۱۳۸۸ خرداد ۲۹, جمعه

شوراي نگهبان: بررسي شكايات انتخاباتي آغاز شده است


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859



عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان گفته است كه از نمايندگان محسن رضايي، مهدي كروبي و ميرحسين موسوي از نامزدهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري دعوت شده است كه روز شنبه هفته آينده، 20 ژوئن در جلسه اي مشترك با اين شورا شركت كنند.
به گفته وي شوراي نگهبان در پي جلسه اي كه روز سه شنبه، 16 ژوئن با نمايندگان نامزدها داشته است، تصميم گرفته كه در جلسه ديگري نمايندگان نامزدها مستقيما سئوال و نظرات شان را با اعضاي شوراي نگهبان در ميان بگذارند.
هنوز مشخص نشده كه آيا نمايندگان نامزدها اين دعوت را پذيرفته اند يا نه.
آقاي كدخدايي گفت كه در اولين جلسه عمومي شوراي نگهبان پس از انتخابات، اين شورا از معاونت اجرايي اش خواسته تا از طريق كارشناسان موضوع شكايات كانديداها به طور دقيق بررسي شود و نتايج آن به جلسه بعدي و عمومي شوراي نگهبان ارائه شود.
او گفته است كه معاونت اجرايي "بررسي دقيق" بر روي 646 مورد شكايت كه از سوي اين سه نامزد ارائه شده را آغاز كرده است.
با پايان شمارش آرا و اعلام نتايج آن، وزارت كشور ايران، محمود احمدي نژاد را پيروز اين انتخابات اعلام كرد كه با اعتراض شديد مير حسين موسوي و مهدي كروبي، نامزدهاي اصلاح طلب روبرو شد و موجب اعتراض گسترده هواداران آنها در شهرهاي مختلف ايران شد.
در پي اين ناآرامي ها، آقاي موسوي با رهبر ايران ديدار كرد و آيت الله خامنه اي گفت كه تاكيد كرده تا شوراي نگهبان به اين اعتراض ها رسيدگي كند.
بجز محمود احمدي نژاد، سه نامزد ديگر در خصوص نتيجه انتخابات به شوراي نگهبان شكايت كرده اند و آقايان موسوي و كروبي خواهان ابطال انتخابات و برگزاري مجدد آن شده اند.
بنا بر قانون، شوراي نگهبان به مدت هفت تا ده روز فرصت دارد به شكايت ها رسيدگي كند.
با وجود گذشت شش روز از برگزاري انتخابات هنوز شوراي نگهبان صحت اين انتخابات را تائيد نكرده است. اين نهاد علاوه بر بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات، مسئول نظارت بر انتخابات نيز هست و بدون تائيد اين شورا، نتايج اين انتخابات قانوني نخواهد بود.
پيشتر آقاي كدخدايي گفته بود كه نمايندگان نامزدها "تقاضاي بازشماري برخي از صندوق ها را داشته كه ما اجمالا موافقت خود را اعلام كرديم اما بايد در جلسه شورا تصويب شود. ما آماده هستيم به صورت اتفاقي و موردي با حضور نمايندگان داوطلبان (آراء) بازشماري شود."
اما روز چهارشنبه كامران دانشجو، رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور در گفتگويي با شبكه خبر سيماي جمهوري اسلامي ايران، احتمال بازشماري كامل آراي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اين كشور را بعيد دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859