۱۳۸۸ تیر ۱, دوشنبه

عيسي سحرخيز : مردم كوتاه نخواهند آمد


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859

سخنان آيت‌الله خامنه‌اي در خطبه‌هاي نماز جمعه‌ تهران را بسياري از ناظران، دفاع قاطع وي از دولت احمدي‌نژاد دانستند. به نظر عيسي سحرخيز، روزنامه‌نگار، اين سخن نشان مي‌دهد كه هدايتگر اصلي كودتاي نرم شخص خامنه‌اي بوده است.

دويچه وله: آقاي سحرخيز، صحبت‌هاي آيت‌الله خامنه‌اي را در خطبه‌هاي نماز جمعه در مورد انتخابات و امكان تقلب در آن شنيديد. ارزيابي شما از اين سخنان چيست؟

عيسي سحرخيز: آقاي خامنه‌اي با اين سخنراني و حمايتي كه به صورت قاطع و صددرصد از آقاي احمدي‌نژاد و برگزاركنندگان انتخابات داشت، نشان داد كه در واقع اين كودتاي نرم با هدايت و برنامه‌ريزي ايشان انجام شده است و ديگران چيزي غير از مهره‌ي اجرايي نبوده‌اند و ايشان دنبال اين بوده كه رئيس جمهور مورد علاقه‌ي خودش را به مردم تحميل بكند و از آنسو آن راي‌هايي را كه مردم الان شعار مي‌دهند كه به ما پس بدهيد، به حساب نظام بگذارد و بگويد كه مردم آمده‌اند و نظام را تاييد كرده‌اند. از آنسو هم دنبال اين بود كه با تهديد و با زبان سخت با رقباي آقاي احمدي‌نژاد كه الان حس مي‌كند رقباي خود او هستند، برخورد بكند و آنها را تهديد بكند كه اگر اين تظاهرات خياباني ادامه داشته باشد، اگر اعتراضات شما به نتايج انتخابات ادامه داشته باشد، شما با نيروهاي نظامي مواجه خواهيد بود و يك كودتاي تند و سخت را هم دور از نظر نگيريد. او سعي مي‌كرد در اين صحبت‌ها به گونه‌اي هم بيان بكند كه پيامد اين ماجرا و در واقع نتيجه‌ي كار ايشان كه خونريزي و كشتار مردم است را به حساب آقاي خاتمي، آقاي موسوي، آقاي كروبي و آقاي هاشمي رفسنجاني و تا حدودي آقاي ناطق نوري و ديگر فعالان سياسي و مراجع مذهبي كشور بگذارد.

دويچه وله: فكر مي‌كنيد الان عكس‌العمل جناح مقابل بايد چه باشد؟

عيسي سحرخيز: تصور من اين است كه جناح مقابل كوتاه نخواهد آمد، چون اين مسئله را پيش‌بيني مي‌كرد. همين كه حضور امروز در نماز جمعه را كه بنا بود انجام بشود، لغو كردند. هيچ كدام از اين افراد هم شركت نكردند، به اين معناست كه ديگر اميدي به آقاي خامنه‌اي ندارند. آن چيزي كه الان در سطح جامعه مطرح است، اين است كه عدالت رهبري زير سوال است، مديريت و مدبري آقاي خامنه‌اي زير سوال است، كه با صحبت‌هاي ايشان اين مسئله تقويت شد و نمي‌شود حكومت و كشور را در دست چنين فردي سپرد كه براي حفظ خودش و قدرت خودش مردم را تهديد مي‌كند و اكثريت قاطبه‌ي كساني كه راي دادند و الان حس مي‌كنند راي‌شان را به گونه‌اي مصادره كردند را به كشتن و كشتار تهديد مي‌كند. اين فرد ديگر در جايگاه اصلي خودش قرار ندارد و الان ديگر انتخابات از متن به حاشيه‌ي سياست ايران رفته و موضوع رهبري و ولايت فقيه و قدرت آقاي خامنه‌اي زير سوال است.

دويچه وله: اشاره كرديد كه عدالت رهبري زير سوال رفته است. آيا الان جاي اين هست كه مجلس خبرگان به رياست آقاي هاشمي رفسنجاني در اين خصوص در چارچوب اختياراتي كه قانون اساسي به آنها داده، تذكري به رهبري بدهد؟

عيسي سحرخيز: گمان من اين است كه اين كارها مقدماتي لازم دارد، زمينه‌هايي را مي‌خواهد و نوع برگزاري انتخابات خبرگان هم به گونه‌اي‌ست كه بخشي از اعضاي خبرگان در واقع منتخب مردم نيستند، بلكه منتصبان آقاي خامنه‌اي هستند و به اين راحتي به اين سمت و سو نمي‌روند. ولي حوادث يك هفته‌ي گذشته و همين طور سخنان آقاي خامنه‌اي و آن چيزي را كه نشان داد در آينده مي‌خواهد انجام بدهد، طبيعتا بسياري از آنها را كه نگاه مذهبي و نگاه آزاديخواهانه دارند، كساني كه با رژيم شاه به دليل چنين رفتارهايي مبارزه كردند، به زندان رفتند و صدمه ديدند را به تفكر مي‌اندازد كه اين وضعيت با سي سال پيش كه شاه حاكم بود چه تفاوتي دارد. ژنرال‌هايي شبيه ازهاري و اويسي و آن فرماندهان، با اين نظامياني كه فردا قرار است رودرروي ملت قرار بگيرند و خون آنها را به كف خيابان بريزند و با آن دوره‌اي كه حكومت نظامي در ايران شد چه تفاوتي دارد. طبيعتا آنها دير يا زود به آن نقطه خواهند رسيد كه آقاي خامنه‌اي در اين جايگاه ديگر جاي بدي را غصب كرده است و منافع ملي و مصالح كشور با وجود ايشان قابل حفظ نيست.

دويچه وله: بسياري از ناظران، نطق امروز آقاي خامنه‌اي را تشبيه مي‌كنند به نطق ايشان در ده سال پيش بعد از وقايع هجده تير و كوي دانشگاه. آيا الان وقايع ايران قابل مقايسه با هجده تير هست و آيا ممكن است جنبش كنوني مردم ايران به سرنوشت هجده تير دچار بشود؟

عيسي سحرخيز: من فكر مي‌كنم ابعاد ماجرا بسيار وسيع‌تر و عمق اعتراضات بسيار شديدتر است. ولي ظاهرا آقاي خامنه‌‌اي و نزديكان ايشان تصورشان اين است كه به همين راحتي مي‌توان اين ماجرا را هم ختم به خير كرد و آن وضعيت را درست كرد. اتفاقا دقيقا هم از آن شيوه‌ها و روش‌ها دارند استفاده مي‌كنند تا رقباي خودشان را كنار بگذارند. ولي اگر در آن زمان بحث اصلاح‌طلب‌ها بود و تا حدودي آقاي خاتمي، الان يك اكثريت قاطعي از جامعه در سطح رهبران مذهبي و سياسي، همان طور كه خود ايشان هم مطرح كردند، پاي‌شان در اين ماجرا درگير است و آقاي خامنه‌اي با يك اقليت محدود مي‌خواهد كودتاي نرم خودش را با كودتاي تند و خشن آينده تحميل بكند و براي اينكه كار خودش را پيش ببرد، بايد به نظر من خون زيادي را در اين كشور بريزد و جوان‌هاي بسياري را به كشتن بدهد. طبيعتا در جامعه‌اي كه فرهنگ ’’خون بر شمشير پيروز است‘‘ را دنبال مي‌كند، مخصوصا در اين يك هفته هم نشان داده كه سعي مي‌كند به روش‌هاي مسالمت‌آميز و صلح‌طلبانه و بدون خون‌ريزي دنبال اهداف خودش باشد. در اين جامعه، من تصور نمي‌كنم كه اين گونه رفتار خشن جواب مثبتي بدهد، بلكه تاريخ نشان داده است كه معمولا نتيجه‌ي عكس هم در پي دارد.

مصاحبه‌گر: ميترا شجاعي

تحريريه: كيواندخت قهاري




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859