۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

از ديگر رسانه‌ها: كودتاي سياسي ايران


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859




گري سيك، يكي از مشاوران امنيت ملي سه رئيس جمهوري آمريكا و مشاور كاخ سفيد در زمان انقلاب ۱۳۵۷ و بحران گروگانگيري در تحليلي در سايت شخصي خود به رويدادهاي پس از انتخابات ايران پرداخته و مي گويد به نظر او ايران وارد دوره جديدي از تاريخ پس از انقلاب شده است.
آقاي سيك مي گويد آنچه ايران را از ساير ديكتاتورهاي خاورميانه متمايز مي كرد، احترام آن به صداي مردم حتي در زماني بود كه اين صدا چيزهايي را مي گفت كه بخش بزرگي از حكومت خواهان شنيدن آن نبود.مشاور سابق امنيت ملي دوران رياست جمهوري جرالد فورد، جيمي كارتر و رونالد ريگان مي نويسد در سال ۱۹۹۷ تندرويان ايران از پيروزي قاطع محمد خاتمي، اصلاح طلبي كه وعده حاكميت قانون و ارائه چهره انساني تري از انقلاب ايرانيان را مي داد،مبهوت شدند.به گفته او يك سال طول كشيد تا مقامات ارشد ايراني خونسردي خود را به دست بياورند و كنترل خود را بر اوضاع از طريق تحريف قانون اساسي و نظام قضايي تشديد كنند. اما در هر حال مقامات ايران در نتايج انتخابات دستكاري نكردند و حتي اجازه انتخاب مجدد خيره كننده در چهار سال بعد را هم دادند.
آنچه ايران را از ساير ديكتاتورهاي خاورميانه متمايز مي كرد، احترام آن به صداي مردم حتي در زماني بود كه اين صدا چيزهايي را مي گفت كه بخش بزرگي از حكومت خواهان شنيدن آن نبود
گري سيك
آقاي سيك مي نويسد آنها در مقابل ترجيح دادند تا مانع از به اجرا گذاشتن برنامه هاي اصلاحي رئيس جمهوري شوند.طبق اين مقاله، در سال ۲۰۰۵ هنگامي كه به نظر مي رسيد هيچ محافظه كار تندرويي در دور اول انتخابات رياست جمهوري امكان موفقيت ندارد، گزارش ها از تقلب منتشر شد تا از اين طريق اطمينان خاطر حاصل شود محمود احمدي نژاد در دور دوم با اكبر هاشمي رفسنجاني به رقابت بپردازد و پيروز شود.به گفته آقاي سيك به نظر مي آمد كه مقامات ممكن است در انتخاباتي نزديك به هم، آرا را جا به جا كنند اما آنها دست به تغيير گسترده آرا نمي زنند.اما او مي گويد به نظر مي رسد اين قواعد در انتخابات اخير كنار گذاشته شده اند. آقاي سيك در بخش ديگري از مقاله خود مي گويد ميرحسين موسوي اين پتانسيل را داشت تا در برخي موارد ساختارهاي فعلي قدرت را به چالش بگيرد. موج سبز او چيزي بيش از يك موج بود. در واقع بسياري آن را يك انقلاب سبز خواندند و براي حكومتي كه از امكان انقلاب مخملي هراسناك بود، اين قابل قبول نبود.به گفته گري سيك، آنچه مقامات رسمي انجام دادند، اقدام سازمان يافته اي براي شگفت زده كردن مخالفان خود بود كه اين تعريف كلاسيك كودتا است. اين كودتاي يك گروه از خارج عليه طبقه حاكم نبود بلكه كودتاي طبقه حاكم عليه مردم خود بود.مشاور پيشين كاخ سفيد مي گويد تمايل حكومت به انكار واقعيت و جعل نتيجه انتخابات بدون كوچكترين اشاره اي به تقلب، نشان دهنده يك تغيير مسير تاريخي در انقلاب اسلامي ايران است. تمام رهبران پيشين ايران حداقل در ظاهر امر وانمود كردند كه به خواسته هاي مردم ايران توجه دارند.او مي نويسد انتخابات اخير نشان مي دهد كه رهبران ايران مي دانند كه اعتبار خود را در بين بيشتر مردم ايران از دست داده اند و ديگر سعي نمي كنند وانمود كنند كه مشروعيت دارند و مي خواهند كه با قدرت سركوب عمل كنند.
تمايل حكومت به انكار واقعيت و جعل نتيجه انتخابات بدون كوچكترين اشاره اي به تقلب، نشاندهنده يك تغيير مسير تاريخي در انقلاب اسلامي ايران است.در اين مقاله آمده است كه اپوزيسيون ايران كه شامل برخي چهره ها و نهادهاي قدرتمند داخل حكومت است، با تصميمي دشوار رو به رو هستند. آگر انها مرعوب شوند و با نمايش قدرت سكوت كنند (مانند گذشته)، تمام اعتبار خود را در آينده با طرفداران خود از دست مي دهند اما اگر بخواهند به مواجهه برخيزند، اين احتمال وجود دارد تا كنترل اوضاع از دست برود و به طور بالقوه ساختار حكومت ايران را ساقط كند.مشاور سابق روساي جمهوري آمريكا مي گويد در باره آمريكا و غرب، هيچ امري نمي تواند غرب را در اصل از تعامل با يك حكومت استبدادي غيرمشروع بازدارد. ما هر روز اين كار را انجام مي دهيم و سال هاست كه اين را كرده ايم. اما اين انتخابات، هديه اي استثنايي براي كساني است كه نسبت به طرح باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا براي مذاكره با ايران بدبين هستند. نومحافظه كاران كه قبلا حمايت خود را از پيروزي احمدي نژاد اعلام كرده بودند، اكنون خشنود هستند. نيروهاي مخالف كه قبلا در حالت تدافعي بودند، هم اكنون اين موقعيت را يافته اند تا به حملات سياسي روي آورند كه اين وضع را براي باراك اوباما براي اجراي طرح خود در قبال ايران دشوارتر خواهد ساخت.آقاي سيك مي گويد وضعيت فعلي به هر نحو پايان يابد، اين يك نقطه عطف در تاريخ سي ساله انقلاب اسلامي است.او در پايان مي نويسد ايرانيان هرگز دخالت هاي سياسي خارجي را كه منجر به سرنگوني دولت دموكراتيك {دكتر محمد مصدق} در سال ۱۹۵۳ شد، فراموش نكردند. آنها اين روز را چگونه به ياد خواهند سپرد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859