۱۳۸۸ تیر ۱, دوشنبه

تحول و تهديد در تبليغات صدا و سيما

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


لحن تبليغات صدا و سيماي جمهوري اسلامي در باره اعتراضات گسترده به آنچه تقلب در انتخابات نام گرفته است نشان دهنده تحول در موضع رسمي حكومت ايران و تهديد ضمني معترضين است.

در ششمين روز اعتراضات، راديو وتلويزيون دولتي ايران تجمع ده ها هزار نفر از مردم تهران را در ميدان امام خميني منعكس نكرد و آن را ناديده گرفت.

يك روز مانده به سخنراني آيت الله خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي در نماز جمعه از صدا وسيما گزارشي پخش شد كه اعترافات كساني را پخش مي كرد كه وزارت اطلاعات آن ها را باند بمب گذاري در روز انتخابات معرفي كرد.

همچنين اطلاعيه اي از سوي دولت منتشر شد كه تاكيد مي كرد كه منظور محمود احمدي نژاد از واژه "خس و خاشاك" مردم ايران نبوده است. در حالي كه در تظاهرات چند روز گذشته معترضين كاربرد تعبير خس و خاشاك را توهيني به مردم تلقي كرده بودند.

به طور كلي آهنگ تبليغات در دو روز گذشته نشان دهنده آن است كه مقامات حكومت به طور تلويحي ريشه هاي مردمي و مشروع بودن اعتراضات را پذيرفته اند. غلامعلي حداد عادل چهره نزديك به رهير جمهوري اسلامي در سخناني كه در دو روز گذشته چند بار از صدا و سيما پخش شده با اشاره به تجمع هايي كه رسما غير قانوني بوده آن ها را بدون عيب و امري طبيعي خوانده است.

علاوه بر اين شوراي نگهبان كانديداهاي منتقد را به تشكيل جلسه اي براي رسيدن به تفاهم در هفته آينده دعوت كرد.

تغيير لحن رسمي در حالي است كه در روز هاي اوليه اعتراضات به گفته ماشاالله شمس الواعظين روزنامه نگار در تهران صدا وسيما معترضين را فرصت طلب مي خواند.

آقاي شمس الواعظين در گفت و گو با بخش فارسي بي بي سي مي گويد "صدا و سيما در دو روز نخست آغاز اعتراضات سر درگم بود اما پس از آن معترضين را عده اي فرصت طلب خواند كه بايد توسط نيروها انتظامي با آن ها برخورد شود."

به گفته آقاي شمس الواعظين مسير تبليغات راديويي و تلويزيوني مسير دوگانه اي بود كه مي كوشيد از سويي وقوع اغتشاش و نا آرامي را برجسته كند و از سوي ديگر ريشه هاي آن را به بيگانگان نسبت دهد.

او مي گويد: "اين سياست تبليغاتي در حالي بود كه صدا وسيما از انتشار بخش عمده اي از اخبار مانند دستگيري روزنامه نگاران و چهره هاي سياسي خودداري مي كرد چرا كه اكثر آن ها كساني هستند كه نزد مردم خوش نام هستند".

اما برخي ناظران معتقدند اگرچه صدا و سيما همچنان با تاكيد بر انتشار اخبار اعتراضات در سطح بيت المللي به دنبال نشان دادن رد پاي بيگانه است اما به تعبير "نونا صالحي" پژوهشگر رسانه، تبليغات رسمي تحت تاثير ادامه يافتن اعتراضات ناگزير از پذيرش واقعيت شده است.

خانم صالحي به بي بي سي فارسي مي گويد "به دليل ادامه اعتراضات دستگاه تبليغاتي ناگزير شده است عمق اعتراضات و ريشه هاي تاريخي را كه متوجه نارضايتي عمومي از حكومت است مورد توجه قرار دهد. همچنين اين دستگاه تبليغاتي متوجه شده است كه ادامه تكرار تهمت هاي گوناگون به معترضان آن ها را خشمگين تر مي كند."

خانم صالحي همچنين مي گويد "تبليغات دولتي به نوعي زمينه پذيرش بازداشت ها و دستگيري ها و كاربرد خشونت را از طريق انتشار نادرست اخبار و متهم كردن معترضين به تخريب اموال مردم و حمله به مردم فراهم مي سازد. در حالي كه به اعتقاد معترضين نيروهاي مقابله كننده هستند كه در لباس رسمي يا شخصي خشونت گسترده اي را عليه مردم به كار مي برند."

با وجود تغيير لحني كه پيش از سخنراني روز جمعه آيت الله خامنه اي رخ داده است اما همچنان اين تاكيد وجود دارد كه دولت مسوليتي در برابر كشته شدن تعدادي از معترضين نمي پذيرد و حتي به گفته آقاي حداد عادل برخي از كشته شدگان مرتكب قتل شده اند.

آقاي حداد عادل در گفت وگوي تلويزيوني خود مدعي شده است كه كساني كه پس از تظاهرات مسالمت آميز طرفداران مير حسين موسوي در روز دوشنبه پس از انتخابات كشته شدند اقدام به حمله به سربازان و كشتن دو زن كرده بودند.

به گفته آقاي حداد عادل نگهبانان يك پايگاه بسيج به قصد دفاع از خود چند مهاجم را كشته اند. اين ادعاي آقاي حداد عادل در حالي بيان شده است كه معترضان با استناد به فيلم هايي كه در سطح جهاني انتشار يافته مي گويند كه تك تيراندازاني از بالاي ساختمان هاي حوزه بسيج و ساختمان هاي مجاور به سوي تظاهر كنندگان آتش گشوده اند. آقاي موسوي و طرفداران اش كشته شدگان را شهيد ناميده اند.

به اين ترتيب تبليغات رسمي همچنان با ناباوري طرفداران كانديدا هاي اصلاح طلب و معترضين روبروست. به گمان آن ها اگرچه تبليغات رسمي مي كوشد لحن آرام و ملايم تري در پيش بگيرد اما ادامه اقداماتي مانند پخش برنامه اي عليه فائزه هاشمي رفسنجاني دختر رييس مجمع تشخيص مصلحت از صدا و سيما نشانه اي از ادامه خط تهديد به دستگيري هاي بيشتر در صورت ادامه گسترده اعتراضات است.

اين تصور هنگامي شدت مي گيرد كه صدا و سيما اخباري را پخش مي كند كه بر اساس آن گروهي از بسيجيان در تجمعي خواستار تحت تعقيب قرار گرفتن فرزندان اكبر هاشمي رفسنجاني شده اند.

در چنين شرايطي تبليغات رسمي انتظار اندكي در ميان معترضان به نحوه برگزاري انتخابات براي موثر بودن سخنان رهبر جمهوري اسلامي در نماز جمعه براي برطرف كردن بن بست موجود به وجود آورده است. درست برخلاف تبليغات رسمي كه سخنان رهبري را پايان بخش بحران و اعتراض مي داند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859