۱۳۸۸ تیر ۱, دوشنبه

شيرين عبادي خواهان پيگرد شليك‌كنندگان به سوي مردم شد


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859

شيرين عبادي، وكيل دادگستري و برنده جايزه صلح نوبل، روز جمعه از محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهوري ايران، خواست كساني كه در تظاهرات خياباني به روي مردم آتش گشوده‌اند را تحت پيگرد قانوني قرار دهد و به خانواده‌هاي قربانيان نيز غرامت پرداخت كند.

شيرين عبادي، رئيس كانون مدافعان حقوق بشر، كه در ژنو به سر مي‌برد همچنين خواستار برگزاري دوباره انتخابات رياست‌جمهوري ايران با حضور ناظران بين‌المللي شد.

اين وكيل دادگستري در عين حال خطاب به مقام‌هاي جمهوري اسلامي گفت كه ۵۰۰ نفر از افرادي را كه پس از انتخابات مناقشه‌برانگيز ۲۲ خرداد دستگير شده‌اند را آزاد كنند.

شيرين عبادي در يك كنفرانس خبري در ژنو گفت: «(محمود احمدي‌نژاد) بايد به كساني كه زخمي شده‌ا‌ند و خانواده‌هاي كشته‌شدگان غرامت پرداخت كند. او بايد مسببان كشتارها و كساني كه به سوي تظاهرات كنندگان آتش گشوده‌اند را شناسايي و تحت تعقيب قرار دهد

وي با اشاره به تيراندازي مستقيم گلوله از ساختمان گردان ۱۱۷ عاشوراي ناحيه مقاومت بسيج ويژه قدس به سوي مردم در روز دوشنبه در شهر تهران گفت: «اين واقعيت كه به مردم از بالاي ساختمان دولتي تيراندازي شده و هفت نفر كشته شده‌اند، كاملا به خلاف قوانين ماست

شيرين عبادي همچنين در اين كنفرانس خبري گفت به شمار معترضان در شهرهاي مختلف ايران، مي‌تواند بيانگر اين باشد كه اين جمعيت درباره اظهارات آيت‌ الله خامنه‌اي در نماز جمعه چگونه مي‌انديشند.

علي خامنه‌اي يك هفته پس از برگزاري انتخابات ۲۲ خرداد كه نتايج آن از سوي ميرحسين موسوي و مهدي كروبي دو كانديداي اصلاح‌طلب پذيرفته نشد و از سوي محسن رضايي نيز در مورد شمارش آرا با تشكيك مواجه شد، روز گذشته سخنراني شديد‌اللحني عليه معترضان به انتخابات كرد.

علي خامنه‌اي كه اصلاح‌طلبان نهادهاي مرتبط با وي از جمله شوراي نگهبان و سپاه پاسداران و صدا و سيما را به جهت‌گيري و دخالت در انتخابات متهم كرده‌ بودند، روز جمعه در خطبه دوم نماز جمعه دست كم سه بار صريحا به معترضان هشدار داد كه مسئوليت هرگونه خونريزي بر عهده طرف مقابل است.

رهبر جمهوري اسلامي ساز و كار انتخابات در ايران را به گونه‌اي دانست كه در آن تقلب گسترده امكان‌پذير نيست و اظهار داشت كه نمي‌شود در يك انتخابات ۱۱ ميليون راي تقلب كرد.

سخنان تهديدآميز رهبر جمهوري اسلامي با واكنش گسترده مقام‌هاي كشورهاي غربي و نهادهاي حقوق بشري مواجه شده است.

باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، روز جمعه گفت كه از «فحوا و لحن» اظهارات رهبر جمهورى اسلامى بسيار نگران است و نسبت به برخورد با تظاهر كنندگان در ايران هشدار داد.

نيكلا سركوزي، رييس جمهوري فرانسه، نيز ابراز اميدواري كرد كه رهبران ايران «دست به كاري جبران ناپذيري نزنند» كه ثبات كشور را به مخاطره بيندازد.

از سوي ديگر رهبران ۲۷ كشور اروپايي روز جمعه اعمال خشونت عليه معترضان به نتيجه انتخابات رياست جهوري در ايران را محكوم كردند و از دولت ايران خواسته‌اند به معترضان اجازه دهد تا به صورت مسالمت‌آميز راهپيمايي كنند.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، روز جمعه گفت دولت ايران «بايد به جهان نشان دهد سركوب و بيرحمي كه در روز هاي اخير ديديم تكرار نخواهد شد

آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، در همين زمينه اظهار ات علي خامنه‌اي را «مايوس كننده» خوانده و خواستار تحقيقات رسمي در مورد ادعاي تقلب در انتخابات رياست جمهوري ايران شده است.

عفو بين‌الملل نيز سخنان رهبر جمهوري اسلامي را به منزله چراغ سبزي براي سركوب تظاهرات كنندگان تعبير كرده است.

ناوي پيلاي، كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل، هم روز جمعه ضمن هشدار نسبت به وخامت وضع در ايران از جمهوري اسلامي خواست تا نيروهاي بسيج را كه به خشونت عليه معترضان به انتخابات متهم هستند كنترل كند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859