۱۳۸۸ خرداد ۲۷, چهارشنبه

كشته شدن هفت نفر در راهپيمايي تهران تاييد شد

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


رسانه هاي دولتي ايران از كشته شدن هفت نفر در جريان تظاهرات تهران خبر داده اند و رئيس مجلس خواستار پاسخگويي وزير كشور در مورد برخي حوادث اخير شده است.
روز سه شنبه، 16 ژوئن (26 خرداد)، راديو دولتي ايران خبر داد كه در جريان تظاهراتي كه روز قبل در تهران برگزار شد، گروهي از تظاهركنندگان يك پايگاه نظامي در نزديك مسير راهپيمايي را هدف حمله قرار دادند كه به تيراندازي به سوي تظاهركنندگان و كشته شدن هفت نفر منجر شد.
راديو دولتي ايران در بخش خبري خود در روز سه شنبه گفت كه "در پايان گردهمايي بدون مجوز در روز گذشته در خيابان آزادي تهران، در حاليكه تظاهركنندگان به آرامي به خانه هاي خود باز مي گشتند، افراد مشكوكي در يك اقدام سازمان يافته و از پيش طراحي شده به ساختمان هاي دولتي و خصوصي حمله كردند و خسارت هاي گسترده اي را به بار آوردند."
راديو دولتي در ادامه خبر افزوده است كه براساس همين گزارش ها، در جريان حمله به يك پايگاه نظامي كه با هدف خلع سلاح ماموران صورت گرفت، متاسفانه هفت تن از شهروندان كشته و تعدادي زخمي شدند.
راهپيمايي و تجمع روز دوشنبه به گزارش رسانه هاي خبري و شاهدان عيني با شركت "صدها هزار نفر" به منظور اعتراض به نتيجه اعلام شده انتخابات رياست جمهوري برگزار شد.
به گزارش منابع خبري، اين راهپيمايي به طور كلي با آرامش و بدون درگيري صورت گرفت و ماموران انتظامي كه در حاشيه اين راهپيمايي حضور داشتند در مجموع از توسل به اقدامات خشونت آميز خودداري ورزيدند.
با اينهمه، در جريان اين راهپيمايي، صداي شليك گلوله از نقاطي به گوش رسيد و بعدا تصاوير افرادي كه ظاهرا كشته يا زخمي شده بودند از شبكه هاي تلويزيوني خارجي پخش شد.
تيراندازي از ساختمان بسيج
اسامي كشته شدگان و زخيمي هاي تيراندازي هنوز اعلام نشده استدر تصويري كه كانال چهار شبكه تلويزيون بريتانيا از اين حادثه پخش كرده، گروهي از تظاهركنندگان هنگام عبور از برابر پايگاه بسيج متعلق به گردان 117 عاشورا مشاهده مي شوند كه به دادن شعار و پرتاب سنگ به سوي ساختمان مبادرت كرده اند.
در ادامه اين تصوير، يكي از ماموران بسيج از بالاي ساختمان به سوي تظاهركنندگان تيراندازي مي كند و تصاويري از افرادي ديده مي شود كه گلوله به آنان اصابت كرده و ساختمان اين پايگاه نيز آتش گرفته است.
در همانحال، به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از مرتضي تمدن، استاندار تهران و رئيس شوراي امنيت استان، گفته است كه "برخي از حاميان افراطي مير حسين موسوي روز گذشته در پايان راهپيمايي بدون مجوز خود، با سلاح گرم و سرد به برخي مراكز دولتي، انتظامي و نظامي حمله كرده و باعث كشته شدن هفت نفر و زخمي شدن بيست و نه نفر و وارد شدن دهها ميليبون تومان خسارت به اموال عمومي شده اند."
آقاي تمدن روز گذشته هشدار داده بود كه از برگزاري راهپيمايي مخالفان نتيجه اعلام شده انتخابات جلوگيري مي شود و افزوده بود كه در صورت برگزاري اين راهپيمايي، آقاي موسوي مسئول هر نوع حادثه اي است كه روي دهد.
پيش از اين، گزارش هاي خبري از كشته شدن دست كم يك نفر و زخمي شدن تعداد ديگري حكايت داشت اما بامداد روز سه شنبه، شبكه تلويزيوني پرس تي وي، وابسته به جمهوري اسلامي، از كشته شدن هفت نفر در جريان "گردهمايي غيرقانوني" روز دوشنبه خبر داد.
در پي اعلام نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري ايران در روز جمعه، تهران و برخي ديگر از شهرهاي اين كشور شاهد برگزاري تظاهرات و گردهمايي اعتراضي متعددي بوده كه در مواردي، با حمله ماموران ضد شورش براي پراكنده كردن تظاهر كنندگان همراه شده است.
اگرچه در برخي گزارش ها از تلفاتي در جريان اين تظاهرات و همچنين عمليات ماموران دولتي عليه مراكز دانشجويي خبر رسيده بود، اما اين اخبار تا كنون مورد تاييد رسمي قرار نگرفته بود.
همچنين، خبرگزاري ايلنا به نقل از حميد رضا كاتوزيان، عضو هيات اعزامي رئيس مجلس براي بازديد از مناطق آسيب ديده، در مورد كشته شدن هفت شهروند تهراني گفته است كه "نيروي انتظامي در اين مساله دخالتي نداشته و اين اقدام ناپسند توسط كانون هاي اراذل و اوباش انجام شده است كه متاسفانه در لباس دفاع از اسلام و رهبري اين كار را كرده اند."
لاريجاني: وزير كشور مسئول است
همزمان، علي لاريجاني، رئيس مجلس، در سخناني در تهران از آنچه كه "برخي برخوردهاي نسنجيده و نادرست در كوي دانشگاه و مجتمع مسكوني نمايندگان و چند نقطه ديگر" سخن گفته و افزوده است كه اين اقدامات "باعث ناراحتي دانشجويان عزيز و ساكنان اين مناطق شده است."

رئيس مجلس حمله به مراكز دانشگاهي را تقبيح كرده است
آقاي لاريجاني گفته است كه "چه معنايي دارد كه نيمه شب به دانشجويان در كوي حمله شود و يا ساعت دو و نيم شب عدي اي به مجتمع مسكوني سبحان حمله كنند و آسايش ساكنان را بر هم زنند؟"
رئيس مجلس گفت كه "وزير كشور در اين زمينه مسئول است و بايد پاسخگو باشد."
در همانحال، خبرگزاري كار ايران - ايلنا - گزارش كرده است كه آقاي لاريجاني شب گذشته از شهرك سبحان و خسارت هايي كه به واحدهاي مسكوني و خودروها در اين محله وارد شده است ديدن كرد.
به گزارش ايلنا، روز گذشته هياتي از سوي رئيس مجلس از كوي دانشگاه تهران نيز بازديد كرد و يكي از اعضاي هيات به خبرنگاران گفت كه در اثر پيگيري رئيس مجلس، دانشجوياني كه شب قبل بازداشت شده بودند آزاد شدند.
حميد رضا كاتوزيان، نماينده تهران و از اعضاي اين هيات، با اشاره به اينكه اقدامات تخريبي از سوي نيروهاي بسيج و حزب الله انجام شده است، گفت "مطمئنا كساني كه اين كار را كرده اند بويي از حزب الله بودن و بسيجي بودن نبرده اند كه اين چنين اموال عمومي و بيت المال را تخريب كرده اند."
به گفته برخي شاهدان عيني، در شب هاي اخير، گروه هايي كه گفته مي شود از ماموران رسمي يا غير رسمي دولتي بوده اند با حركت در خيابان هاي تهران، اتومبيل پارك شده را هدف حمله قرار داده و با پرتاب سنگ، شيشه ساختمان ها و فروشگاه ها را خرد كرده اند.
همچنين، گزارش هايي از حمله به مراكز دانشگاهي و خوابگاه هاي دانشجويان در چند شهر كشور مخابره شده و بر اساس برخي گزارش ها، رئيس دانشگاه شيراز در اعتراض به اين حملات از سمت خود كناره گيري كرده است.
منابع دولتي تا كنون تظاهركنندگان و "آشوب گران" را مسئول وارد كردن خسارت به اموال عمومي و خصوصي دانسته اند در حاليكه برخي از شاهدان عيني و تظاهركنندگان نيروهاي امنيتي را به اين حملات متهم ساخته و تصاويري را از اين اقدامات انتشار داده اند.
همچنين، خبرگزاري ايلنا به نقل از حميد رضا كاتوزيان، عضو هيات اعزامي رئيس مجلس براي بازديد از مناطق آسيب ديده، در مورد كشته شدن هفت شهروند تهراني گفته است كه نيروي انتظامي در اين مساله دخالتي نداشته و اين اقدام ناپسند توسط كانون هاي اراذل و اوباش انجام شده است كه متاسفانه در لباس دفاع از اسلام و رهبري اين كار را كرده اند.
در خبري ديگر در همين زمينه، محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، به خبرگزاري دانشجويان ايران - ايسنا - گفته است كه در جريان نا آرامي هاي اخير، چند دستگاه اتوبوس، تعدادي ساختمان بانك و دهها مخزن زباله به آتش كشيده شده است و به علائم راهنمايي و رانندگي در نقاط مختلف آسيب رسيده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859