۱۳۸۸ خرداد ۱۸, دوشنبه

مناظره كروبي و موسوي؛ طرح برنامه ها و انتقاد از احمدي نژاد


ميرحسين موسوي و مهدي كروبي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري ايران از فرصت مناظره ميان خود كه يكشنبه شب از تلويزيون دولتي پخش شد، عمدتا براي دفاع از خود در برابر حملات محمود احمدي نژاد و انتقاد از سياست ها و عملكرد او يا دولتش استفاده كرده اند.
اين دو نامزد اصلاح طلب همچنين برنامه هاي خود در صورت پيروزي در انتخابات را تشريح كردند.
مهدي كروبي در ابتدا گفت قصد دارد در برابر "تهمت هايي" كه به او وارد شده از خود دفاع كند و گفت در جريان مبارزات انتخاباتي "آنقدر دروغ گفته شده كه ممكن است ديگر حرف هاي راست نيز براي عده اي غيرقابل باور باشد."
او در پيامي كتبي ضمن استقبال از نوآوري هاي انتخابات تازه مثل مناظره ها، به اتهامي كه محمود احمدي نژاد در مورد گرفتن پول از شهرام جزايري در مناظره قبلي به او وارد كرده بود پاسخ گفت.
وي گفت زماني كه از شهرام جزايري "كمك" دريافت كرده بود اين شخص هنوز متهم نشده بود و گفت از آنجا كه در ازاي دريافت پول كاري براي شهرام جزايري انجام نشده عملي غيرقانوني صورت نگرفته است و اينكه بسياري از روحانيون براي كار خيريه از افراد عادي پول مي گيرند. او به علاوه گفت كه اگر جرمي در اين ارتباط واقع شده بود در حكم دادگاه عليه شهرام جزايري ذكر مي شد.
او در مورد اظهارات آقاي احمدي نژاد درباره زندگي مجلل وي و خانواده اش نيز از خود دفاع كرد.
ميرحسين موسوي نيز در آغاز سخنان خود به طور غيرمستقيم دولت را متهم كرد كه آمارهاي غلط به مردم مي دهد.
وي از جمله گفت كه در مناظره هاي قبلي اعلام شده كه ميزان تورم 15 درصد است و بعد نموداري - كه گفت از بانك مركزي گرفته - عرضه كرد كه به گفته وي غلط بودن آن ادعا را آشكار مي كند.
وي دولت را مستقيما به دروغ گويي در مورد آمارها متهم كرد.
آقاي موسوي همچنين دولت كنوني تحت رياست آقاي احمدي نژاد را به خاطر "مغلطه" در آمارهاي مربوط به رشد بيكاري، رشد اقتصادي، رشد سرمايه گذاري و صادرات نفتي شديدا سرزنش كرد.
نامزد اصلاح طلب انتخابات ابراز شگفتي كرد كه دولت چگونه چشم در چشم دوربين مي تواند سفيد را سياه بنامد و به مردم دورغ بگويد و گفت از اين وضعيت احساس خطر مي كند.
كروبي؛ ارائه برنامه ها
آقاي كروبي در بخش بعدي سخنانش گفت كه با توجه به وضع انتخابات قبلي - كه نامزد آن بود و در نتيجه اش ابراز ترديد كرده بود - تصميم گرفت كه بايد در كشور كار حزبي انجام شود و به همين علت حزب اعتماد ملي را تشكيل داده است.
وي گفت كه يكي از برنامه هاي مهم او احياي مجدد سازمان مديريت و برنامه ريزي و شوراي پول است كه به گفته وي بدون آن كشور "مغز" ندارد و اين مثل اداره كشور در دوران قاجار است.
آقاي كروبي در مورد برنامه اقتصادي اش به طور كلي سخن گفت و اظهار داشت بخشي از درآمد نفت صرف كارهاي زيربنايي خواهد شد و بخش ديگر آن يا مستقيما هر سه ماه يكبار ميان مردم توزيع خواهد شد يا اينكه به نمايندگي از مردم سرمايه گذاري خواهد شد.
او در مورد حقوق شهروندي گفت كه در اين سال ها ديده است كه "چه بلايي توسط جمعي خودسر در اين سالها بر سر اين ملت آمده است" و از جمله به سركوب دراويش گنابادي در دوران رياست جمهوري محمود احمدي نژاد اشاره كرد.
او گفت آمده است كه از حقوق مردم از جمله در ارتباط با رد صلاحيت ها در انتخابات، آزادي مطبوعات و حقوق زنان دفاع كند.
موسوي؛ دفاع از دوران نخست وزيري
آقاي موسوي در نوبت بعدي سخنانش به آنچه "حملات" به دهه اول انقلاب خواند - زماني كه او نخست وزير بود - پاسخ داد و از برنامه هاي اجتماعي آن دوران دفاع كرد.
وي سپس دولت كنوني را متهم كرد برنامه هايي را كه بايد دو يا يك سال قبل اجرا مي كرد براي شب انتخابات گذاشته است و گفت دولت هيچ برنامه ريزي بلند مدت و اساسي در زمينه ايجاد اشتغال ندارد.
مجري برنامه در ميان سخنان آقاي موسوي توضيح داد كه با توجه به اينكه آقاي موسوي در مورد نامزد غايب اظهار نظر مي كند، آقاي احمدي نژاد بعدا در دفاع از خود فرصت پاسخ گويي خواهد داشت كه آقاي موسوي در جواب گفت ايشان هميشه و همه جا فرصت پاسخگويي دارد.
وي سپس مستقيما آقاي احمدي نژاد را متهم كرد در مورد عملكرد دولت در زمان نخست وزيري وي دروغ گفته است.
آقاي موسوي گفت آقاي احمدي نژاد گفته است كه در دوران جنگ فعاليت صنعتي و توليدي صفر بود كه آن را يك "دروغ مسلم" خواند و از جمله به ساخت نزديك 92 درصد طرح مباركه و ساخت جاده بافق-بندعباس، و ساخت سدها و كانال ها در آن زمان اشاره كرد.
وي همچنين به قطع برق در جريان سخنراني روز قبلش در كرج اشاره كرد و آن به گردن گروهي انداخت كه از آنها نام نبرد اما آشكارا اين اتهام متوجه دولت بود. وي گفت در جريان آن تجمع "ده ها هزار نفري" ميان مردم چند شئ "منفجر شده است."
وي گفت نمي داند با اين كار وضع به كجا خواهد كرد.
'اصلاح قانون اساسي'
آقاي كروبي گفت كه قانون اساسي "دو بخش دارد" كه يك بخش آن از جمله اسلامي بودن حكومت، با يك مجتهد جامع الشرايط در راس آن، غيرقابل تغيير است و اين بخش براي او اصل است.
اما او گفت كه مي توان ساير بخش ها از جمله اصل 44 را تغيير داد و اينكه اصول "معطل شده اي" در قانون اساسي هست كه بايد اجرا شود كه از جمله اصل 15 و 19 است.
وي در مورد شوراها گفت كه بايد اصلاحاتي صورت گيرد با اين حال اذعان كرد كه صرف پيشنهاد اين تغييرات به اين معني نيست كه عملي خواهد شد.
آقاي كروبي همچنين گفت "واقعيت اين است كه بين اقوام" تبعيض وجود دارد درحالي كه همه مردم ايران شهروند درجه يك هستند و از تعرض به حريم خصوصي مردم انتقاد كرد.
اين نامزد انتخابات گفت كه سعي خواهد كرد با اتكا به اختياراتش در قانون اساسي يا از طريق تعامل و گفتگو با گروه ها اين وضع را عوض كند و اگر نتواند صادقانه با مردم سخن خواهد گفت.
او همچنين از سركوب و تحقير دانشجويان، و برخوردهاي سليقه اي با هنرمندان انتقاد كرد و گفت براي جلوگيري از سركوب آنها تلاش خواهد كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859