۱۳۸۸ خرداد ۲۰, چهارشنبه

هشدار كميته صيانت از آرا نسبت به تخلفات انتخاباتي


روساي كميته صيانت از آراي ستاد ميرحسين موسوي و مهدي كروبي در نامه مشتركي به احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان، از تخلفات گسترده در انتخابات ابراز نگراني كرده اند.
علي اكبر محتشمي پور، رئيس كميته صيانت از آراي ميرحسن موسوي، و مرتضي الويري، رئيس كميته صيانت از آراي مهدي كروبي، در اين نامه مشترك مواردي را به طالاع آقاي جنتي رسانده اند كه به گفته آنها "علي رغم پنهان كاري وزارت كشور" از ستاد انتخابات به دست آمده است.
دو نامزد نزديك به جناح اصلاح طلب، سعي دارند با تشكيل كميته صيانت از آرا بر سلامت انتخابات روز جمعه نظارت كنند. تشكيل اين كميته در ابتدا با مخالفت شديد شوراي نگهبان و مقامات وزارت كشور روبرو شد و حتي آن را غيرقانوني خواندند.
در نامه آقايان محتشمي پور و الويري آمده است كه تعرفه هاي مرحله اول ۵۹ ميليون و ۶۰۰ هزار است كه وزارت كشور تعداد تعرفه هاي چاپ شده را ۵۷ ميليون اعلام كرده است و پرسيده اند كه اين اختلاف ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار تايي براي چيست؟
اين دو در ادامه نامه خود نوشته اند "تعداد مهرها دو برابر تعداد شعب به علاوه ۱۰ درصد مازاد" است كه با توجه به اين كه "شعب روستايي و شهرهاي كوچك تا ۱۰ صبح كارشان تمام مي شود و تا عصر بيكار هستند"، مهر اضافي و تعرفه هاي فراوان مي تواند "وسوسه انگيز" باشد. همچنين در بند ديگري از اين نامه آمده است كه در سايت وزارت كشور تنها سه نفر مستقر هستند كه "اهل فن مي گويند نيازمند نظارت جدي هستند".
به نوشته اين دو نفر، "اگر قرار باشد تخلف سازماندهي شده اي انجام بگيرد، اين كار نه در شعبه و نه در سايت و نه در هنگام شمارش و اخذ راي، بلكه در استفاده از تعرفه هاي اضافي و مهرهاي اضافي و با استفاده از صندوق هاي اضافي و سيار شدني است."
روساي كميته صيانت از آراي دو نامزد اصلاح طلب در اين نامه از برگزاري جلسه محرمانه همه استانداران با وزير كشور در هفته گذشته خبر داده اند. جلسه اي كه هيچ يك از مقامات وزارت كشور در آن حضور نداشته و "هيچ كس از محتواي جلسه و موضوع آن خبر ندارد."
در بند ديگري از اين نامه استفاده از استانداران و فرمانداراني كه در دوره هاي گذشته تخلفشان له يا عليه برخي كانديداها به اثبات رسيده طبق قانون ممنوع اعلام شده و از آقاي جنتي پرسيده اند كه "آيا نبايد براي استاندار خراسان رضوي و ... تدبيري بيانديشيد؟"
در اين نامه به وضعيت صندوق هاي خارج از كشور هم اشاره شده و آمده كه ستاد انتخاباتي آقاي موسوي علي رغم پيگيري هايش نتوانسته براي بيش از ۳۰۰ صندوق خارج از كشور، نماينده اي به وزارت كشور و وزارت خارجه معرفي كند.
نويسندگان اين نامه نوشته اند كه "گفته مي شود حفاظت يك سوم صندوق ها از عهده نيروي انتظامي خارج و به سپاه پاسداران واگذار شده است كه خلاف قانون و رويه هاي قبلي است."
آقايان محتشمي پور و الويري در پايان اين نامه از دبير شوراي نگهبان خواسته اند نتيجه تصميم و اقداماتش را به اطلاع آنها برساند.
محتشمي پور: براي آخرين بار به وزارت كشور و شوراي نگهبان اخطار مي دهم
علي اكبر محتشمي پور، رئيس كميته صيانت از آراي ستاد ميرحسن موسوي، همچنين روز سه شنبه ۱۹ خرداد در كنفرانسي مطبوعاتي "براي آخرين بار" به وزارت كشور و شوراي نگهبان اخطار داد كه "دست از اقدامات غيرقانوني خود بردارند".
آقاي محتشمي پور كه در سال هاي دهه ۶۰ خورشيدي وزير كشور بوده است، از جمله "كارشكني هاي" وزارت كشور را برخورد فرمانداري ها در صدور كارت براي نمايندگان صندوق ها اعلام كرد و گفت: "طبق قانون هر نامزد انتخاباتي مي‌تواند نماينده مخصوصي براي صندوق‌هاي خود معرفي كند اما در يك كارشكني تازه فرمانداري‌هاي اعلام كرده‌‌اند كه افراد را خود آنها براي صندوق‌ها معرفي مي‌كنند كه اين نقض روشن قانون انتخابات است"
آقاي محتشمي پور همچنين وجود ۱۴ هزار صندوق سيار (حدود يك سوم كل صندوق ها) را شبهه برانگيز خواند و گفت: "چنانچه اين صندوق‌ها بدون حضور نمايندگان و با وسيله‌اي غير اتوبوس و ميني‌بوس حركت داده شوند بازهم نقض قانون است."
در ادامه اين كنفرانس مطبوعاتي مرتضي حاجي، يكي ديگر از مسئولان كميته صيانت از آراي ستاد آقاي موسوي، توصيه هايي به شهروندان براي حفظ سلامت انتخابات ارائه كرد و برخي از تخلفات انتخاباتي را برشمرد.
كميته صيانت از آراي ستاد آقاي موسوي همچنين اطلاعيه اي با عنوان "هر ايراني، يك ناظر" منتشر كرده و در آن "براي مقابله با هر نوع تخلف و تقلب احتمالي" توصيه هايي به حاميان آقاي موسوي كرده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859