۱۳۸۸ خرداد ۱۲, سه‌شنبه

گفتگوي بي بي سي با همسران نامزدهاي رياست جمهوري




در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران، براي نخستين بار توجه به همسران نامزدهاي رياست جمهوري جلب شده است.
زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوي، در اين روزها در بيشتر سفرها و برنامه هاي تبليغاتي آقاي موسوي در كنار اوست و با پوشيدن مانتوهاي رنگي و روسري هاي گلدار، چهره جديدي از همسران نامزدها به نمايش گذاشته است.
در مقابل فاطمه كروبي، همسر مهدي كروبي، كه مثل خانم رهنورد چهره اي اجتماعي است و در سال هاي گشته مسئوليت هايي در ايران داشته است، با اين كه چندان در كنار همسرش ظاهر نمي شود، رئسي ستاد انتخاباتي تهران آقاي كروبي است.
اعظم السادات فراحي، همسر محمود احمدي نژاد، هم با اين كه در اين چهار سال بسيار كم در انظار عمومي ظاهر شده، روز يكشنبه براي نخستين بار به همراه همسرش در يك گردهمايي انتخاباتي شركت كرد.
معصومه خدنگ،همسر محسن رضايي هم كه در هنگام ثبت نام همراه آقاي رضايي به وزارت كشور رفته بود، در آخرين سفر انتخاباتي همسرش نيز او را همراهي كرده است.
بي بي سي فارسي تلاش كرد براي آگاهي از نظرات همسران نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري ايران و نيز نقش آنها در فعاليت هاي انتخاباتي و كابينه احتمالي همسرانشان، با اين چهار نفر گفتگو كند.
گفتگو با زهرا رهنورد و فاطمه كروبي ممكن شد كه بخشي از آن را در زير مي خوانيد. ستاد انتخاباتي محمود احمدي نژاد هنوز به درخواست بي بي سي براي مصاحبه با خانم فراحي پاسخ نداده و در مورد معصومه خدنگ نيز انجام مصاحبه تا دوشنبه ۱۱ خرداد ميسر نشده، اما امكان انجام آن در روزهاي بعد منتفي نيست.
در زير بخش هايي از گفتگو با خانم ها كروبي و رهنورد را، كه مشرح آنها در برنامه ۶۰ دقيقه دوشنبه ۱۱ خرداد از تلويزيون فارسي بي بي سي پخش شد، مي خوانيد.
زهرا رهنورد:
فكر نمي كنم در زمينه حقوق زنان، پيشروتر از موسوي وجود داشته باشد
خانم رهنورد. شما نقش خود را به عنوان اولين زني كه دست در دست همسرش در مبارزات انتخاباتي ايران شركت مي كند، چطور مي بينيد؟
حضور من به خاطر دفاع از يك فكر و انديشه است، كه عمدتا در رابطه با رفع تبعيض و حمايت از زنان است و من فكر مي كنم كه من به عنوان يك روشنفكر مسلمان و ايراني وظيفه دارم از كانديدايي كه با او همفكري دارم حمايت كنم. حالا به طور اتفاقي اين كانديدا، همسرم است.
اگر چنانچه آقاي موسوي رئيس جمهور شوند، آيا بعد از انتخابات هم نقش شما با همين جديت ادامه خواهد داشت؟
ببينيد. من هميشه به عنوان يك روشنفكر ايراني، يك هنرمند، يك نوسينده، يك محقق، يك استاد دانشگاه، نقشي جدي در حمايت از حقوق زنان و جوانان داشته ام. پس از اين هم همين نقش را ادامه خواهم داد، اما نه در كابينه. اصولا روحيه من، روحيه مدني است و روحيه دولتي نيست.
خيلي ها معتقدند حشور شما در كنار آقاي موسوي در انتخابات اين دوره بسيار مهم است. آيا فكر مي كنيد در صورت پيروزي آقاي موسوي، حضور شما در كنار او به سنتي تبديل شود و همسران ديگر كانديداها هم بعدا از اين سنت پيروي كنند؟
سوال شما دو بخش داشت. پاسخ من به بخش اول اين است كه من مي دانم كه زنان و جوانان به افكار و انديشه هاي من علاقه مند هستند و طبيعتا به صحنه مي آيند. در مورد بخش دوم هم بايد بگويم من آدم كليشه اي نبوده ام و هيچ وقت كليشه اي عمل نكرده ام. اما اين كه آيا اين رفتار مي تواند به سنت تبديل شود يا نه، بستگي به علايق، جسارت ها و شجاعت هاي همسران كانديداها و خود كانديداها دارد.
اما هر چه هست، من از يك اصول و مباني اسلامي پيروي مي كنم. من الگوي حضرت زهرا را پيش روي خود دارم كه او در تمام صحنه ها در كنار همسرش حضور داشت.
شما جايي گفته ايد كه حمايتتان از آقاي موسوي، حمايت مشروط خواهد بود. مي شود در اين مورد توضيح دهيد؟
البته شايد شرح كامل داده نشده باشد. مقصود من اين بود كهحمايت من از آقاي موسوي مشروط به اين است كه ايشان هم با نقطه نظرات من، يعني مساوات بين زن و مرد و حمايت از زنان، موافق باشد و از آنهاغ دفاع كند.خوشبختانه با بيانيه اي كه درباره حقوق زنانو حقوق خانواده دادند، ديدم كه كاملا چارچوب هاي فكري مان يكي است.
منتقدان آقاي موسوي مي گويند كه برنامه هاي آقاي موسوي مربوط به دهه شصت است. آيا بيست سال يعد از دوره نخست وزيري آقاي موسوي، ايشان برنامه هايي دارند كه مربوط به خواسته ها و نيزهاي زنان و دختران امروز جامعه ايران باشد؟
به نظر من اين انتقاد درستي نيست. چون موسوي گفتمان انقلاب اسلامي را مدرن و به روز كرده است. يعني در واقع از زاويه امروز به آن گفتمان نگاه مي كند.
در رابطه با زنان، آزادي زنان، حضور ز نان در عرصه هاي ملي و بين المللي، حضور زنان در كابينه، حق شهروندي زنان، حمايت از حقوق زن در خانواده، فكر نمي كنم پيشتازتر از موسوي كس ديگري وجود داشته باشد.
بيانيه اي كه ايشان در هماش زنان و موسوي مطرح شد بيشتر مسائل زنان گنجانده شده است. از جمله نقص هاي حقوق زنان در قلمرو خانواده، قوانين مدني، حضور در مراكز تصميم گيري سه قوه از جمله كابينه، حمايت از زنان بي سرپرست و خود سرپرست، بيمه هاي همگاني براي زنان، ايجاد شرايط مناسب براي زنان خانه دار، پيوستن به كنوانسيون هاي بين المللي زنان البته با شرط تحفظ موازين اسلامي و مذهبي. من فكر مي كنم اين بيانيه بسيار پيشرو، متقن و همه جانبه است.
فاطمه كروبي: كروبي از پيشتازان استيفاي حقوق زنان است
خانم كروبي. آقاي كروبي چهار سال پيش هم كانديداي انتخابات رياست جمهوري بود. چرا شما در اين دوره با قوت بيشتري براي حمايت از آقاي كروبي وارد ميدان شده ايد؟
به هر حال انتخابات از جايگاه بسيار خاصي برخوردار است و براي ما مهم و سرنوشت ساز است. مي توانم بگويم در همه جاي دنيا شاخص دموكراسي حضور حداكثير مردم است و تشكيل جمهوري اسلامي ما هم بر اساس ميزان راي مردم بوده و طبعا جمهوري اسلامي متكي به آراي مردم است.خب، طبيعي است كه ما تلاش مي كنيم براي حضور و مشاركت هر چه بيشتر مردم در پاي صندوق هاي راي.
شما قبلا گفته ايد كه اگر آقاي كروبي رئيس جمهور شود، اين به نفع همه زنان است. چرا چنين نظري داريد؟
اولا كه خانم ها بايد فرصت دستيابي به امكانت را مانند آقايان داشته باشند و بايد تلاش كنيم كه موانع پيشرفتي كه در جامعه ما وجود دارد، برداشته شود. در واقع تمام تلاش من و ساير خانم ها اين است كه مديريت هاي كلان و مراكز تصميم گيري به خانم ها سپرده شود.
يعني شما اميدوار هستيد كه اگر آقاي كروبي رئيس جمهور شود، مناصب جدي تري مثل وزارت به خانم ها داده شود؟
با توجه به ديدگاه هاي آقاي كروبي و آشنايي كه من با ايشان دارم، مطمئن هستم كه قطعا ايشان حضور خانم ها را در اجتماع خيلي پررنگ تر و جدي تر از وضعي كه موجود است، خواهند كرد.
اگر آقاي كروبي رئيس جمهور شوند، خود شما در چه زمينه اي فعاليت خواهيد كرد؟
من با توجه به فعاليت سي ساله اي كه در عرصه هاي مختلف، اعم از سياسي، اجرايي و فرهنگي داشته ام، با كوله باري از تجربه، حتما مي توانم كمكي براي ايشان باشم.
اگر شما همسر رئيس جمهور باشيد و با توجه به سوابقي كه تا بحال داشته ايد، بخواهيد فعاليت گسترده سياسي و اجتماعي داشته باشيد، به هر حال الگويي خواهيد بود براي بقيه زنان جامعه ايران. اما همان طور مي دانيد، براي بخشي از جامعه ايران هنوز هم حضور زنان در چنين فعاليت هايي تعريف شده نيست وبا آن كنار نمي آيند. شما چه جوابي براي آنها داريد؟
ببينيد، مطالبات زنان ما بسيار به حق و بجاست. من باز عرض مي كنم كه آقاي كروبي از پيشتازان استيفاي حقوق زنان در همه عرصه ها بوده اند. نمونه بارزش هم خود من كه در اين حدود سي سال كه انجام وظيفه مي كنم، جدا اگر حمايت و پشتيباني ايشان نبود، شايد اين موفقيتي را كه من امروز احساس مي كنم دارم، بدست نمي آوردم.
آقاي كروبي نه تنها يك وزير خانم خواهند داشت، بلكه اعتقادشان بر اين است كه خانم ها مسلما در عرصه هاي مهم و مديريت هاي كلان و مراكز تصميم گيري بايد حضور جدي داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859