او با عنوان "نخست وزير جنگ" ياد مي شود.
سياست هاي انقباضي دولت او در آن دوران، كه به عقيده خيلي ها ناگزير بود، و به ويژه توزيع كالاهاي اساسي با كوپن از جمله ويژگي هايي است كه دولت آقاي موسوي عموما با آنها به ياد آورده مي شود.
با بازنگري قانون اساسي در سال ۱۳۶۸ مقام نخست وزيري از ساختار سياسي ايران حذف شد و با فوت آيت الله خميني، ميرحسين موسوي، و كل جناح چپ جمهوري اسلامي، حامي اصلي خود را از دست دادند.
ميرحسين موسوي همان زمان از دنياي سياست كناره گرفت و به وادي هنر، كه پيش از انقلاب در آن فعال بود، بازگشت.
البته آقاي موسوي در اين سال ها مسئوليت هاي سياسي حاشيه اي داشته است. از جمله سال ۱۳۶۸ با حكم آيت الله خامنه اي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام شد كه اين عضويت كماكان ادامه دارد. از سال ۱۳۷۵ نيز عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده است. همچنين در دوره رياست جمهوري اكبر هاشمي رفسنجاني (۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶) مشاور سياسي رئيس جمهوري و در دوره محمد خاتمي (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴) مشاور عالي رئيس جمهوري بوده است.
اما عمده فعاليت هاي ميرحسين موسوي در اين بيست سال، هنري و دانشگاهي بوده است. آقاي موسوي از ميانه دهه پنجاه خورشيدي استاد دانشگاه شهيد بهشتي بود و در دهه هفتاد هم به عضويت هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس در آمد.
او در سال ۱۳۷۸ و با حكم محمد خاتمي، رئيس فرهنگستان هنر شد و عمده فعاليت هايش را در قالب اين نهاد پي گرفت.
رشته اصلي ميرحسين موسوي معماري است و بناهايي چون كانون توحيد در تهران، بازار بين الحرمين در شيراز، مزار شهداي هفتم تير در بهشت زهراي تهران و مسجد سلمان در نهاد رياست جمهوري از آثار اوست. اما او در سال هاي گذشته بيشتر به نقاشي مشغول بوده و در چند نمايشگاه شخصي و گروهي شركت كرده است.به جاي خاتمي
ميرحسين موسوي در جواني و در حال طراحي يك پروژه معماري
در انتخابات رياست جمهوري سال هاي ۶۸ و ۷۲ اكبر هاشمي رفسنجاني كانديداي تقريبا بلامنازع بود و در انتخابات نيز پيروز شد؛ اما در انتخابات سال ۷۶ سياستمداران جناح چپ جمهوري اسلامي كه به دنبال كانديدايي براي رقابت با اكبر ناطق نوري، رئيس وقت مجلس و نامزد جناح محافظه كار، بودند ابتدا به سراغ ميرحسين موسوي رفتند.
اما آقاي موسوي اين دعوت را نپذيرفت و محمد خاتمي به جاي او به صحنه آمد. با پايان دوره هشت ساله محمد خاتمي جناح چپ جمهوري اسلامي كه اين بار با نام اصلاح طلبان شناخته مي شد باز به دنبال ميرحسين موسوي رفت.
اما آقاي موسوي اين بار هم درخواست آنها را رد كرد تا اصلاح طلبان با بيش از يك نامزد در انتخابات حاضر شوند و همين تعدد نامزدها يكي از دلايل شكست آنها و پيروزي محمود احمدي نژاد تلقي شود.
با نزديك شدن به انتخابات دوره دهم رياست جمهوري، بار ديگر مثل بيشتر انتخابات گذشته، نگاه ها به سمت مير حسين موسوي برگشت؛ اما او اين بار بر خلاف دفعه هاي پيش جواب منفي قطعي نداد و تصميم خود را به آينده موكول كرد.
از آن سو محمد خاتمي كه زير فشار زيادي براي نامزد شدن بود، بعد از يكي از ديدارهايش با ميرحسين موسوي گفت كه يا او يا آقاي موسوي نامزد انتخابات خواهند شد.
حدود يك ماه بعد از اين حرف، آقاي خاتمي رسما نامزد انتخابات شد و اين تصور پديد آمد كه ميرحسين موسوي اين بار هم ترجيح داده است به دوري بيست ساله اش از صحنه سياست پايان ندهد.
اما درست يك ماه بعد از اعلام نامزدي آقاي خاتمي، ميرحسين موسوي هم با صدور بيانيه اي نامزدي خود را در انتخابات اعلام كرد و همين مسئله باعث شد محمد خاتمي چند روز بعد، از رقابت هاي انتخاباتي كناره گيري كند.
جزئيات آنچه بين محمد خاتمي و ميرحسين موسوي گذشته مشخص نيست، اما نحوه ورود آقاي موسوي به انتخابات ناراحتي بسياري از احزاب و افراد حامي آقاي خاتمي را در پي داشت.
به ويژه آنكه با توجه به استقبال از نامزدي محمد خاتمي، به نظر مي رسيد او براي پيروزي در انتخابات كار چندان دشواري نداشته باشد و در مقابل ميرحسين موسوي با توجه به ناشناخته بودن براي نسل جوان و ادبيات متفاوت با ادبيات رايج اصلاح طلبي در اين سال ها، بخت كمتري براي پيروزي در انتخابات دارد.
در هر حال، بعد از شوك چند هفته اي، بيشتر احزاب اصلاح طلب از جمله حزب مشاركت، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، كارگزاران سازندگي و مجمع روحانيون مبارز حمايت خود را ميرحسين موسوي اعلام كردند و ادبيات او نيز كه در بيانيه اولش فاصله زيادي با ادبيات اصلاح طلبان داشت، به تدريج و در طول رقابت هاي انتخاباتي به اين فضا نزديك تر شد.
مبارزه انتخاباتي آقاي موسوي عمدتا بر انتقاد از سياست هاي محمود احمدي نژاد و به ويژه قانون گريزي اين دولت متمركز بوده است.
حضور زهرا رهنورد، همسر آقاي موسوي، در بسياري از سفرهاي انتخاباتي نيز يكي از ويژگي هاي فعاليت هاي تبليغاتي ميرحسين موسوي قلمداد شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859