۱۳۸۸ تیر ۴, پنجشنبه

محسن سازگارا : نيمي از فرماندهان ارشد سپاه با مردمند

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


راديو دويچه وله :يك هفته بعد از ناآرامي‌ها، سپاه پاسداران اولين اطلاعيه خود را در روز اول تير منتشر كرد. اين تاخير يك هفته‌اي شايعات مبني بر اختلاف درون سپاه را تقويت كرد. محسن سازگارا از بنيان‌گذاران سپاه، اين اختلافات را تاييد مي‌كند

.

دكتر محسن سازگارا كه چند سال است از ايران خارج شده و در حال حاضر مدير مركز تحقيقات ايران معاصر در واشنگتن است، به وجود سه گروه در سپاه باور دارد. به گفته‌ي وي نيمي از فرماندهان ارشد و بيش از ۷۰ درصد فرماندهان مياني سپاه با رودررويي با مردم مخالفند

.

وي مي‌گويد به زودي اين اختلافات آشكار مي‌شود و مردم روي آوري سپاه به طرف خود را خواهند ديد

.

دويچه‌وله: جناب آقاي سازگارا، بعد از گذشتن تقريبا يك هفته از ناآرامي‌هاي ايران بعد از انتخابات رياست جمهوري، ديروز سپاه پاسداران يك اطلاعيه‌ي رسمي منتشر كرد كه اطلاعيه‌ي نسبتا شديدالحني بود. اين تاخير يك هفته‌اي را چطور مي‌شود توجيه كرد؟

محسن سازگارا:

اين اطلاعيه سپاه كه آدم را ياد اطلاعيه‌هاي فرمانداري نظامي شهرها در زمان انقلاب اسلامي مي‌انداخت بسيار دير بيرون آمد و خيلي‌ها معتقدند كه اختلافات درون سپاه و كشمكش با پاره‌اي فرماندهان سپاه كه نمي‌خواهند رو به‌روي مردم بايستند و با مردم هستند، باعث شد كه اين اطلاعيه اين قدر دير بيرون بيايد و اين كشمكش هنوزهم ادامه دارد

.

پس اين شايعه‌اي كه در مورد ناپديدشدن يا دستگيري يكي از سرداران سپاه بنام «سردار علي فضلي» هست، فكر مي‌‌كنيد مي‌تواند اين شايعه صحت داشته باشد؟

بله، مي‌تواند صحت داشته باشد. بخصوص اين كه الان صحبت كسان ديگري هم هست كه آنها درگيري دارند و حاضر نيستند كه به خواست كودتاچي‌ها تن بدهند. البته قطعا من نمي‌توانم خبر آقاي فضلي را تاييد يا تكذيب بكنم. ولي اين روزها من خيلي كساني را مي‌شنوم كه در سپاه مشكل دارند و با كارهايي كه عده‌اي به نام كل سپاه دارند مي‌كنند موافق نيستند.

و اين گروه مخالف چه بخشي از سپاه را تشكيل مي‌دهند، آيا جزو سران سپاه هستند يا جزو بدنه‌ي سپاه ، جزو فرماندهان قديم‌اند يا جزو كساني كه جديدا به سپاه محلق شده‌اند؟ در اين مورد اطلاعاتي داريد؟

من تا آنجا كه شنيده‌ام و مي‌دانم اين است كه بايد سپاه را به سه دسته تقسيم‌بندي كرد. يك، بدنه‌ي سپاه است كه دقيقا مثل بدنه‌ي اجتماع است. همان طور كه اكثريت مردم مخالف آقاي احمدي‌نژاد و آقاي خامنه‌اي هستند، آنها هم همين طور شده‌اند. بخش دوم سپاه فرماندهان مياني‌اند كه شايد هفتاد هشتاد درصدشان مخالف‌اند و حاضر نيستند كه سپاه رو در روي مردم بايستد. اما اين مسايلي كه داريم صحبت‌اش را مي‌كنيم در ميان بخش سوم يعني فرماندهان ارشد سپاه است. يكي از دوستان من ديشب به من مي‌گفت ميان فرماندهان ارشد مي‌شود گفت كه تقريبا الان جمعيت پنجاه پنجاه است. يعني درست نيمي از فرماندهان اصلي با مردم و كنار مردم‌اند و نيمي ديگر دست به اين اعمال مي‌زنند واحتمالا بزودي اين صف‌آرايي نتيجه‌ي خودش را مي‌دهد و مردم هم نتيجه‌ اين اختلاف درون سپاه را خواهند ديد و آنهايي كه با مردم هستند اعتراض خودشان را علني خواهند كرد.

من دقيقا همين را مي‌خواستم بپرسم كه پس اين نيمه‌ي مخالف كجا هستند، چرا هيچ اعتراضي نمي‌كنند؟ چون واقعا اگر پنجاه درصد باشند كم نيستند. چرا به كشتار مردم در خيابان و به اين رويه‌اي كه در اين يك هفته پيش گرفته شده اعتراضي نمي‌كنند؟

تمرد در يك سازمان نظامي خيلي دشوار خيلي سخت است. به قيمت جان بعضي از اين بچه‌ها تمام خواهد شد. كمي بايد صبر كرد. اجازه بدهيد، كمي فشار مردم بيشتر بشود و عموم مردم، حرفهايي كه دارند مي‌زنند صدايشان بلندتر و رساتر بشود، آنوقت آن بچه‌هايي كه مخالف هستند قيد جان‌شان را مي‌زنند و به طور علني به ملت مي‌پيوندند.

سوالي كه اينروزها بيشتر از هميشه براي مردم مطرح است اين است كه لباس شخصي‌هايي كه به مردم حمله مي‌كنند و اكثرا هم مسلح‌هستند چه كساني هستند؟ آيا اينها همان اعضا يا وابستگان سپاه‌اند يا از نهادهاي ديگري مثل وزارت اطلاعات يا جاهاي ديگري مي‌آيند؟

لباس شخصي‌ها يك بريگارد خاص زيرنظر اطلاعات سپاه هستند و كساني هستند كه تربيت شده‌اند براي اين كه مردم را كتك بزنند و همان هايي هستند كه در طول تمام ساليان گذشته، دوره‌ي دولت اصلاحات و بعد از آن هروقت اعتراضي بوده با موتورسيكلت يا پياده آمدند حمله كردند و مردم را كتك زدند و گاهي چاقو كشيدند و ميله‌ي آهني دستشان بوده است و امروزه اسلحه هم دارند و به كار مي‌برند. لباس شخصي‌ها ماشين سركوب آقاي خامنه‌اي در تمام دوازده سال گذشته بودند. ولي الان مشكل اين لباس شخصي‌ها اين است كه وقتي با جمعيت ميليوني طرف مي‌شوند، ديگر آن ماشين سركوب كار نمي‌كند. آن براي سركوب كردن تظاهرات پانصد نفره، دو هزار نفره، پنج هزار نفره‌ي دانشجويان، زنان يا اقشار ديگر مردم كارآمدي داشت ولي در مقابل جمعيت بزرگ كارآمدي ندارد. مضاف براين كه به نظر من هم اگر پيراهن سفيدها اين رويه را ادامه بدهند، به زودي خشم مردم برانگيخته مي‌شود. مردم كسي كه لباس تن‌اش است مثل سپاهي، پليس و يا حتا بسيجي را كاري ندارند و دائما اگر كتك هم ازشان مي‌خورند به آنها محبت مي‌كنند و حاضر نيستند كه آنها را از آغوش ملت جدا كنند. ولي پيراهن شخصي‌ها حساب ديگري دارند. براي اين كه هيچ كسي هم مسئوليت‌شان را نمي‌پذيرد. خود حكومت هم نمي‌پذيرد كه آنها به او وابسته‌اند و فقط غيرمستقيم اعمالشان را به‌عهده مي‌گيرد. آن فتواي آقاي خميني را يادتان هست كه در زمان مبارزات براي انقلاب اسلامي كه درباره‌ي چماقدارها گفت كه محارب‌اند و خونشان هم هدر است، بنابراين مي‌توانند آنها را بكشند. هركسي در مورد اين فتوا از من پرسيد، گفتم نه، ما خشونت نمي‌كنيم، مي‌رويم با خانواده‌ي اينها حرف مي‌زنيم. چون اسامي‌، عكس‌ها و مشخصاتشان را بچه‌ها دارند درمي‌آورند و كار خوبي هم هست و سعي مي‌كنند كه با نصيحت انجام بدهند. ولي من واقعا اخطار مي‌كنم به اين پيراهن شخصي‌ها كه اگر به كشتار مردم ادامه بدهند، خيلي‌ها آمادگي دارند فتواي آقاي خميني را اجرا كنند و متقابلا آنها را سركوب كنند و بكشند.

شما در مطلبي كه اخيرا منتشر كرديد و الان هم به آن اشاره كرديد، مردم را دعوت كرديد به اين كه كساني كه لباس فرم تن‌شان است، حالا سپاه يا بسيج، بروند طرفشان و با مهرباني با آنان برخورد كنند و حساب آنها را از همين لباس شخصي‌ها جدا بكنند. برپايه‌ي چه اطلاعاتي شما فكر مي‌كنيد كه رفتن مردم به طرف اينها مي‌تواند مفيد باشد؟

اين خيلي ساده است. حساب دو دوتا چهارتاست. اين بچه‌هايي كه آقاي خامنه‌اي به عنوان ابزار سركوب مي‌خواهد استفاده بكند، آنها هم از جنس ملت‌اند. آنها هم پول اجاره‌خانه‌شان را ندارند بدهند. آنها هم زندگي‌شان به سختي مي‌گذرد. آنها هم جوان‌شان، بچه‌شان مثل بقيه فكر مي‌كند و خواهر و برادرشان ممكن است اين طرف در صف تظاهركنندگان باشد و واقعا جايز نيست با آنها خشونت بشود. بايد سپاه و بسيج و پليس را در آغوش گرفت و دعوتشان كرد كه به صف مردم بپيوندند. تجربه هم نشان داده است كه اين محبت و بزرگواري از طرف مردم به شدت اين سازمانها را شكننده مي‌كند و به سرعت آنها را به سمت پيوستن به مردم سوق مي‌دهد. تجربه‌ي ايران و تجربه‌ي همه‌دنيا اين را نشان مي‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859