۱۳۸۸ خرداد ۲۹, جمعه

سوگواري جمع انبوه معترضان در تهران


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859



صدها هزار نفر در تجمعي در تهران براي گراميداشت ياد هشت نفري كه پيشتر در جريان اعتراضات به نتايج انتخابات كشته شده بودند شركت كرده اند.
بي بي سي : همزمان گزارش مي رسد كه برنامه تجمع روز جمعه كه مهدي كروبي درخواست آن را كرده بود لغو شده و در عوض وي خواستار برگزاري تجمعي در روز شنبه در تهران شده است.
در تظاهرات روز پنجشنبه مير حسين موسوي، از نامزدهاي انتخابات، كه اين تجمع به درخواست او برگزار شده بود در بين هوادارانش در ميدان امام خميني تهران حاضر شد و سخنراني كرد.
به گفته شاهدان عيني تظاهرات خاموش مردمي كه پلاكاردهاي اعتراض آميز در دست داشتند از ميدان هفتم تير تا ميدان امام خميني و از طرف ديگر از ميدان فردوسي تا ميدان انقلاب برگزار شد.
بسياري از معترضان شمع به دست داشتند. ميرحسين موسوي نيز مانند هوادارانش لباس سياه بر تن كرده بود و از روي يك ماشين سخنراني كرد.
برخي از مردم عكس هاي كشته ها را در دست داشتند و روي برخي پلاكاردها نوشته شده بود: "چرا برادران ما را كشتيد؟".
بر اساس برخي منابع بسياري از خيابانهاي منتهي به محل تجمع مسدود شد و امكان عبور و مرور اتومبيل ها به سمت ميدان امام خميني تهران وجود نداشت.
روزنامه گاردين در وبلاگ ويژه خود به نقل از شبكه پرس تي وي، شمار شركت كنندگان در راهپيمايي را "صدها هزار نفر" ذكر كرده است.
حدود ساعت شش بعد از ظهر به وقت تهران خبر رسيد كه به دليل ازدحام شديد جمعيت در ميدان امام خميني، مسافران مترو نميتوانند از خروجيهاي اين ميدان بيرون بيايند و به خروج از ايستگاههاي قبلي و بعدي دعوت ميشوند.
همزمان شوران نگهبان كه مسئول نظارت بر انتخابات است از سه نامزد انتخابات كه بازنده اعلام شده اند خواسته است روز شنبه نمايندگان خود را براي ديدار با اعضاي اين شورا اعزام كنند.
ماركوس جورج خبرنگار بي بي سي در تهران مي گويد كه در اين روز كمتر نشانه اي از بسيجيان هوادار حكومت ديده مي شد اما هواداران آقاي موسوي به هم مي گفتند كه بايد به صورت گروهي حركت كنند تا در برابر هرگونه حمله احتمالي كمتر آسيب پذير باشند.
مري كولوين گزارشگر روزنامه "ساندي تايمز" كه در تهران است به بي بي سي گفت كه به نظر مي رسد هر دو طرف سعي دارند از برخوردهاي عمده پرهيز كنند اما وضعيت "خيلي حساس است و پيشبيني تحولات آينده خيلي دشوار است."
وي گفت كه يك خبرنگار وال استريت ژورنال "يك شب پيش درحال مصاحبه با يك مرد جوان در خيان بوده است كه يك شبه نظامي نزديك شد و با اسلحه گردن او را هدف گرفت و كشت."
در ديگر شهرها، آرامگاه شاهچراغ محل گردهم آيي معترضان شهر شيراز بود كه هزاران نفر از آنها در اين مكان در سكوت مقابل يك تابوت نمادين تجمع كردند.
هرچند برخي منابع حاضر در اين گردهم آيي تعداد ماموران نيروي انتظامي در محل شاهچراغ را اندك توصيف كردند اما نيروهاي لباس شخصي در ميان جمعيت حضور دارند.
اين گردهم آيي پس از آن برگزار شد كه در دو روز گذشته نيروهاي بسيجي با تظاهر كنندگان در شهر شيراز برخورد كردند.
يك تظاهركننده به نام علي كه در تجمع خاموش شيراز شركت كرده بود به بي بي سي گفت: "در حدود دو تا سه هزار نفر اينجا هستند، در سكوت در محوطه داخل شاهچراغ نشسته اند. پليس كاري نمي كند چون در يك مكان مقدس هستيم."
محدوديت هاي شديدي بر بي بي سي و ساير رسانه هاي خارجي در ارتباط با پوشش خبري اعتراض ها اعمال شده است. خبرنگاران اجازه ندارند خبر تجمعات "غيرقانوني" را - كه شامل تجمعات گسترده مخالفان در روزهاي اخير مي شود - از نزديك پوشش دهند اما بر محتواي گزارش آنها كنترلي اعمال نمي شود.
به گفته منابع در زاهدان، اين شهر تا اندازه اي آرام تر شده و تظاهرات به شكل آرام پي گرفته مي شود. همچنين مسجد طالقاني اين شهر نيز محل برگزاري يك مراسم عزاداري براي كشته شدگان در جريان ناآرامي ها بوده است.
در اروميه هم به گفته منابع آگاه خيابان هاي امام خميني و خيام، كه در روز هاي اخير محل برگزاري تجمع معترضان به نتيجه انتخابات بوده، تحت كنترل شديد نيروهاي امنيتي قرار دارند و تا كنون مردم اروميه امكان برگزاري تظاهرات اعتراضي خود را نداشته اند.
ضدتظاهرات
اعتراضات تازه درحالي انجام شده است كه شوراي نگهبان از مهدي كروبي، ميرحسين موسوي و محسن رضايي نامزدهايي كه وزارت كشور مي گويد بازندگان انتخابات هستند دعوت كرده است روز شنبه درباره شكايات خود بحث كنند. معلوم نيست كه نامزدها اين دعوت را پذيرفته باشند.
سخنگوي اين شورا گفته است كه معاونت اجرايي اين شورا "بررسي دقيق" 646 مورد شكايت كه از سوي اين سه نامزد ارائه شده را آغاز كرده است.
اين شورا پيشتر در اين هفته گفت كه در صورتي كه لازم بداند دستور بازشماري برخي از صندوق ها را خواهد داد اما درخواست برگزاري مجدد انتخابات كه درخواست آقاي موسوي و كروبي است را رد كرده است.
قرار است آيت الله علي خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي نماز جمعه اين هفته را امامت كند و بسياري از چشم ها به سخنراني وي دوخته شده است.
در ساير تحولات روز پنجشنبه طي يك تجمع، در اطراف دفتر دادستاني تهران، دانشجويان هوادار آقاي احمدي نژاد و رهبر ، عليه نقش علي اكبر هاشمي رفسنجاني و خانواده اش در اعتراضات تظاهرات كردند.
خبرگزاري فارس مي گويد كه فائزه رفسنجاني كه روز سه شنبه در جمع مخالفان سخنراني كرد و برادرش مهدي در ارتباط با نقشي كه ادعا مي شود در "ناآرامي ها" دارند از ترك كشور منع شده اند.
مجلس خبرگان رهبري - كه مسئول عزل و نصب رهبري است - و تحت رياست علي اكبر هاشمي رفسنجاني قرار دارد طي بيانيه اي از مشاركت مردم در انتخابات استقبال كرده اما در مورد نتايج آن اظهار نظري نكرده است.
بيانيه حزب اعتماد ملي
از سوي ديگر گزارش مي شود كه برنامه تجمع اعتراضي روز جمعه در ميدان هفت تير به سوي نماز جمعه در خيابان انقلاب كه مهدي كروبي خواستار آن شده بود لغو شده است.
در خبري در وبسايت حزب اعتماد ملي كه آقاي كروبي رئيس آن است آمده است: "حزب اعتماد ملي در نامه اي به وزير كشور خواهان صدور مجوز براي برپايي تجمع اعتراض آميز به نتايج انتخابات در روز شنبه شد. در نامه حجت الاسلام والمسلمين دكتر رسول منتجب نيا قايم مقام دبير كل اين حزب از وزير كشور براي ساعت ١٦ روز شنبه و در ميدان انقلاب به سمت آزادي تقاضاي مجوز راهپيمايي در اعتراض به نتايج اعلام شده انتخابات شده است."
اين حزب گفت كه راهپيمايي از ساعت 16 تا 19 بعداز ظهر صورت مي‌گيرد و هدف آن "پي‌گيري مطالبات قانوني و تداوم اعتراض مدني آنان است."
پيشتر گروه هاي ديگر نيز درخواست برگزاري تجمعي در روز شنبه را داده بودند و شاهدان عيني مي گويند كه خبر برگزاري اين تجمع در تظاهرات روز پنجشنبه نيز ميان مردم دهن به دهن گشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859