۱۳۸۸ تیر ۱, دوشنبه

انتقاد لاريجاني از حمايت برخي اعضاي شوراي نگهبان از نامزد خاص


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859

علي لاريجاني رئيس مجلس ايران از اين كه تعدادي از اعضاي شوراي نگهبان از يك نامزد خاص در انتخابات رياست جمهوري حمايت كرده اند، ابراز ناخرسندي كرده است.

آقاي لاريجاني در گفتگو با تلويزيون دولتي ايران، گفته است:"اگر چه شوراي نگهبان را افراد متديني تشكيل مي دهند اما كاش برخي اعضاي آن به نفع يك كانديداي خاص وارد ميدان نمي شدند."

آيت الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان و غلامحسين الهام عضو حقوقدان شوراي نگهبان و وزير دادگستري از جمله كساني هستند كه از محمود احمدي نژاد در انتخابات حمايت كرده اند.

در عين حال رئيس مجلس ايران اضافه كرده كه شوراي نگهبان بايد از همه ظرفيت ها استفاده كند تا اعتماد مردم در رسيدگي به تخلفات جلب شود و "همه بدانند كه اعضاي شوراي نگهبان افرادي متدين هستند كه حاضر نيستند حقوق هيچ نامزدي ضايع شود."

اين سخنان در حالي مطرح مي شود كه ميرحسين موسوي نامزد معترض به نتايج انتخابات روز شنبه از حضور در جلسه شوراي نگهبان امتناع كرد و در بيانيه اي نوشت: "از ما خواسته مي شود كه در اين شرايط شكايت خود را از طريق شوراي نگهبان پيگيري كنيم، حال آنكه اين شورا در عملكرد خود چه قبل، چه حين و چه بعد از انتخابات عدم بي طرفي خود را به اثبات رسانده است."

رئيس مجلس ايران همچنين گفت كه :"بخش عمده اي از مردم تصورشان در باره نتيجه انتخابات با نتيجه رسمي متفاوت است. بايد به اين تصور احترام گذاشت و حساب اين جمعيت زياد را با گروهي اغتشاش گر مخلوط نكرد."

آقاي لاريجاني با اشاره به راهپيمايي هاي چندصد هزار نفره و پيگيري مطالبات در فضايي آرام، گفته است: "با فرياد كردن تقلب و غبار آلود كردن فضا و كشاندن مردم به خيابانها، خوب نمي توان موضوع را پيگيري كرد."

آقاي لاريجاني بدون نام بردن از كسي گفته :"نبايد به نام حقوق ملت قانون را زير پا گذاشت البته بايد به سخن مردم كه در تظاهرات شركت كرده اند هم گوش كرد."

محدوديت هاي رسانه در يك هفته گذشته باعث شده تا معترضان به نتيجه انتخابات نتوانند از طريق رسانه ها مسائل خود را مطرح كنند و براي همين برخي مي گويند كه علت روي آوردن آنها به رسانه هاي خارجي همين مسئله است.

آقاي لاريجاني نيز عقيده دارد كه بايد "راديو و تلويزيون ما در اين خصوص شفاف عمل كند و يك طرفه نباشد تا ديگر نيازي به رسانه هاي خارجي نباشد."

آقاي لاريجاني كه سالها رئيس راديو و تلويزيون دولتي بود، تاكيد كرده:"مسئولان بايد فضايي غير از خيابانها را براي تجمع در اختيار معترضان قرار دهند و صدا و سيما فرصت را به منتقدان بدهد."

درگيري هاي خياباني

اين سخنان در شرايطي مطرح شده است كه در روز شنبه خيابانهاي تهران صحنه درگيري بين نيروهاي امنيتي با تظاهر كنندگان بوده است.

شاهدان عيني در تهران مي گويند پليس ايران براي متفرق كردن تظاهركنندگان از باتوم، گاز اشك آور، دستگاه هاي آبفشان و تيراندازي استفاده كرده است.

يك خبرنگار بي بي سي گفت كه در خلال درگيري ميان تظاهركنندگان و ماموران دولتي، مردي را كه تير خورده بود ديده است و شاهد تعدادي زخمي نيز بوده است.

ميرحسين موسوي، نامزد معترض انتخابات رياست جمهوري ايران روز شنبه در جمع هواداران خود حاضر شد و از آنها خواست تا در صورتي كه توسط مقام هاي دولتي بازداشت شد، دست به اعتصاب سراسري بزنند.

آقاي موسوي همزمان در بيانيه اي هم خطاب به مردم گفته "همواره در كنار شما خواهم ماند."

آقاي موسوي در اين بيانيه تاكيد دارد كه "هرگز اجازه نخواهم داد بر اثر عمل من جان كسي در معرض خطر قرار گيرد و در عين حال بر اعتقاد راسخ خويش مبني بر باطل بودن انتخاباتي كه گذشت و استيفاي حقوق مردم پاي مي فشارم."

اين واكنشي مستقيم به رهبر جمهوري اسلامي بود كه يك روز پيشتر گفت مسئوليت هرگونه اعتراضي متوجه نامزدهايي است كه نتيجه انتخابات را قبول ندارند.

آقاي موسوي از مردم خواسته كه حركات اجتماعي خود را بر اساس آزادي هاي مصرح در قانون اساسي و اصل امتناع از خشونت پيگيري كنند.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859