۱۳۸۸ خرداد ۱۰, یکشنبه

زندگي‌نامه كانديداها مهدي كروبي


آقاي كروبي در دهه سي خورشيدي به حوزه علميه رفت و يك دهه بعد براي تحصيلات دانشگاهي وارد دانشكده الهيات دانشگاه تهران شد.
مهدي كروبي در مبارزات دهه چهل و پنجاه با سلطنت پهلوي به عنوان يكي از شاگردان و پيروان آيت الله خميني شركت فعال داشت و بلافاصله بعد از انقلاب ايران، در سال 1358 به نمايندگي از مردم زادگاهش اليگودرز وارد اولين دوره مجلس شد.
در انتخابات دومين دوره مجلس، مهدي كروبي به عنوان نماينده تهران وارد پارلمان شد و به عنوان نايب رئيس مجلس برگزيده شد.
از همان زمان زمزمه هاي اختلاف ميان نيروهاي مذهبي شنيده مي شد، در دوره سوم مجلس اين درگيري ها به اوج خود رسيد و گروهي از روحاني ها همچون محمد موسوي خوييني ها، مهدي كروبي و محمد خاتمي با انشعاب از جامعه روحانيت مبارز، مجمع روحانيون مبارز را تأسيس كردند.
مهدي كروبي همچنين در سال 1358 با حكم آيت اله خميني، بنياد شهيد انقلاب اسلامي را تاسيس كرد و تا سال 1371 رئيس اين بنياد بود.
آيت الله خميني در سال 1364 نيز سرپرستي امور حجاج ايراني را به مهدي كروبي سپرد و او تا سال 1369 اين مسئوليت را برعهده داشت. فاجعه كشته شدن زائران ايراني در مكه در سال 1366 در دوره مسئوليت او اتفاق افتاد.
مهدي كروبي همچنين يكي از اعضاي شوراي بازنگري قانون اساسي ايران در سال 1368 و با حكم آيت الله خميني بود.
بعد از فوت آيت الله خميني و رفتن اكبر هاشمي رفسنجاني از رياست مجلس به كاخ رياست جمهوري، مهدي كروبي از سال 68 تا سال 70 رئيس مجلس ايران بود.
در سال 1370 و در اولين انتخابات مجلس بعد از فوت آيت الله خميني، شوراي نگهبان با تفسيري جديد از قانون، نظارت خود بر انتخابات را گسترده تر كرد و بيشتر كانديداهاي نزديك به مجمع روحانيون مبارز و جناح موسوم به خط امام را رد صلاحيت كرد.
خروج نيروهاي چپ گرا، از جمله مهدي كروبي، از صحنه سياست ايران از سال 70 آغاز شد و تا سال 76 ادامه يافت.
بازگشت به صحنه
با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري سال 1376، مهدي كروبي در نقش دبير مجمع روحانيون مبارز به همراه ديگر چهره هاي شاخص جناح چپ جمهوري اسلامي براي راضي كردن ميرحسين موسوي، نخست وزير دوران جنگ، براي كانديداتوري تلاش زيادي كردند كه نتيجه اي در بر نداشت.
مهدي كروبي در انتخابات مجلس ششم مجددا از تهران وارد مجلس شد، و علي رغم راي نه چندان بالايش و اين انتظار عمومي كه يكي از اعضاي بلندپايه حزب مشاركت، پيروز اصلي انتخابات، رئيس مجلس شود براي دومين بار رئيس مجلس شوراي اسلامي شد.
با پيروزي محمد خاتمي، از اعضاي مجمع روحانيون مبارز، در انتخابات سال 76 و پيروزي گسترده اصلاح طلبان در انتخابات مجسس ششم، مهدي كروبي بار ديگر به بالاي هرم قدرت در جمهوري اسلامي بازگشت.
مهدي كروبي در انتخابات مجلس ششم مجددا از تهران وارد مجلس شد، و علي رغم راي نه چندان بالايش و اين انتظار عمومي كه يكي از اعضاي بلندپايه حزب مشاركت، پيروز اصلي انتخابات، رئيس مجلس شود، براي دومين بار رئيس مجلس شوراي اسلامي شد.
اولين روزهاي رياست آقاي كروبي بر مجلس ششم همزمان شد با طرح اصلاحيه قانون مطبوعات در مجلس. مهدي كروبي با استناد به نامه آيت الله خامنه اي، كه مهدي كروبي آن را "حكم حكومتي" خواند، اين طرح را از دستور كار خارج كرد؛ اقدامي كه هنوز هم از ياد خيلي از تحول خواهان ايراني نرفته و در بيشتر سخنراني هاي آقاي كروبي طرح مي شود.
به رغم چنين انتقادهايي، آقاي كروبي به طور قاطع از حسين لقمانيان، نماينده همدان كه با حكم قوه قضائيه به زندان افتاده بود، حمايت كرد.
او همچنين به توقيف گسترده مطبوعات در سال 79 و صدور حكم اعدام براي هاشم آغاجري در سال 1381، به شدت اعتراض كرد.
اختلاف با اصلاح طلبان
نام آقاي كروبي در پرونده شهرام جزايري نيز مطرح شد. شهرام جزايري كه يكي از بزرگ ترين پرونده هاي فساد اقتصادي ايران را داشت، در اعترافات خود گفته بود به تعدادي از نمايندگان مجلس پول داده و از جمله به مهدي كروبي، رئيس وقت مجلس، 300 ميليون تومان كمك مالي كرده است.
آقاي كروبي در اين رابطه اعلام كرد كه فقط او نبوده كه از آقاي جزايري پول گرفته و اساسا از هر كس كه به او كمك مالي كند و در مقابل انتظاري نداشته باشد، پول خواهد گرفت.
نزديك شدن به پايان مجلس ششم و تحصن بيش از صد نماينده اصلاح طلب در اعتراض به رد صلاحيت گسترده كانديداهاي اصلاح طلب توسط شوراي نگهبان، اختلافات بين مهدي كروبي و احزاب اصلاح طلب، به ويژه حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، علني تر و گسترده تر شد.
آقاي كروبي نه تنها در تحصني كه هر دو نايب رئيس مجلس، بهزاد نبوي و محمدرضا خاتمي در آن شركت كرده بودند حضور نيافت، بلكه مخالفت خود را با اين كار اعلام كرد و علي رغم آنكه بيشتر گروه هاي اصلاح طلب از ارائه فهرست در انتخابات مجلس هفتم خودداري كردند، در صحنه ماند و البته موفق به ورود به مجلس نشد.
خواب دردسرساز
مهدي كروبي (چپ) از سال ۵۸ تا ۷۱ رئيس بنياد شهيد ايران بود
آقاي كروبي در سال 1384 براي نخستين نامزد انتخابات رياست جمهوري شد. هيچ يك احزاب اصلي اصلاح طلب، حتي مجمع روحانيون مبارز كه مهدي كروبي دبيركل آن بود، از نامزدي او حمايت نكردند و همين مسئله باعث شد مهدي كروبي از عضويت در مجمع روحانيون مبارز استعفا كند.
عدم حمايت احزاب عمده جناح اصلاح طلب و اقبال پايين به آقاي كروبي در شهرهاي بزرگ باعث شده بود بسياري از ناظران بخت او را در انتخابات نهم كم بدانند.
اما آقاي كروبي موفق شد در استان هاي غربي ايران آراي تعداد زيادي از شهروندان را كسب كند و در بسياري از اين استان ها نفر اول شود.
البته مهدي كروبي در نتيجه نهايي اعلام شده دور اول، بعد از اكبر هاشمي رفسنجاني و محمود احمدي نژاد در رده سوم قرار گرفت.
آقاي كروبي به اين نتايج شديدا معترض بود. او گفت تا بعد از نيمه شب نفر اول بوده، اما وقتي بعد از حدود سه ساعت خواب دوباره نتايج را شنيده به رده سوم سقوط كرده بوده است.
آقاي كروبي نامه سرگشاده اي به آيت الله خامنه اي رهبر ايران نوشت و در اين نامه حتي مجتبي خامنه اي، پسر رهبر ايران را نيز متهم به حمايت از يكي از نامزدها كرد.
مهدي كروبي در همين نامه اعلام كرد كه از كليه مسئوليت هاي خود از جمله مشاورت رهبر و عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام كناره مي گيرد.
حزب جديد
مهدي كروبي در اين نامه همچنين خبر از تشكيل حزبي فراگير داد. حزبي كه در همان سال 84 با عنوان حزب "اعتماد ملي" تاسيس شد و مهدي كروبي را به عنوان دبيركل خود برگزيد.
از همان زمان روزنامه اي با همين نام به عنوان ارگان حزب منتشر شد كه يكي از معدود روزنامه هاي نزديك به اصلاح طلبان در سال هاي دولت محمود احمدي نژاد بوده است.
آقاي كروبي بعد از دور اول انتخابات رياست جمهوري سال ۸۴ نامه سرگشاده اي به آيت الله خامنه اي رهبر ايران نوشت و در اين نامه حتي مجتبي خامنه اي، پسر رهبر ايران را نيز متهم به حمايت از يكي از نامزدها كرد.
آقاي كروبي همچنين در سال 84 اعلام كرد قصد دارد تلويزيوني ماهواره اي با نام "صبا" راه انداز كند. همه كارهاي مربوط به راه اندازي اين تلويزيون با مديريت بهروز افخمي، كارگردان مشهور سينماي ايران و نماينده مجلس ششم، انجام شد، اما درست روزي كه قرار بود پخش برنامه هاي اين تلويزيون آغاز شود اعلام شد با مخالفت مقامات رده بالاي نظام فعاليت اين تلويزيون "موقتا" متوقف شده است، توقف موقتي كه تا امروز ادامه داشته است.
حزب متبوع مهدي كروبي در سومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و همچنين انتخابات مجلس هشتم، فهرست مستقل ارائه كرد كه در سطح كشور موفقيتي براي اين حزب به همراه نداشت.
نخستين نامزد
مهدي كروبي شايد نخستين كسي بود كه از همان نخستين روزهاي دولت محمود احمدي نژاد اعلام كرد در انتخابات سال 88 با او رقابت خواهد كرد.
همچنين او اولين كسي بود كه در پاييز سال 87 رسما نامزدي خود را براي انتخابات اعلام كرد.
با اينكه در اين انتخابات هم هيچ يك از احزاب عمده اصلاح طلب، جز حزب متبوع خود آقاي كروبي، از "شيخ اصلاحات" حمايت نكرده، اما اين بار چند نفر از چهره هاي برجسته اين احزاب راهي مخالف راه احزاب خود رفته و به ستاد آقاي كروبي پيوسته اند.
غلامحسين كرباسچي از حزب كارگزاران سازندگي، عطا الله مهاجراني و محمدعلي نجفي از نزديكان حزب كارگزاران، محمدعلي ابطحي از مجمع روحانيون مبارز و عباس عبدي از اعضاي سابق حزب مشاركت كه سال ها است از اين حزب بيرون آمده است، از جمله چهره هاي شاخصي هستند كه بر خلاف تصميم تشكل هايي كه به آنها تعلق دارند يا نزديك به آنها قلمداد شده اند، نه در حمايت از ميرحسين موسوي، بلكه در حمايت از مهدي كروبي وارد صحنه شده اند.
مهدي كروبي 72 ساله در انتخابات سال 1388 با شعار "تغيير" به ميدان آمده و در چند بيانيه اي كه منتشر كرده، خود را به پاسداري از حقوق شهروندي، حقوق زنان و اقوام متهعد كرده است.
يكي از طرح هاي اصلي آقاي كروبي در اين انتخابات، طرح تبديل شركت ملي نفت ايران به يك شركت سهامي عام با سهامداري كليه شهروندان ايراني است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859