۱۳۸۸ خرداد ۲۰, چهارشنبه

نامه سرگشاده هاشمي رفسنجاني به آيت‌الله خامنه‌اي


اكبر هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس مجلس خبرگان ايران، در اعتراض به آنچه "اظهارات عاري از حقيقت و غيرمسئولانه" محمود احمدي نژاد در جريان مناظره تلويزيوني با ميرحسين موسوي خوانده، نامه اي به آيت الله علي خامنه اي، رهبر ايران نوشته، و تلويحا از سكوت آقاي خامنه اي در اين ماجرا گلايه كرده است.
آقاي رفسنجاني در اين نامه كه روز سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸، ۹ ژوئن ۲۰۰۹، نوشته است آن مناظره و مقدمه چيني هاي قبل و حوادث بعد از آن، "خاطرات تلخ اظهارات و اقدامات منافقان و گروهك هاي ضدانقلاب در سال هاي اول بعد از انقلاب" را براي او زنده كرده است.
آقاي رفسنجاني اين اقدامات را "براي تحت الشعاع قرار دادن گزارش هاي مستند و مكرر ديوان محاسبات در خصوص مفقودالاثر بودن يك ميليارد دلار و ارتكاب چند هزار تخلف در اجراي بودجه ها" دانسته است.
آقاي رفسنجاني در نامه خود به رهبر ايران، نقطه قابل توجه در اين تهمت ها را اين ديده است كه "غيرمستقيم، مقام ولايت در زمان رهبري امام راحل و جناب عالي كه هادي دولت ها بوده ايد و با اظهارات صريح، مديريت ها را مورد تاييد و تحسين قرار داده ايد، نشانه گرفته است."
آقاي رفسنجاني كه سابقه چند سال رياست مجلس در دهه اول جمهوري اسلامي را نيز دارد، به ماجراهاي رياست جمهوري ابوالحسن بني صدر، اولين رئيس جمهور ايران، اشاره كرده و نوشته است: "بعد از جريان شوم ۱۴ اسفندماه ۱۳۵۹ با ارشاد امام و بنيان‌گذار جمهوري اسلامي، شهيد مظلوم دكتر بهشتي و جناب‌عالي و اين جانب كه در شعارهاي مردمي به عنوان "سه ياور خميني" شناخته شده بوديم، با همراهي نيروهاي انقلابي و بخصوص نمايندگان متعهد مجلس اول و حزب جمهوري اسلامي توانستيم در جهت زدودن غبارهاي ابهامات و سم‌پاشي‌ها اقدامات مؤثري انجام دهيم و امام راحل درد آشنا با تشكيل گروه حقيقت‌ياب و داور، بخشي از حقايق را آشكار ‌كردند."
روز ۱۴ اسفند ۱۳۵۹، سخنراني آقاي بني صدر، رئيس جمهور وقت، در دانشگاه تهران با شعارهايي متقابل مخالفان و حاميان او به خشونت كشيده شد. خشونت هايي كه در نهايت به عزل آقاي بني صدر از مقام رياست جمهوري در اول تير ۱۳۶۰ و فرار او از ايران منجر شد.
البته آقاي رفسنجاني تاكيد كرده است كه قصد ندارد دولت موجود را "مثل دولت بني صدر" معرفي كند و يا "سرنوشتي شبيه آن دولت را براي اين دولت" بخواهد، اما گفته است كه "بايد مانع گرفتار شدن كشور به سرنوشت آن روزگار شد".
آقاي رفسنجاني گفت در مراسم بزرگداشت سالگرد آيت الله خميني، يك روز پس از مناظره محمود احمدي نژاد و ميرحسين موسوي، به آقاي احمدي نژاد گفته است كه در اظهارات او "خلاف گويي هاي فراواني وجود داشته و ادعاي كذب تماس تلفني من با يكي از سران عرب و ادعاي كارگرداني مبارزات انتخاباتي رقبا و اتهامات ناروا به جمعي از بزرگان نظام، از جمله جناب آقاي ناطق نوري و فرزندان من و بدتر از همه زير سوال بردن اقدامات امام راحل را يادآوري و پيشنهاد كردم با صراحت اتهام هاي نادرست را پس بگيرد كه نيازي به اقدامات قانوني افراد و خانواده هايي كه ناجوانمردانه و مظلومانه هدف تيرهاي ناسزاگويي قرار گرفته اند، نباشد."
آقاي رفسنجاني همچنين گفته است كه از صدا و سيما هم خواسته فرصتي در اختيار طرف هاي ذيحق قرار گيرد كه از خود دفاع كنند. البته آقاي رفسنجاني تاكيد كرده كه در پايان دوره رياست جمهوري اش طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسي، ثروت او و خانواده اش محاسبه شده و رسما "پاكي و منزه بودن رئيس جمهور و خانواده او" اعلام شده است.
آقاي رفسنجاني در ادامه از سكوت رهبر اعلام تاسف كرده و نوشته است: "مع‌الاسف، اين دو پيشنهاد خيرخواهانه عملاً پذيرفته نشده و رهبر معظم هم صلاح را در سكوت‌شان ديدند و بي‌شك جامعه و بخصوص نسل جوان نيازمند اطلاع از حقيقت است."
آقاي رفسنجاني در ادامه نامه به آيت الله خامنه اي نوشته با وجود آن كه ادامه وضع موجود را به صلاح كشور و نظام نمي داند، رسما اعلام كرده است كه قصد شركت در انتخابات و حمايت از نامزد خاصي را ندارد.
آقاي رفسنجاني همچنين گفته است از پنج سال پيش در مقابل آنچه دور جديد تهمت ها و هجمه ها خوانده، "دندان روي جگر دارد" و از اين باب مورد انتقاد دوستان و بستگانش هم هست.
هاشمي رفسنجاني: به آقاي احمدي نژاد گفتم كه در اظهارات او خلاف گويي هاي فراواني وجود داشته... و پيشنهاد كردم با صراحت اتهام هاي نادرست را پس بگيردآقاي رفسنجاني بعد از انتخابات دوره پيشين رياست جمهوري كه منجر به شكست او از محمود احمدي نژاد شد، نامه اي منتشر كرد و شكست خود را متأثر از تخلفات گسترده و سازمان يافته در انتخابات و تخريب چهره خود با استفاده از بودجه دولتي و اموال عمومي دانست.
در پي اين اعتراض، آيت الله خامنه اي، رهبر جمهوري اسلامي قوه قضائيه را مأمور شناسايي افرادي كرد كه دست به تخريب آقاي هاشمي زده اند و مسئولان قضائي نيز در آن زمان از بازداشت افرادي در ارتباط با اين اتهام خبر دادند، اما بعدا اخبار ديگري در اين باب منتشر نشد.
آقاي رفسنجاني در نامه اخير خود خطاب به آيت الله خامنه اي نوشته است: "اگر نظام نخواهد يا نتواند با پديده‌هاي زشت و گناه‌آلودي مثل تهمت ها، دروغ‌ها و خلاف‌گوييهاي مطرح شده در آن مناظره برخورد كند و اگر مسئولان اجراي قانون نخواهند و يا نتوانند به تخلّف‌هاي صريح خلاف قانون در اعلان افراد به عنوان فاسد كه فقط بعد از اثبات تخلف در دادگاه قابل اعلان است، رسيدگي كنند و اگر فردي در موقعيت رياست جمهوري بدون مراعات ‌شان منصب مقدسش خود را مجاز به ارتكاب چنين گناهان كبيره و اخلاق‌شكن علي رغم سوگند به مراعات شرع و قانون بداند، چگونه مي‌توانيم خود را از پيروان نظام مقدس اسلامي بدانيم؟"
آقاي رفسنجاني در پايان نامه خود خطاب به آيت الله خامنه اي نوشته است: "اكنون كه امام راحل (ره) آن پير فرزانه و حلال مشكلات و ملجاء همه و يار صبور و ديرينه هر دوي ما آيت‌الله شهيد مظلوم دكتر بهشتي و بسياري از همسنگران قديم كه يا به فيض عظماي شهادت رسيدند و يا به ديار باقي شتافتند در بين ما حضور ندارند، شما مانده‌ايد و من و معدودي از ياران و همفكران قديم. از جناب‌عالي با توجه به مقام و مسئوليت و شخصيتتان انتظار است براي حل اين مشكل و براي رفع فتنه‌هاي خطرناك و خاموش كردن آتشي كه هم اكنون دودش در فضا قابل مشاهده است، هرگونه كه صلاح مي‌دانيد اقدام موثري بنماييد و مانع شعله‌ورتر شدن اين آتش در جريان انتخابات و پس از آن شويد."
متن كامل نامه هاشمي رفسنجاني به آيت الله خامنه‌اي
بسم الله الرحمن الرحيم
مقام معظم رهبري آيت‌الله خامنه‌اي زيده عزه
متاسفانه اظهارات عاري از حقيقت و غيرمسئولانه‌ آقاي احمدي نژاد در جريان مناظره با مهندس موسوي و مقدمه چيني هاي قبل و حوادث بعد از آن، خاطرات تلخ اظهارات و اقدامات منافقان و گروهك هاي ضد انقلاب در سال هاي اول بعد از پيروزي انقلاب و نيز تهمت زدن ها در انتخابات ۸۴ و انتخابات مجلس ششم و لجن پراكني هاي باند پاليزدار كه در دادگاه محكوم شده را به نمايش گذاشت و از آن جا كه بخشي از اين اظهارات قبلا در رسانه هاي دولتي و آتش تهيه آن در سخنراني مشهد مقدس مطرح شده، ادعاي اين‌كه مطالب او تحت تاثير فضاي مناظره گفته شده و فاقد برنامه ريزي قبلي است، پذيرفتني نيست و گويا براي تحت الشعاع قرار دادن گزارش هاي مستند و مكرر ديوان محاسبات درخصوص مفقودالاثر بودن يك ميليارد دلار و ارتكاب چند هزار تخلف در اجراي بودجه ها مي باشد و شايد هم رقيب اصلي خود را افتخارات ربع قرن انقلاب اسلامي مي داند.
ده ها ميليون نفر در داخل و خارج ناظر دروغ پردازي ها و خلاف‌گويي هايي بودند كه بر خلاف شرع و قانون و اخلاق و انصاف، افتخارات نظام اسلامي مان را نشانه گرفته بود.
زير سوال بردن تصميمات بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران و تلاش هاي امام راحل و مردم مسلمان و متعهد و روحانيت عظيم‌القدر كه در نيم قرن گذشته با مجاهدت هاي خويش توانستند بناي باشكوه نظام اسلامي را ايجاد و مستقر و بالنده كنند، از اين بدتر نمي‌شد. دوران مشعشعي كه خود شما پشت سر امام (ره) در قامت مجاهد پيشتاز، رييس‌جمهور و نهايتا رهبري نظام نقش و مسووليت هاي ممتازي به عهده داشته ايد.
نقطه قابل توجه در اين تهمت ها اين است كه غير مستقيم، مقام ولايت در زمان رهبري امام راحل و جناب عالي كه هادي دولت ها بوده ايد و با اظهارات صريح، مديريت ها را مورد تاييد و تحسين قرار داده ايد، نشانه گرفته است.
بعد از جريان شوم ۱۴ اسفندماه ۱۳۵۹ با ارشاد امام و بنيان گذار جمهوري اسلامي، شهيد مظلوم دكتر بهشتي و جناب عالي و اين جانب كه در شعارهاي مردمي به عنوان «سه ياور خميني» شناخته شده بوديم، با همراهي نيروهاي انقلابي و به خصوص نمايندگان متعهد مجلس اول و حزب جمهوري اسلامي توانستيم در جهت زدودن غبارهاي ابهامات و سمپاشي ها اقدامات موثري انجام دهيم و امام راحل دردآشنا با تشكيل گروه حقيقت ياب و داور، بخشي از حقايق را آشكار كردند. نتايج آن، آگاهي بيشتر مردم و رسوايي فتنه گران و در نهايت نجات كشور از خطري بود كه دشمنان استكباري و ضدانقلاب طراحي كرده بودند.
البته اين جانب قصد ندارم كه دولت موجود را مثل دولت بني صدر معرفي كنم و يا سرنوشتي شبيه آن دولت را براي اين دولت بخواهم، بلكه مقصود اين است كه بايد مانع گرفتار شدن كشور در سرنوشت آن روزگار شد.
اين جانب براي پرهيز از آلوده شدن فضاي سياسي كشور در آستانه ي انتخابات به تشنجات بيشتر، از عكس العمل فوري كه مورد انتظار ملت است، خودداري كردم.
در مراسم بزرگداشت سالگرد امام (ره) به آقاي احمدي نژاد گفتم كه در اظهارات او خلاف گويي هاي فراواني وجود داشته و ادعاي كذب تماس تلفني من با يكي از سران عرب و ادعاي كارگرداني مبارزات انتخاباتي رقبا و اتهامات ناروا به جمعي از بزرگان نظام، از جمله جناب آقاي ناطق نوري و فرزندان من و بدتر از همه زير سوال بردن اقدامات امام راحل را يادآوري و پيشنهاد كردم با صراحت، اتهام هاي نادرست را پس بگيرد كه نيازي به اقدامات قانوني افراد و خانواده هايي كه ناجوانمردانه و مظلومانه هدف تيرهاي ناسزاگويي قرار گرفته اند، نباشد.
از صداوسيما هم خواسته شد كه فرصتي در اختيار طرف هاي ذيحق بر اساس مقررات سازمان قرار دهد كه از خود دفاع نمايند. گرچه در گذشته به بخشي از اين اتهامات پاسخ داده شده و رييس قوه قضاييه وقت جناب آقاي يزدي در پايان كار رياست جمهوري اينجانب، در عمل به اصل ۱۴۲ قانون اساسي رسما اعلام پاكي و منزه بودن خانواده رييس جمهور و حتي كم شدن دارايي ها در دوران مسووليت را نمودند، ولي تكرار اتهام تكرار جواب را مي طلبد.
مع الاسف، اين دو پيشنهاد خيرخواهانه عملا پذيرفته نشده و رهبر معظم هم صلاح را در سكوت شان ديدند و بي شك جامعه و به خصوص نسل جوان نيازمند اطلاع از حقيقت است. حقيقتي كه با اعتبار نظام و همدلي ملت ارتباط جدي دارد و اگر محدود به حق چند نفر بود؛ اقدام به نوشتن چنين نامه اي نمي كردم.
معتقدم جناب عالي به خوبي مي دانيد كه اينجانب و بسياري از بزرگان تاثيرگذار انقلاب و حتي خود جناب عالي از دوران مبارزه و سال هاي اول انقلاب و در تعدادي از مقاطع مورد تهاجم افراد لاابالي و ضد انقلاب بوده ايم و هميشه صبورانه تهمت ها و اهانت ها را پشت سر گذاشته ايم و در دور جديد تهمت ها و هجمه ها هم از حدود پنج سال پيش تاكنون دندان روي جگر دارم و به خاطر خداوند و مصالح انقلاب و كشور اندوه خويش را مكتوم مي دارم و از اين جهت هم مورد گلايه بسياري از دلسوزان اسلام و انقلاب و بستگانم قرار مي گيرم و مهم اين است كه اين بار اين تهمت ها توسط رييس جمهور و در رسانه ملي مطرح شده است. البته در موقع مناسب انحرافات و حق كشي هاي ناگفته انتخابات و اعمال دولت نهم در اختيار مردم و تاريخ قرار خواهد گرفت، تاريخ گواه است كه اكثريت مردم متعهد و انقلابي مان كمتر تحت تاثير خلاف گويي ها قرار مي گيرند و دليل آن آراء افتخارآميز مردم به اينجانب در آخرين انتخابات مجلس خبرگان رهبري است و نيز خوب مي دانيد كه در جريان انتخابات جاري، تاكنون به خاطر مسووليت هاي رسمي ام در رسانه ها مطلبي به نفع يا ضرر افراد و جريان هاي درگير در انتخابات نگفته ام و در موارد ضروري به كلياتي مبتني بر حضور حداكثري مردم در پاي صندوق ها و سلامت انتخابات اكتفا كرده ام و رسما گفته ام برنامه شركت در انتخابات ندارم.
چهار نامزد موجود براي آمدن به صحنه با اطلاع از نظر و سياست اينجانب از من نظر نخواسته اند و بعد از نامزدي هم از اينجانب درخواست حمايت نكرده اند و اگر هم در جلساتي به هم رسيده باشيم، چيزي جز همان كليات فوق الذكر را از من نشنيده اند و اگر حزب يا گروهي در مورد جهت گيري در انتخابات نظر خواسته اند، گفته ام بر اساس آيين نامه خود عمل كنند و حقيقتا آن ها با تصميم خودشان و همكارانشان در صحنه اند و عمل مي كنند و انصافا تهمت دست نشانده بودن آنان ستم و بي حرمتي غيرقابل توجيه است.به جاست كه به اين حقيقت هم توجه شود كه احتمالا عوامل دولت از نظر اين جانب مطلعند كه من ادامه ي وضع موجود را به صلاح نظام و كشور نمي دانم و خود جناب عالي هم از اين نظر من مطلعيد و دلايل آن را هم مي دانيد. ولي اين نظر را رسانه اي نكرده ام و خود عوامل دولت در اين مورد بزرگ نمايي كرده اند كه هدف بزرگ نمايي در آن مناظره روشن شد.
با اين همه بر فرض اين كه اين جانب صبورانه به مشي گذشته ادامه دهم، بي شك بخشي از مردم و احزاب و جريان ها اين وضع را بيش از اين برنمي تابند و آتش فشان هايي كه از درون سينه هاي سوزان تغذيه مي شوند، در جامعه شكل خواهد گرفت كه نمونه هاي آن را در اجتماعات انتخاباتي در ميدان ها، خيابان ها و دانشگاه ها مشاهده مي كنيم.
اگر نظام نخواهد يا نتواند با پديده هاي زشت و گناه آلودي مثل تهمت، دروغ ها و خلاف گويي هاي مطرح شده در آن مناظره برخورد كند و اگر مسوولان اجراي قانون نخواهند و يا نتوانند به تخلف هاي صريح خلاف قانون در اعلان افراد به عنوان فاسد كه فقط بعد از اثبات تخلف در دادگاه قابل اعلان است، رسيدگي كنند و اگر فردي در موقعيت رياست جمهوري بدون مراعات شأن و منصب مقدسش خود را مجاز به ارتكاب چنين گناهان كبيره و اخلاق شكن علي رغم سوگند به مراعات شرع و قانون بداند، چگونه مي توانيم خود را از پيروان نظام مقدس اسلامي بدانيم؟
رهبري معظم انقلاب؛اكنون كه امام راحل (ره) آن پير فرزانه و حلال مشكلات و ملجاء همه و يار صبور و ديرينه ي هر دوي ما آيت الله شهيد مظلوم دكتر بهشتي و بسياري از همسنگران قديم كه يا به فيض عظماي شهادت رسيدند و يا به ديار باقي شتافتند، در بين ما حضور ندارند، شما مانده ايد و من و معدودي از ياران و همفكران قديم، از جناب عالي با توجه به مقام و مسووليت و شخصيت تان انتظار است براي حل اين مشكل و براي رفع فتنه هاي خطرناك و خاموش كردن آتشي كه هم اكنون دودش در فضا قابل مشاهده است، هرگونه كه صلاح مي دانيد اقدام موثري بنماييد و مانع شعله ورتر شدن اين آتش در جريان انتخابات و پس از آن شويد.
لذا در فرصت باقي مانده ضروري به نظر مي رسد خواسته ي حق حضرت عالي و مردم درخصوص انجام انتخاباتي سالم و پرابهت و حداكثري تحقق يابد. كاري كه مي تواند عامل نجات كشور از خطر و باعث تحكيم وحدت ملي و اعتماد عمومي باشد و فتنه گران نتوانند با حدس و گمان نص پيامتان در مشهد و در مرقد امام راحل را با هوس خود تحريف كنند و با ناديده گرفتن قانون، بنزين بر آتش افروخته بريزند.
سرچشمه شايد گرفتن به بيل /چو پر شد نشايد گرفتن به پيل
دوست، همراه، و هم سنگر ديروز، امروز و فردايتاناكبر هاشمي رفسنجاني

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859