۱۳۸۸ خرداد ۱۸, دوشنبه

افتضاح تبليغاتي احمدي نژاد خارج شدن قطار از ريل در مراسم افتتاحيه راه آهن زاهدان - بم


آينده: مطابق برنامه قرار بود در ساعت 9 صبح امروز معاون رئيس جمهور با حضور هيئتي بلند پايه براي افتتاح در ايستگاه زاهدان حضور داشته باشند و بدين منظور ديروز يكعدد قطار مسافربري براي حضور در مراسم افتتاح از بم به سمت زاهدان حركت كرده بود كه در بين راه به علت ناقص بودن عمليات از ريل خارج گرديدهمانطور كه پيش بيني مي شد افتتاح راه آهن زاهدان-بم به يك افتضاح تبليغاتي منجر گرديد،مطابق برنامه قرار بود در ساعت 9 صبح امروز معاون رئيس جمهور با حضور هيئتي بلند پايه براي افتتاح در ايستگاه زاهدان حضور داشته باشند و بدين منظور ديروز يكعدد قطار مسافربري براي حضور در مراسم افتتاح از بم به سمت زاهدان حركت كرده بود كه در بين راه به علت ناقص بودن عمليات از ريل خارج گرديد.و سبب منتفي شدن آمدن رئيس جمهور شد،و مراسم افتتاح با قطار ريل گذاري كه در 5 كيلومتري زاهدان مستقر است برگزار گرديد،شايان ذكر است بسياري از مقامات كشورهاي دعوت شده به اين مراسم پس از تاخيري كه به علت اين حادثه روي داد مراسم را ترك كردند.اين حادثه بدليل عدم اجرايي يك پل با دهنه 25 متري در كيلومتر 40 زاهدان اجرا شده كه براي افتتاح سريع پروژه قبل از انتخابات بجاي احداث پل نهر مذكور باخاك پرشده كه بدليل نشست قطار از ريل خارج شده و سرنگون گرديده است.گفتني است پيش از اين نماينگان مجلس وكارشناسان نسبت به هزينه هاي سنگين وخطرات افتتاح هاي نمايشي هشدار داده بودنداما راه آهن اصفهان شيراز نيز بصورت نيمه تمام هفته گذشته افتتاح شد.
قطار نرسيد، سفر احمدي نژاد لغو شد
تابناك : قرار بود صبح امروز راه اهن 546 كيلومتري كرمان ـ زاهدان با حضور رئيس جمهور و وزير راه و ترابري افتتاح شود اما قطاري كه قرار بود به طور آزمايشي از ريل‌هاي اين راه آهن عبور كند ظاهراً قطار مربوطه پس از حركت به سمت تهران در منطقه شورگرد به دليل وجود ماسه بادي در زير ريلها دچار مشكل شد و به مراسم افتتاحيه نرسيد و به همين دليل محمود احمدي نژاد و حميد بهبهاني برنامه پرواز خود را به زاهدان لغو كردند.يك منبع آگاه به ايلنا خبر داد: اين مراسم بدون آنكه قطاري از روي ريل‌هاي اين راه آهن عبور كند با حضور مديرعامل شركت ساخت و توسعه‌هاي زيربناهاي كشور و استاندار زاهدان برگزار شد.وي افزود: راه آهن كرمان ـ بم ـ زاهدان كه قسمت بم ـ زاهدان آن باقي مانده بود در حالي به بهره‌داري مي‌رسد كه هنوز ايستگاه‌هاي آن آماده نيست و ايستگاه زاهدان با مشكلات بسياري مواجه است و حتي گفته شده تونل‌هاي اين مسير بتن ريزي نشده و حتي يكي از تونل‌هاي آن ريزش پيدا كرده است.به گفته وي با ريزش تونل مذكور، بخاطر آنكه قطار از كنار آن عبور كند كنارگذر زده‌اند كه اين كار براي راه آهن استاندارد نيست. چراكه كنارگذر زدن براي آزادراه خارج تصور نيست اما براي راه آهن اين مساله سابقه ندارد. اين راه آهن نيز مانند راه آهن اصفهان ـ شيراز نيمه كاره است و چندماهي براي بهره‌برداري زمان نياز دارد.وي تصريح كرد: امروز نيز به دليل نيمه كاره بودن راه آهن از بم تا زاهدان قطار آزمايشي در منطقه شورگرد دچار مشكل شد اما آقايان اصرار داشتند حتما اين كار انجام گيرد از اين رو ديگر از روي اين راه آهن نيز قطاري حركت نخواهد كرد تا پروژه تكميل شود.گفتني است كه چند روز پيش نيز هم راه آهن اصفهان ـ شيراز كه به طور نمايشي افتتاح شده بود فعلاً قابل استفاده و تردد نيست.
نگراني احمد خرم از راه اندازي راه آهن غيراستاندارد اصفهان - شيراز
روزنامه اعتماد : در حالي كه هنوز بخش هايي از اين پروژه تكميل نشده است «بهبهاني» وزير راه و ترابري از چندي پيش وعده بهره برداري آن را داده است؛ وعده يي كه پس از آن مورد تاكيد معاونان وي هم قرار گرفت. اما ماجرا اين است كه طرح براي بهره برداري آماده نبوده و به گفته «احمد خرم» دولت درصدد است به هر نحوي آن را مورد بهره برداري قرار دهد و به نام خود ثبت كند. نگراني وزير راه و ترابري دولت خاتمي هم از اين جهت است كه مي گويد؛ «براساس آنچه بنده شنيده ام و همچنين بررسي هايي كه سازمان بازرسي كل كشور در مورد پروژه راه آهن اصفهان- شيراز انجام داده است؛اين طرح به شيوه يي غيراستاندارد در حال انجام است. موضوعي كه باعث اعتراض تعدادي از نمايندگان استان هاي فارس و اصفهان هم شده است.»وي ادامه مي دهد؛ «زيرسازي راه آهن بايد با كوبش صد درصدي انجام گيرد؛ هر درصدي پايين تر از صددرصد در راه آهن غيرمجاز است. انجام كار با كوبش هاي پايين و غيراستاندارد كه نمونه آن در پروژه اصفهان- شيراز در حال انجام است، حرام كردن بيت المال تلقي مي شود.» «احمد خرم» كه از روند عمليات اجرايي خط آهن اصفهان- شيراز گله مند است، ادامه مي دهد؛ «مي خواهند قبل از نيمه خرداد طرح را افتتاح كنند و بگويند ما كار را تمام كرديم.»فصل پروژه هاي انتخاباتيهمين اصرار دولت احمدي نژاد براي گشايش زودهنگام پروژه اصفهان- شيراز، نام افتتاح «نمايشي» و «انتخاباتي» را بر اين طرح سوار كرده است.خرم معتقد است؛ «دولت در انجام اقدامات بزرگ كشور كم آورده و متوسل به كار غيراستاندارد و افتتاح پروژه ها قبل از اتمام كامل براي بهره برداري شده است. نمونه روشن آن پل درياچه اروميه است كه در زمان افتتاح به يك سال و نيم كار و فعاليت براي نهايي شدن نياز داشت.» وي تاكيد مي كند؛ «اين روش برخورد با مردم «عوامفريبانه» است كه در راستاي راي آوري بيشتر در فصل انتخابات در حال انجام است.»سال 1380 تصميم بر اين شد كه اصفهان و شيراز از طريق يك خط آهن به يكديگر متصل شوند كه در آن مقطع اجرايي شدن پروژه در دو قطعه اصفهان- شهرضا و شيراز- مرودشت مورد توافق قرار گرفت.وزير راه دولت خاتمي مي گويد؛«طبق توافق صورت گرفته با چيني ها مقرر شد اين پروژه از سال 83 با هزينه 570 ميليون دلاري در مقطعي سه ساله- پايان سال 87- توسط پيمانكار چيني نهايي و با سيگنالينگ تحويل گرفته شود اما دولت نهم به دليل پايين آوردن قيمت و ارزان تمام شدن طرح، قرارداد چيني ها را فسخ كرد و هم اكنون برآورد وزارت راه اين است كه پروژه راه آهن اصفهان- شيراز با 800 ميليون دلار كه معادل 800 ميليارد تومان است، نهايي شود.» خرم مي گويد؛ «پيش بيني بنده اين است كه طرح راه آهن اصفهان - شيراز بيش از يك ميليارد دلار معادل هزار ميليارد تومان هزينه خواهد برد و بهره برداري كامل آن قبل از سال 1390 نخواهد بود.» وي يادآور مي شود؛ «روند عمليات در اين طرح به گونه يي است كه براي نهايي شدن به زماني دوساله نياز دارد كه اتمام بدون كيفيت و غيراستاندارد آن طي هفته هاي آتي جاي نگراني دارد و بايد منتظر پيامدهاي ناگوار آن در آينده بود.»اعلام آمادگي براي اثبات عمليات غيراستاندارد وزارت راهخرم تصريح مي كند؛«من آماده ام با يك تيم آزمايشگاهي و فني مكانيك خاك، اشتباهات صورت گرفته در اين پروژه را اثبات كنم.» وي مي افزايد؛ انجام كار با كوبش هاي پايين و غيراستاندارد معنايي غير از كار عجولانه و تلف كردن اموال بيت المال ندارد. ضرورت احداث ايستگاه هاي فرعي در مسير راه آهنخرم در ادامه اين گفت وگو بر ضرورت اجرايي شدن راه آهن 520 كيلومتري اصفهان- شيراز به صورت دوبانده تاكيد مي كند؛ موضوعي كه مورد غفلت دولت نهم قرار گرفته است. وي ادامه مي دهد؛ «درزمان وزارتم ابلاغ كردم راه آهن هاي جديد دوخطه احداث شود. راه آهن يك خطه معنا ندارد. مثل اين است كه جاده را يك طرفه بسازند كه دولت نهم پروژه راه آهن اصفهان- شيراز را به صورت يك بانده اجرايي كرد كه البته با اين اقدام نامناسب بايد در مسير اين راه آهن ايستگاه هاي فرعي متعددي را ايجاد كند تا قطارها بتوانند از يك خط در رفت و برگشت عبور كنند.»افتتاح تونلي كه هنوز حفاري هم نشده استوي طرح اصفهان -شيراز را مشابه پل ميانگذر اروميه و تونل البرز غيركارشناسي خوانده و اين گونه توضيح مي دهد؛ «پل درياچه اروميه براي بهره برداري كامل حداقل نيازمند يك سال كار، فعاليت و هزينه است.»خرم در ادامه به افتتاح تونلي از سوي دولت اشاره مي كند كه هنوز حتي عمليات حفاري آن هم انجام نشده است.بزرگ ترين تونل خاورميانه به نام تونل «البرز» كه افتتاح شد تنها حفاري تونل سرويس تونل هاي اصلي به عرض چهار متر بود و هنوز براي احداث تونل هاي اصلي اقدامي صورت نگرفته است. دولت نهم حفاري تونل سرويس را به نام «تونل» افتتاح كرده است در حالي كه تونلي به نام «البرز» هنوز حفاري هم نشده است؛ به عبارتي دولت حفاري را افتتاح تلقي كرده و مردم را فريب داده است و تونلي در كار نبوده كه قابل استفاده باشد كه البته اين مساله مورد اعتراض مركز پژوهش هاي مجلس و تعدادي از نمايندگان قرار گرفت.به زودي بايد منتظر افتتاح پروژه راه آهن اصفهان- شيراز باشيم. «از فردا بايد بنشينيم سر اين راه آهن و عزا بگيريم كه هرچند ماه يك بار يك قطار از خط خارج شده است و نگران تلفات و آسيب هايش باشيم.»
قطار بم- زاهدان در روز افتتاح از ريل خارچ شد
احمد خرم ـ وزير اسبق راه و ترابري در گفت‌وگو با خبرنگار قلم‌نيوز اظهار كرد: بارها در دولت نهم از موضع نقد مشفقانه و اصلاح امور در قالب مصاحبه يا گزارش مطالبي بيان داشته‌ام اما با كمال تاسف گوش شنوا نيافتم و در برخورد با اطلاعات دقيق و تحليل و ارزيابي مبتني بر اطلاعات درست با برخورد زورمدارانه و خارج از نزاكت وزير راه و ترابري دولت نهم مواجه شدم كه فرموده بودند من براي درافتادن با ايشان خيلي كوچكم. پاسخ آن را انشاء‌الله فردا صبح به سايت‌ها و مطبوعات اعلام خواهم كرد. اما يكي از مواردي كه طي 40 ـ 50 روز گذشته به دولت تذكر دادم اقدامات خلف نقشه راه مشخصا و استاندارد پروژه راه‌آهن اصفهان ـ شيراز بود كه روز 14 خردادماه ( ارتحال امام خميني (ره) ) شاهد افتتاح آن بوديم؛ افتتاح پروژه‌اي ناقص.وي ادامه داد: صد كيلومتر اين پروژه به جاي اينكه 60 سانتي‌متر با سنگدانه‌هاي زير ريل كه بار اصلي ترافيك را تحمل مي‌كند كه طبق نقشه و مشخصات است 30 سانتي‌متر سنگدانه روي اين قسمت از ريل ريخته‌اند. در اين صد كيلومتر با سرعت بيش از 20 كيلومتر نمي‌توان حركت كرد چراكه خطرآفرين است اين در حالي است كه سرعت طراحي اين خط 160 كيلومتر است. تونلي هم در اين مسير است كه پوشش و كف‌سازي آن انجام نشده و ريل‌گذاري كرده‌اند. در اين تونل هم بيش از 5 كيلومتر در ساعت نمي‌شود حركت كرد چراكه تونل ريزش كرده و براي مسافرين و اموال بيت‌المال خطرآفرين است.خرم تاكيد كرد: مسيري را كه بايد طبق سرعت طرح هفت تا هشت ساعت طي مي‌كردند 20 ساعت طي كرده‌اند و سختي و فشار زيادي را بر زائران مرقد امام (ره) تحميل كردند اين شرايط در حالي است كه علائم و ارتباطات راه آهن را مطلقا انجام ندادند. اين راه‌آهن براي انجام عمليات مداوم يك سال و نيم ديگر كار دارد، يعني يكسال و نيم ديگر آماده افتتاح است اما به خاطر انتخابات و جذب راي مردم به اين شكل مفتضحانه پروژه را افتتاح كردند و شاهد خواهيد بود كه ديگر قطاري در روزهاي آينده از اين مسير عبور نخواهد كرد اين يك بازي و نمايش بود؛ شو و نمايش دولت براي راي جمع كردن.وي گفت: جالب است بنده مصاحبه كردم و ناايمن و خطرناك بودن اين خط را متذكر شدم. برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز تذكر دادند بازرسي كل كشور گزارشي مبني بر مطالبي كه گفته شده تهيه و ارائه كرده اما دولت وقعي به هيچ كدام ننهاد. متاسفانه مملكت حساسيت خود را بر حيف و ميل بيت‌المال از دست داده‌اند. وي با اشاره به گشايش راه‌آهن بم ـ زاهدان اظهار كرد: قسمت‌هايي از اين محور خارج از نقشه و استاندارد كار شده است. يك تونل آن ريزش كرده و پوشش كفسازي آن تمام نشده يك مسير انحرافي كنار تونل غير استاندارد ايجاد كرده‌اند و عبور قطار را از اين مسير غير استاندارد عبور داده‌اند. وزير اسبق راه و ترابري افزود: اين پروژه در زمان دولت قبل طراحي شد و به پيوست قانون رفت و قانوني و تامين اعتبار شد. براي تمام قطعات آن پيمانكار گرفته شد، زيرسازي و خريد ريل‌هاي آن در دولت قبل انجام شده و فقط اجرا و روسازي مانده بود. وي گفت: اين پروژه را طبق زمان‌بندي دو سال و نيم قبل بايد افتتاح مي‌كردند كه امروز پس از دو سال و نيم با اين مشكلات مواجه است و حتي يك كيلومتر آن علائم و ارتباطات راه‌آهن ندارد. خرم خاطرنشان كرد: جالب‌تر از همه اينكه امروز قطاري را آماده كردند كه از بم به فهرج و از فهرج به زاهدان روانه كنند. اين قطار در اين محور با سرعت 20 كيلومتر در ساعت روي محوري كه سرعت آن 160 كيلومتر در حال حركت بود كه از ريل خارج شد و هنوز حركت را آغاز نكرده، اين افتتاح نمايشي شو ديگر دولت عقيم ماند. وي تاكيد كرد: بارها تذكر دادم و اكنون هم متذكر مي‌شوم اما گوش شنوا نيست مثل اينكه هيچ چاره‌اي جز شكايت به مرجع بين‌المللي در كشور نمانده است. حساسيتي بر روي نقدهاي مشفقانه و از روي دلسوزي براي اصلاح امور وجود ندارد و گوش شنوايي نيست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859