۱۳۸۸ خرداد ۱۱, دوشنبه

وام 400 ميليارد توماني دولت به صادق محصولي


خرداد نو - با دستور احمدي نژاد صادق محصولي توانسته از بانك ملت وامي به مبلغ 400 ميليارد تومان دريافت كند .
زماني كه صادق محصولي يكي از مشاوران ارشد احمدي نژاد در پست رياست جمهوري بود ، رئيس جمهور در نامه اي به رئيس كل بانك مركزي وقت ، طهماسب مظاهري ، از او مي خواهد تا شرايط را براي پرداخت وامي به مبلغ 400 ميليارد تومان با نرخ بهره زير 10 درصد ، به صادق محصولي ، فراهم كند . اين وام در كمتر از دو ماه با تامين اعتبار آن از سوي بانك مركزي توسط بانك ملت پرداخت شد .
اين در حالي بود كه كمتر صاحب كارخانه و كار آفريني را مي توان در ايران سراغ گرفت كه قادر بوده از تسهيلاتي با چنين نرخ بهره پائيني استفاده كند . احمدي نژاد از پيش از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري قول داه بود كه به هر شكل شده ، نرخ سود تسهيلات بانكي را يك رقمي كند . براي اين كار در چهار سال گذشته دستوراتي را هم صادر كرد . بر اين اساس نرخ سود تسهيلات بانكي براي بانك هاي دولتي 12 درصد و براي بانك هاي خصوصي 14 درصد تعيين شد . اما آنچه كه در عمل اتفاق افتاد اين است كه كسي قادر نبوده با نرخ هايي كمتر از 24 درصد از اين تسهيلات برخوردار شود . ضمن اين كه براي استفاده از اين تسهيلات با همين نرخ هاي بالا هم نياز به رابطه و دارد .
احتمالا رئيس جمهور با گرفتن اين وام توسط محصولي ، به هدف خود در كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي رسيده باشد . . احمدي نژاد هفته گذشته در يك سخنراني تبليغاتي در رباط كريم ادعا كرده بود هر زمان خواسته با كسانيكه وام هاي كلان از سيستم بانكي ايران دريافت كرده اند برخورد كند ، كساني نگذاشته اند . غافل از اينكه يكي از بزرگترين بدهكاران به سيستم بانكي ايران ، وزير كشور ، دوست ديرينه او و يكي از بزرگترين حاميانش است و خود او زميينه هاي لازم را براي رانت خواري وي فراهم كرده است .
در بررسي هايي كه در مجلس هفتم صورت گرفت « هم رييس مجلس و هم نماينده‌ها خودشان با نمايندگان دولت به اين جمع‌بندي رسيده بودند كه اين مباحث را ديگر مطرح نكنند...».صادق محصولي يك بار در زمان پيشنهاد وي براي پست وزرات نفت درپاسخ به چگونگي انباشت ثروت ۱۶۰ ميلياردي‌اش ظرف ده ‌سال، اين ثروت را « متعلق به امام زمان» دانسته و گفته بود: «اين امانتي است كه پس از ظهور حضرت در اختيارايشان قرارمي‌گيرد». وي همچنين مدعي شده بودكه ثروتش از «راه حلال» كسب شده است.
نام محصولي در يك فهرست 200 نفره بزرگترين بدهكاران به نظام بانكي ايران در زمان وزارت داوود دانش جعفري به سازمان بازرسي رهبري ارائه شد . اقدامي كه از چشم احمدي نژاد دور نماند و سبب شد تا از وزير اقتصادش كه به شدت با او و همفكرانش كنار آمده بود ، انتقام بگيرد و او را از كابينه بيرون بياندازد . كاري كه اشك دانش جعفري را درآورد .
اين وام بسيار بزرگ كه شايد در مخيله كمتر ايراني بگنجد به عنوان يك شخصيت حقيقي به محصولي داده شد . با احتساب اين وام كم بهره او هم اكنون بالغ بر 600 ميليون دلار يا 600 ميليارد تومان دارايي دارد . البته اگر افزايش تورم را هم در اين دارايي ها كه به ملك و سهام واردات انواع كالا اختصاص يافته در نظر بگيريم ، شايد بتوان او را يكي از افراد ي دانست كه هم اكنون از بابت رانت خواري در جمهوري اسلامي بيش از يك ميليارد دلار دارايي دارد .
يكي از كارشناسان اقتصادي مي گويد : با توجه به حجم بالايي كه اين وام داشته به نظر مي رسد كه نتقل و انتقال اين وام بانكي بدون اطلاع وزارت اطلاعات ، سازمان بازرسي و برخي ديگر از نهادهاي نظارتي نمي توانسته انجام شود . او با كنايه مي گويد البته محصولي دارايي خود را به گفته خودش در زمان ظهور امام زمان در اختيار وي قرار خواهد داد . اما آيا نمي شد اين پول را در خزانه يك كشور اسلامي نگاه داشت و بعد در اختيار امام زمان قرار داد . آيا آدمي امانت دار تر از محصولي در ميان مردم ايران براي نگه داري اين پول وجود ندارد ؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859