۱۳۸۸ خرداد ۲۷, چهارشنبه

احمدي نژاد به روسيه رفت


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


محمود احمدي نژاد به عنوان ناظر در اجلاس سران كشورهاي سازمان همكاري شانگهاي شركت كرده است.
روز سه شنبه، 16 ژوئن (26 خرداد)، رئيس جمهوري ايران در نخستين سفر خارجي خود پس از برگزاري انتخابات جنجال برانگيز اين كشور، وارد شهر يكاترينبورگ در روسيه شد و در اجلاس سران كشورهاي سازمان همكاري شانگهاي شركت كرد.
سفر آقاي احمدي نژاد به روسيه با يك روز تاخير صورت مي گيرد و قرار بود او روز دوشنبه به روسيه سفر كند اما اين سفر صورت نگرفت.
مقامات جمهوري اسلامي در مورد علت تاخير در انجام اين سفر توضيحي نداده اند اما خبرگزاري روسي ايتارتاس به نقل از منابع آگاه در اجلاس گفته است كه محمود احمدي نژاد در جلسه عمومي سازمان حضور خواهد داشت و قرار است بعد از ظهر در گفتگويي با خبرنگاران شركت كند.
به گزارش اين خبرگزاري، مقامات ايراني گفته اند كه حضور و ملاقات هاي آقاي احمدي نژاد طبق برنامه قبلي اجرا خواهد شد.
طبق برنامه اعلام شده، قرار است محمود احمدي نژاد در جريان اجلاس سران سازمان همكاري شانگهاي با رئيسان جمهوري روسيه و چين نيز ديدار كند اما در مورد زمان اين ملاقات هاي خبري انتشار نيافته است.
به گفته سازمان دهندگان اجلاس، به دليل كمبود فرصت رهبران شركت كننده در اجلاس، قاعدتا بايد اين ملاقات ها روز سه شنبه صورت گيرد هر چند به نظر نمي رسد برنامه نهايي در اين زمينه تنظيم شده باشد.
سفر محمود احمدي نژاد به روسيه در حالي صورت مي گيرد كه اعلام پيروزي او در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري به برگزاري تظاهرات و راهپيمايي هاي اعتراضي در داخل ايران منجر شده كه همچنان ادامه دارد.
اولين سفر بعد از انتخابات
اجلاس سران سازمان در مورد مسايل اجتماعي و اقتصادي مذاكره مي كنند
اعلام نتيجه انتخابات و حوادث بعد از آن، به خصوص برخورد نيروهاي دولتي با تظاهركنندگان، باعث ابراز نگراني برخي از دولت ها مختلف شده است اما كشورهاي چين و روسيه در اين مورد اظهار نظر خاصي نكرده اند.
در عين حال، خبرگزاري هاي ايران از ارسال پيام هاي تبريك از سوي تعدادي از سازمان ها و رهبران چند كشور جهان براي محمود احمدي نژاد خبر داده اند و گفته مي شود كه رئيس جمهوري روسيه نيز انتخاب مجدد او را تبريك گفته است.
دو كشور چين و روسيه، كه از پايه گذاران سازمان همكاري شانگهاي هستند، روابط تجاري گسترده اي با ايران دارند و به عنوان اعضاي گروه 1+5، در مقايسه با اعضاي غربي اين گروه از اتخاذ موضع ملايمتري در برخورد با بحران هسته اي ايران حمايت مي كنند.
برخي ناظران گفته اند كه رهبران جمهوري در نظر داشتند با تشويق مردم به مشاركت گسترده در انتخابات رياست جمهوري، وجهه مطلوبتري از خود در جامعه بين المللي ارائه دهند اما ترديدهايي كه در مورد سلامت اين انتخابات پديد آمده است مي تواند موقعيت آقاي احمدي نژاد در مراودات بين المللي را تضعيف كند.
سازمان همكاري شانگهاي در سال 2001 و با عضويت شش كشور منطقه - روسيه، چين، تاجيكستان، ازبكستان و قزاقستان تشكيل و جانشين گروه موسوم به شانگهاي پنج شد كه با عضويت اين كشور ها، به استثناي ازبكستان، در سال 1996 ايجاد شده بود.
اين سازمان هدف خود را مبارزه با تروريسم، جنبش هاي جدايي طلبانه و افراطي گري عنوان كرده هر چند هدف اصلي اعضاي، به خصوص دو كشور روسيه و چين، جلوگيري از نفوذ ايالات متحده در منطقه آسياي ميانه نيز بوده است.
در سال هاي اخير، سازمان همكاري شانگهاي به همكاري و اجراي طرح هايي در زمينه هاي اقتصادي و اجتماعي هم مبادرت ورزيده است.
علاوه بر اعضاي اصلي، كشورهاي هند، ايران، مغولستان و پاكستان به عنوان اعضاي ناظر و چند سازمان و كشور ديگر، از جمله افغانستان، به عنوان كشور ميزبان در اجلاس سران اين سازمان شركت مي كنند.
در سال گذشته، ايران رسما تقاضا كرد به عضويت كامل اين سازمان پذيرفته شود و برخي از ناظران اين اقدام را به منزله تلاش براي تبديل اين سازمان به يك تشكل ضد غربي دانستند اما هنوز اين درخواست رسما پذيرفته نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859