۱۳۸۸ خرداد ۲۹, جمعه

ابراز همدردي دو مرجع تقليد با آسيب ديدگان ناآرامي هاي ايران

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859

دو تن از مراجع تقليد شيعه با آسيب ديدگان در جريان نا آرامي هاي اخير در ايران ابراز همدردي كرده اند.
روز پنجشنبه، 18 ژوئن (28 خرداد)، متن اطلاعيه آيت الله يوسف صانعي، از مراجع تقليد شيعه، در مورد تظاهرات و درگيري هاي اخير در ايران انتشار يافت كه در آن آمده است "ضمن ابراز همدردي با خانواده هاي قربانيان فجايع اخير" نسبت به اقدامات خشونت آميز در روزهاي اخير ابراز تاسف شده است.
در اين اطلاعيه براي سلامت و بهبودي "مجروحان و به خصوص دانشجويان فرهيخته و گرانقدر دانشگاه تهران، شيراز، اصفهان و ساير شهرها" ابراز اميدواري شده است.
آيت الله صانعي اعتراضاتي را كه در پي انتشار نتايج انتخابات اخير رياست جمهوري روي داده، اقدام براي احقاق حق و رفع شبهه از انتخابات و آراي معترضان خوانده و چنين اقدامي را "حق آنان " توصيف كرده است.
وي در ادامه اين اطلاعيه در مورد خشونت عليه تظاهركنندگان مي نويسد "تاسف و تاثر و انزجار شديد خود را از عاملين اين حوادث اعلام نموده و اميدوارم اهداف و خواسته ها از طرف مسئولين نظام، كه بايد حافظ جان و مال و ناموس مردم باشند، به عينيت رسيده و از مرحله خواستن به ظهور و تحقق نايل آيد."
آيت الله صانعي پيشتر در پاسخ نامه مير حسين موسوي، از نامزدهاي انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري، كه قبل از انتشار اخبار مربوط به اقدامات خشونت آميز در جريان اعتراضات ارسال شد،نوشت "اگر مي پنداشتم كه با تذكر اينجانب گره اي از مشكلات فعلي رفع مي شد، حتما به چنين امر مقدس و لازمي اقدام مي كردم تا شك و شبهه به وجود آمده در انتخابات و آراي مردم، مرتفع گردد."
تصاوير و گزارشهايي از خشونت ماموران عليه مردم انتشار يافته است
همچنين، آيت الله عبدالكريم موسوي اردبيلي، يكي ديگر از مراجع تقليد، در پيامي كه از مكه ارسال داشته، از تمامي كساني كه نسبت به نتايج اعلام شده انتخابات اعتراض دارند خواسته است تا "اعتراضات خود را با رعايت موازين شرعي ابرازنمايند و از دست زدن به آشوب و تخريب اموال عمومي احتراز كنند."
آيت الله موسوي اردبيلي در پيام خود، كه از مكه ارسال شده، از نيروهاي انتظامي و امنيتي خواسته است تا در برخورد با معترضان رافت و ملايمت و با حفظ حدود شرع و قانون رفتار كنند و از دست زدن به اقدامات تحريك آميز خودداري ورزند.
وي ازنهادهاي مسئول انتخابات خواسته است تا به شكايت مردم در زمينه نتيجه انتخابات رياست جمهوري با دقت و سرعت و به نحوي رسيدگي كنند كه موجب رضايت مردم را فراهم آورد و آنان را قانع كند.
خشونت عليه دانشجويان
اعتراضات خياباني نسبت به نتايج انتخابات اخير رياست جمهوري در ايران كوتاه مدتي پس از انتشار نتايج اين انتخابات آغاز شد و با برگزاري تظاهرات پراكنده و چند راهپيمايي بزرگ به خصوص در تهران ادامه داشته است.
تظاهركنندگان، كه از مير حسين موسوي و مهدي كروبي، نامزدهاي اصلاح طلب حمايت مي كنند، دولت را به تخلف انتخاباتي متهم كرده و اعلام پيروزي محمود احمدي نژاد در اين انتخابات را مردود دانسته و خواستار ابطال اين انتخابات شده اند.
دانشگاههاي ايران هدف حملات افراد 'لباس شخصي' بوده است
در مقابل، وزارت كشور نحوه برگزاري انتخابات را مورد تاييد قرار داده و شوراي نگهبان نيز وعده داده است كه به شكايت هايي كه در مورد تخلف آرا دريافت كند رسيدگي خواهد شد اما بروز گسترده تقلب و لزوم برگزاري مجدد انتخابات را مرود دانسته است.
بر اساس گزارش منابع مختلف خبري، ماموران دولتي در مواردي عليه تظاهركنندگان به اقدامات خشونت آميز متوسل شده اند و از جمله در جريان راهپيمايي روز دوشنبه در تهران، دست كم هفت نفر به ضرب گلوله نيروهاي دولتي كشته و شماري زخمي شدند.
منابع خبري و رسانه هاي دولتي كساني را كه "اراذل و اوباش و آشوبگر" خوانده اند مسئول بروز خشونت و تخريب اموال معرفي كرده و كشورهاي خارجي را به تحريك و حمايت از آنان متهم ساخته اند.
گزارش ها و تصاوير متعددي هم از هجوم ماموران و افراد لباس شخصي، كه گفته مي شود وابسته به تشكيلات دولتي هستند، به دانشگاه ها و خوابگاه هاي دانشجويي، ضرب و جرح دانشجويان و تخريب اموال آنان انتشار يافته و حتي اعتراض گروهي از نمايندگان مجلس را برانگيخته است.
برخي گزارش ها از كشته و زخمي شدن تعدادي دانشجو در شهرهاي مختلف به دست مهاجمان حكايت دارد اما مقامات رسمي اين گزارش ها را تاييد نكرده اند و امكان تاييد مستقل اين گزارش ها وجود نداشته است.
چند دانشگاه ها و خوابگاه دانشجويي نيز بسته و امتحانات در تعدادي از دانشگاه ها لغو شده كه ظاهرا منظور از آن جلوگيري از تجمع دانشجويان و برخورد گروه هاي مهاجم با آنان صورت گرفته است.
آيت الله يوسف صانعي در سال هاي بعد از انقلاب سال 1979 در مشاغلي مانند عضويت در شوراي نگهبان و دادستان كل خدمت كرده و آيت الله موسوي اردبيلي هم براي چند سال سمت هاي دادستان كل و رئيس قوه قضائيه را برعهده داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859