۱۳۸۸ تیر ۱, دوشنبه

اعتراض متكي به بريتانيا، آلمان و فرانسه در حضور سفراي خارجي

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859

منوچهر متكي، وزير امور خارجه ايران روز يكشنبه سي ام خرداد در جمع سفراي و روساي هيات نمايندگي سياسي كشورهاي خارجي در تهران نسبت به آنچه كه او "توطئه انگليس" خوانده اعتراض كرده و كشورهاي آلمان و فرانسه را نيز مورد انتقاد قرار داده است.

آقاي متكي گفته است كه بريتانيا از مدت ها پيش انتخابات ايران را در سه سطح "رسانه اي، اطلاعاتي و امنيتي" هدف گرفته بود.

به گفته وزير امور خارجه ايران اقدام اول بريتانيا در اين زمينه "تحريم انتخابات" بود و اقدام دوم كه به گفته آقاي متكي اعزام مسافران با اهداف خاص اطلاعاتي و امنيتي" به ايران بوده است.

آقاي متكي كه در مقر وزارت خارجه ايران سخنراني كرده، گفته است "تعداد اين مسافران به حدي افزايش يافت كه پرواز معمولي و كوچك خط تهران و لندن به يك هواپيماي جمبوجت بوئينگ ۷۴۷ تبديل شد."

آقاي متكي همچنين بريتانيا را متهم كرده است كه "با سامان دادن ۲۵۰ سخنراني توسط اساتيد مرتبط با خود در آمريكا سعي دارد رويكردهاي بارك اوباما را در قبال ايران تغيير بدهد."

اتهام به آلمان و انتقاد از فرانسه

آقاي متكي در اين سخنراني آلمان را هم به حمايت از "عده اي آشوبگر" متهم كرد كه به گفته او به دفتر نمايندگي ايران در اين كشور خسارات وارد كرده اند.

وزير خارجه ايران گفت: آلمان ۶۰ سال است گروگان صهيونيزم است و سياست‌هاي اين كشور در هم‌سويي با اسرائيل تدوين و اجرا مي‌شود.

او در اين سخنراني كه با هدف "درخواست از سفراي خارجي براي تحليل درست اوضاع ايران و مخابره آن به كشورهاي متبوعشان" صورت گرفت، از سياست هاي دولت فرانسه نيز در قبال ايران انتقاد كرد.

آقاي متكي گفت: با وجود اين كه فرانسه داراي ملت بزرگي است اما متاسفانه امروز گرفتار گروهي از كوتوله‌هاي سياسي شده كه دستاوردهاي انقلاب و رنسانس اين كشور را به حراج گذاشته‌اند.

چقدر بي انصافند كساني كه منافع كوچكشان آنها را وا مي دارد تا اين معجزه انقلاب اسلامي را ساخته و پرداخته بيگانگان و انقلاب مخملين بنامند

ميرحسين موسوي

وزير امور خارجه ايران در جمع حضار گفت: "من از جانب وزير امور خارجه فرانسه كه همتايم است به سبب اظهارات سخيف آقاي ساركوزي درباره ايران عذرخواهي مي كنم."

نيكلا ساكوزي، رئيس جمهوري فرانسه در روزهاي اخير برخورد خشونت آميز ماموران امنيتي و پليس ايران با معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوري اين كشور را محكوم كرده و آنگلا مركل صدر اعظم آلمان مواضع رهبران ايران را در قبال معترضان "مايوس كننده" خوانده بود.

برخي از كشورهاي اروپايي از جمله بريتانيا و فرانسه طي روزهاي اخير با احضار سفير ايران در اين كشورها نسبت به خشونت پليس ايران در برخورد با معترضان به نتايج انتخابات، اين رفتار را ناقض حقوق بشر خوانده اند.

اعتراض هاي گسترده نسبت به نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران كه طي آن محمود احمدي نژاد، برنده آن اعلام شده طي يك هفته گذشته تهران و برخي از شهرهاي مهم ايران را در برگرفته است.

پيش از وزير خارجه ايران، آيت الله علي خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي نيز كشورهاي غربي به خصوص دولت بريتانيا را "خبيث" خوانده و گفته بود اين كشورها "در صدد بهره برداري از اوضاع نا آرام ايران" هستند. آيت الله خامنه اي گفته بود "كه ديپلمات هاي غربي كه قبلا با نقاب احترام با نظام جمهوري اسلامي برخورد مي كردند، اين نقاب را كنار زده اند. "

ميرحسين موسوي و مهدي كروبي، دو نامزد اصلاح طلب به نتايج اعلام شده انتخابات رياست جمهوري، خواستار ابطال انتخابات و برگزاري مجدد آن شده اند.

آقاي موسوي با اشاره به انتقادهايي كه به حاميان معترض او وارد شده بيانه اي منتشر كرده و نوشته است "چقدر بي انصافند كساني كه منافع كوچكشان آنها را وا مي دارد تا اين معجزه انقلاب اسلامي را ساخته و پرداخته بيگانگان و انقلاب مخملين بنامند."

آقاي موسوي در اين بيانيه تاكيد دارد كه "هرگز اجازه نخواهم داد بر اثر عمل من جان كسي در معرض خطر قرار گيرد و در عين حال بر اعتقاد راسخ خويش مبني بر باطل بودن انتخاباتي كه گذشت و استيفاي حقوق مردم پاي مي فشارم."

به گفته ناظران مسائل ايران اين واكنشي مستقيم به اظهارات ايت الله علي خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي بود كه روز جمعه (29 خرداد) در سخنراني خود گفته بود مسئوليت هرگونه اعتراضي متوجه نامزدهايي است كه نتيجه انتخابات را قبول ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859