۱۳۸۸ خرداد ۲۷, چهارشنبه

آيت الله خامنه اي: تحمل شكست كار آساني نيست

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859
درحالي كه اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهوري ايران ادامه دارد، آيت الله علي خامنه اي رهبر اين كشور اين اعتراضات را تلويحا ناشي از "عدم تحمل" هواداران نامزدهايي كه از سوي وزارت كشور بازنده انتخابات اعلام شده اند دانسته است.
در موضع گيري رهبر ايران كه اولين اظهارات او پس از تجمع عظيم مخالفان در مركز تهران در روز دوشنبه بود، تغييري نسبت به اظهارات روز يكشنبه وي در ديدار با ميرحسين موسوي، مشاهده نمي شود.
به علاوه او با ذكر راي "24 ميليوني يك طرف" در برابر راي "14 ميليوني طرف ديگر" و استفاده از عبارت "رئيس جمهور منتخب" در اشاره به محمود احمدي نژاد، بار ديگر به طور غيرمستقيم بر پيروزي او مهر تاييد زد.
با اين حال او بر لزوم رسيدگي به شكايات نامزدها تاكيد كرد.
رهبر ايران موضعي مشابه مقام هاي انتخاباتي اتخاذ كرد كه گفته اند ممكن است اجازه شمارش مجدد "برخي" از صندوق ها داده شود.
آيت الله خامنه اي هيچ اشاره اي به مرگ حداقل هفت نفر ظاهرا در اثر تيراندازي نيروهاي بسيج در پايان راهپيمايي روز دوشنبه مخالفان در نزديكي ميدان آزادي تهران نكرد اما كساني كه آنها را "اخلالگر" خواند متهم به ارتكاب "جنايت" كرد كه ظاهرا اشاره اي به عوامل ناآرامي ها بود. گفته مي شود آن حادثه پس از حمله برخي تظاهركنندگان با كپسول هاي آتشزا به يك پايگاه بسيج روي داد.
به گزارش خبرگزاري مهر وي عصر روز سه شنبه درحالي كه هواداران محمود احمدي نژاد و مخالفان در دو نقطه شهر تجمع كرده بودند هر دو طرف را به پرهيز از تنش و درگيري فراخواند.
او در جريان ديدار با نمايندگان ستادهاي انتخاباتي چهار نامزد انتخابات - محمود احمدي نژاد، مهدي كروبي، ميرحسين موسوي و محسن رضايي - با حضور نمايندگان شوراي نگهبان كه مسئول نظارت بر انتخابات است و همچنين نمايندگان وزارت كشور، سازمان بازرسي كل كشور و كميسيون تبليغات انتخابات اظهار نظر مي كرد.
دو جناح و دو گروه يكديگر را عصباني نكنند چه آن كساني كه نامزد مورد علاقه آنها پيروز شده و چه آن كساني كه نامزد آنها پيروز نشده است همه بايد بر محور اصلي كه حضور در صحنه انتخابات و دفاع از نظام است، متمركز شوند
رهبر ايران
درحالي كه معترضان به راي گيري در روزهاي اخير شعارهايي همچون "راي ما را دزديدند، دارند باهاش پر مي دن" سر مي دادند، آقاي خامنه اي در اين سخنان بارها راي گيري روز جمعه را مهر تاييدي بر نظام جمهوري دانست.
وي يك جا گفت "حضور نزديك به 40 ميليوني مردم در پاي صندوق هاي راي يك افتخار براي نظام اسلامي است كه همه راي دهندگان با سلايق مختلف در اين حماس بزرگ سهيم هستند" و جاي ديگري علنا گفت كه نظام ايران همواره بر مشاركت بيشتر مردم تاكيد مي كند زيرا اين حضور به معناي "راي آنها به نظام اسلامي" است.
رهبر ايران روز شنبه بلافاصله پس از اعلام نتايج انتخابات بر پيروزي آقاي احمدي نژاد مهر تاييد زد؛ اين درحالي است كه در ايران معمولا مهلتي سه روزه براي شمارش كامل آرا - از جمله آراي خارج از كشور - و دريافت شكايت ها در نظر گرفته مي شود و بعد نتايج تاييد مي شود.
با اين حال رهبر ايران در ديدار روز دوشنبه با نمايندگان نامزدها بر رسيدگي به شكايات تاكيد كرد: "اين اشكالات حتما بايد رسيدگي شوند و من از شوراي محترم نگهبان و وزارت كشور مي خواهم اشكالات مطرح شده، دقيقا بررسي شوند تا شبهه اي باقي نماند."
همچنين به نظر مي رسد كه او با درخواست ابطال انتخابات كه از سوي آقاي موسوي مطرح شده است مخالف است چرا كه تنها گفت: "اگر بررسي اشكالات مستلزم شمارش مجدد برخي صندوق ها بود، اين كار نيز حتما با حضور نمايندگان ستادها انجام شود تا براي همه اطمينان به وجود آيد."
رهبر ايران تلويحا حوادث پس از انتخابات را عدم تحمل شكست از سوي معترضان تعبير كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر او از "دو طرف پيروز و غيرپيروز انتخابات" خواست: "هم آن كساني كه اكثريت را به دست آورده اند و هم آن كساني كه موفق به كسب اكثريت نشده اند بايد با صبر و بردباري و حفظ ظرفيت لازم در رفتار و حركات خود مراقبت كنند."
آيت الله خامنه اي افزود: "ظرفيت و تحمل پيروزي و عدم پيروزي كار آساني نيست."
اظهارات محمود احمدي نژاد كه مخالفان را به اوباشي كه پس از شكست تيمشان به خيابان ها ريخته اند تشبيه كرده و آنها را "خس و خاشاك" خوانده بود، خشم بسياري از معترضان را برانگيخته است و به سردادن شعار "احمدي نژاد به گوش باش، ما مردميم نه اوباش" منجر شده است.
رهبر ايران در اشاره به آشوب هاي پس از اعلام نتايج گفت: "اين تخريب ها و كارهاي زشت و بعضي جناياتي كه اتفاق افتاد مربوط به مردم و حاميان نامزدها نيست بلكه مربوط به اخلالگران است و همه بايد در مقابل آن بايستند و صريحا اعلام موضع كنند."
وي در پايان سخنانش از طرفين خواست از تحريك يكديگر خودداري كنند: "دو جناح و دو گروه يكديگر را عصباني نكنند چه آن كساني كه نامزد مورد علاقه آنها پيروز شده و چه آن كساني كه نامزد آنها پيروز نشده است همه بايد بر محور اصلي كه حضور در صحنه انتخابات و دفاع از نظام است، متمركز شوند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859