۱۳۸۸ خرداد ۲۷, چهارشنبه

لحظه دشوار تاريخ جمهوري اسلامي

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


اين نتيجه اي نبود كه غرب اميد آن را داشت اما هرج و مرج هاي سياسي و اغتشاشات عمومي در ايران هم چيزي نيست كه دولت هاي خارجي خواهان آن باشند.
گزينه انتخاب در اين انتخابات ميان محمود احمدي نژاد كه آشكارا ضد غربي است و مير حسين موسوي بود كه گفت خواهان پايان دادن به انزواي ايران و گفت و گو با آمريكا است.
حتي در صورتي كه ميرحسين موسوي رئيس جمهوري ايران مي شد، روابط راحت و آساني ميان دو كشور شكل نمي گرفت. ايران همواره كشور سخت و دشواري براي آمريكا، بريتانيا و ساير كشورهاي غربي براي سر و كار داشتن باقي خواهد ماند.
حتي شاه، كه تاج و تخت خود را به علت غربي كردن بسيار سريع ايران از دست داد، مرد سرسختي براي تعامل بود.
ايران يك قدرت منطقه اي مهم و با اين حس تاريخي است كه غرب جلوي پيشرفت آن را گرفته است. منافع ايران هر از چند گاهي در برخورد با منافع غرب قرار گرفته است.
اعتبار لكه دار شده
براي غرب گزينه ميان آقاي احمدي نژاد و آقاي موسوي به درجه دشواري تعامل با آنها ربط دارد.
پاسخ اين سئوال اكنون مشخص است اما براي جهان خارج در كل اين امر به گونه اي رخ داده كه تمام چهار سال آينده رياست جمهوري او را تحت تاثير قرار مي دهد.
به نوشته يك روزنامه ايراني در ايام انتخابات، يك وزير دولت اندونزي با ستايش از ايران از اين كشور به عنوان يك دموكراسي زنده نام برده بود.
پس از اعتراضات خياباني و سركوب سياستمداران اصلاح طلب، انتظار نمي رود براي مدتي چنين اوضاعي را مشاهده كنيم.
اما قطعا به منفعت جهان خارج نيست كه براي مدتي طولاني شاهد ناآرامي در ايران باشد. هرج و مرج سياسي در يك كشور مهم توليد كننده نفت آسيب بيشتري به كشورهاي غربي وارد مي كند.
آنها قطعا محمود احمدي نژاد را با اعتبار لكه دار شده اش به ادامه ناآرامي ها ترجيح مي دهند.
دشواري سركوب
وقايع پس از انتخابات يك تفاوت مهم با گذشته را نشان مي دهد. براي مقامات اكنون برخورد و سركوب با مخالفان بيش از پيش دشوار شده است.
گزارش ها حاكي از آن است كه دفتر شبكه العربيه در ايران تعطيل شده است.
اقداماتي هم عليه ساير خبرنگاران خارجي صورت گرفته است. سايت انگليسي بي بي سي نيوز هر از چندگاهي در ايران مسدود مي شود. طي روزهاي گذشته خدمات تلفن هاي همراه نيز قطع شده است.
اما مردم در سراسر ايران از آنچه در كشور در حال اتفاق است، باخبرند. امروزه راههاي زيادي براي مردم براي كسب خبر وجود دارد.
با درك اين واقعيت، تلويزيون دولتي ايران تصاويري از ناآرامي هاي شديد روز شنبه را به نمايش گذاشت، تصميمي كه احتمالا در عالي ترين سطوح گرفته شده است.
جمهوري اسلامي به لحظه دشواري از تاريخ خود رسيده است.
همه چيز اكنون به اين بستگي دارد كه آيا آقاي احمدي نژاد مي تواند وضعيت را بدون خشمگين كردن بيشتر مردم در خيايان ها آرام كند يا خير.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859