۱۳۸۸ تیر ۱۵, دوشنبه

نامه ای از تبریز، خطاب به علی خامنه ای اکثریت ملت دفتر انتخابات را نبسته است

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859



نامه ای از تبریز، خطاب به علی خامنه ای


اکثریت ملت
دفتر انتخابات را نبسته است!

حضور محترم رهبر جمهوری اسلامی ایران

آیت الله خامنه ای

اینجانبان امضاء کنندگان زیر گروهی از اقشار و طبقات اجتماعی مختلف شهر تبریز با اتکا به حقوق مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به دلیل نگرانی های جدی که از ادامه روند کنونی حاصل از اعلام نتایج انتخابات بوجود آمده است و با انگیزه وامید به بهبود و اصلاح خود را محق و مکلف می دانیم موارد ذیل را باستحضار برسانیم و جهت اطلاع عموم مردم ایران منتشر نماییم

.

اکنون که همه راههای اعتراضی مصرح در قانون اساسی مسدودگردیده و عموما" منجر به بروز خشونت شده و با کمال تاسف و اندوه تعدادی از هموطنان شریف جان خود را از دست داده اند و بسیاری بازداشت گردیده‌اند یکی از راههای مدنی و منطقی و قانونی اعلام اعتراض و نگرانی خود به وضع بحرانی موجود ر ا مکتوب نمودن در خواستها و ارسال آن یافتیم اگر چه احتمال می دهیم حتی این حد اقل نیز مصون از بی مهری دست اندر کاران نباشد

.

ابهام و شک موجود در نتایج اعلام شده انتخابات، واقعیتی است که عدم توجه به آن تاکنون منجر به بروز خسارتهای جبران ناپذیر معنوی و مادی برای میهنمان و خدشه دار شدن اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران گردیده است و بیم آن می رود که ادامه روند کنونی و عدم اتخاذ روشی که افکار عمومی اکثریت جامعه ایرانی را قانع کند منجر به صدمات و مضرات بیشتری گردد. همانگونه که انتظار می رفت، موکول کردن حل قضیه انتخابات به نهاد شورای نگهبان که به دلایل متعدد و معلوم خود یکی از عوامل نابسامانی کنونی است گرهی از مشکل نگشود

.

متاسفانه موقعیت استثنایی بوجود آمده بعد از حضور بیش از 85 درصد مردم در پای صندوقها که می توانست به ایجاد پشتوانه بزرگی برای تعامل ملت و دولت در داخل و تقویت جایگاه ایران در عرصه جهانی منجر گردد با موضع گیریهای نا مناسب از بین رفت. اینک با به خطر افتادن امنیت اجتماعی و فدا شدن جان انسانهای بیگناه وایجاد بی‌اعتمادی عمیق در داخل و خارج نسبت به مشروعیت نتایج اعلام شده انتخابات، آیا وقت آن نرسیده که در کمترین زمان ممکن تدبیر مقتضی با ملحوظ نمودن نظرات دلسوزان و فرهیختگان نسبت به اصلاح و ترمیم شرایط پیش آمده به عمل آ ید؟

ما امضاء کنندگان این نامه علیرغم تایید نتایج انتخابات از طرف شورای نگهبان و با توجه به موارد فوق و همه آنچه که در ایام قبل و بعد از انتخابات 22 خرداد در میهن عزیزمان شاهد بوده ایم و از روی دلسوزی و خیر خواهی برای ملک و ملت ایران همچنان بر این باوریم که موضوع انتخابات و ابهام در نتایج آن از نظر اکثریت ملت ایران خاتمه یافته نیست و راه حل موضوع را بایستی در تعیین حکمیتی مرضی الطرفین که منجر به اقناع افکار عمومی گردد جستجو نمود که شیوه ای مطلوب و مرسوم و متکی بر خرد جمعی در برهه های حساس تاریخی بوده است

.

مسلما" حذف خشونت از صحنه اجتماع ، بر طرف نمودن محدودیت های اطلاع رسانی داخلی، آزادی سریع بازداشت شدگان وجبران خسارتهای مادی و معنوی مصدومین و متالمین حوادث اخیر فضای عمومی جامعه را تلطیف نموده و موجبات حفظ و دوام قوام اجتماعی را فراهم خواهد آورد. در غیر این صورت دولت بر آمده از این انتخابات توان کافی برای تعامل سازنده در عرصه بین المللی و همکاری با فرهیختگان، نخبگان ، دانشگاهیان ، مراجع و علما و اقشار مختلف مردم ایران را نخواهد داشت

.

دکتر ابراهیمی- چنگیزاروج زاده- رضا آزادی- دکتر علیرضا استاد رحیمی- رضا استاد رحیمی- مهندس افغانی- مهندس الهام آقاپور - دکتر آقا محمدی- احمد اظهری- دکتر امجدی- رحمت الله امیری- بابک ایمانی- مهندس علی با داد افشرد- دکتریوسف بافنده- دکتر محرم باقری- مهندس فرزانه بالچی- دکتر علیرضا بربند- دکتر امیر بهرامی- نقی بهروزی- دکتر امرالله بیات- محسن بیژن پور-عباس پور اظهری- صمد تخمه فروش-یعقوب تقی پور زارعی- دکتررضا توکلی- فرزیا ثابتی- عذرا جابری- مهندس مجید جابری- مهیندخت جابری- ناصر جعفری- غلامحسین جعفری زاد- امیر حسین جهانی- بیت الله جمالی- عباس جمالی - سید محمد چاوشیان- یوسف چمنی - مهندس مسعود حسابگر - مهندس سید حسام الدین حسامی- مهندس مصطفی حقی فام- فرض الله حیدری - میترا حیدرپور - رامین خاندانی- اسماعیل خدادادی- مهدی خدادادی- رضا خواستار- فاطمه دادگران- مهدی دادیزاده – مهندس محمدعلی دستفروش-عباس دهقان نژاد- امید راکعی- روح الله رحیم پورمطلق- ژینوس رحیم پور- مهندس رضایی - کریم رمضان زاده- مسعود زالی- مهندس سید حبیب زمزمی- سپهر سپه وندی- دکتر یدالله سزاوار- دکتر مهدی سزاوار- مهندس سعادت- بیوک سعیدی- حمیرا سلطانی- دکتر علی اشرف سلطانی آذر- آذر سلیم- امیر سیابی - اشرف شادلو- مهندس رحمان شاهگلی- دکتر جلیل شرابیانلو- فرهاد شرق شناس- دکتر شیر دل- هدایت صادقی- محمد صادقی- ابوالفضل صالحی- دکتر علی رضا صلحی- ایوب علیزاده –مهندس عطا علیزاده - حسن غریب تبریزی- دکتر محمد حسین غفار زاده- فرشید فاخر- مهندس بهزاد فرزام فرد- جعفر فرزام فرد- دکتر غفار فرزدی- دکتر محمد حسن فرهودی نیا- امین فرید یحیایی- مهندس علی فرید یحیایی- رضا فرید یحیایی- رباب فدایی- اسد قربانی- سارا کاظمی- نقی محمودی- دکتر بهزاد محمدی- محمد محمدی- مهندس مختاری- وحید مختار پور- دکتر علیرضا مرشدی- دکتر صمد مصدق- وحید منادی- ادریس منافی- مهندس سید جعفر موسوی- مهندس یوسف مهر- مسعود ناظری فر-کریم ناظمی- رمضان نریمانی- احمد نوروزی- دکتر نوری زاده- دکتر بابک نیرومند- بهنام نیکزاد- یوسف وحدت- اصغر هدایتی- کریم یاری- رحیم یاوری- مهندس مجید یعقوب زاده

از افرادی که تمایل به امضای این نامه دارند، تقاضا می شود نام کامل خود را به پست الکترونیکی

azar.votes@gmail.com

ارسال فرمایند.

توهين روزنامه كيهان به شجريان با عنوان تماس تعدادي از بزرگان موسيقي (بدون نام ) با كيهان


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859





روزنامه كيهان كه در روزهاي اخير سعي كرده با انتشار اخبار مضحك و جهت دار خود مسير افكار عمومي را منحرف كند در شماره روز يكشنبه خود " پشت پرده پروژه تخريبي دشمن در حوزه موسيقي" را كشف كرد.!


اين روزنامه ادعا مي كند كه تعدادي بزرگان موسيقي با كيهان تماس گرفته اند و عليه شجريان سخن گفته اند .اين در حالي است كه كيهان نام هيچ كدام از اين افراد را منشتر نكرده است!


انتشار اخبار بدون منبع و خيالي كه بيشتر بازتاب دهنده تمايلات دروني يك جريان خاص مي باشد يكي از راهكارهاي رسانه ها براي ايجاد عمليات رواني است.


كيهان نوشت:درپي درج يادداشتي تحت عنوان «ياران را چه شد؟، سخني با محمدرضا شجريان» در تاريخ دهم تيرماه در صفحه ادب و هنر كيهان، تعدادي از اساتيد برجسته موسيقي ايران در تماس تلفني با كيهان از پشت پرده پروژه تخريبي دشمن در حوزه موسيقي خبر دادند.






متن چاپ شده در كيهان :


ما مثل او وطن فروش نيستيم (خبر ويژه)


درپي درج يادداشتي تحت عنوان «ياران را چه شد؟، سخني با محمدرضا شجريان» در تاريخ دهم تيرماه در صفحه ادب و هنر كيهان، تعدادي از اساتيد برجسته موسيقي ايران در تماس تلفني با كيهان از پشت پرده پروژه تخريبي دشمن در حوزه موسيقي خبر دادند.
يكي از خوانندگان برجسته موسيقي سنتي كه نخواست نامش عنوان شود در اين باره به كيهان گفت: پس از اعلام نتايج انتخابات تماس هاي مكرر تلفني از سوي مجريان شبكه هاي ماهواره اي خارجي و برخي افراد در داخل داشتم و از من خواستند به نتايج اعلام شده انتخابات اعتراض كنم.
اين استاد آواز ايراني تصريح كرد: افرادي كه به تحريك ما مي پرداختند براي اين كه ما را بيشتر وادار به عكس العمل كنند به محمدرضا شجريان اشاره مي كردند و مي گفتند آقاي شجريان را ببينيد كه چگونه با صراحت به نتايج انتخابات اعتراض نمود و به رئيس صدا و سيما نامه نوشت!! اين خواننده معروف در پاسخ به خبرنگاري كه از انگليس با وي تماس گرفته بود گفت: ما ايراني مسلمان هستيم و مانند كساني كه با شما همكاري مي كنند وطن فروش نيستيم.
يك خواننده ديگر نيز كه در زمره برجستگان آواز ايراني محسوب مي شود به كيهان گفت: وقتي كه تلويزيون يكي از آهنگ هاي مرا بر روي تصاوير حضور گسترده مردم در نماز جمعه هفته گذشته تهران پخش مي كرد تماس هاي پي درپي از داخل و خارج داشتم و از من مي پرسيدند كه چرا به صدا و سيما اعتراض نمي كنيد؟ مگر شما از استاد شجريان كمتر هستيد؟!
يكي ديگر از اساتيد موسيقي هم مي گفت كه تماس هاي تلفني به شماره منزل و موبايلم براي اعتراض به نتايج انتخابات آنقدر زياد بود كه تا چند روز گوشي تلفن همراهم را خاموش كردم.
يك آهنگساز پيشكسوت موسيقي ايراني نيز در تماس با كيهان ضمن اشاره به اين تماس ها، افراد تماس گيرنده با هنرمندان موسيقي را برخي شبكه هاي ماهواره اي ضد انقلاب، تعدادي از خبرنگاران و سردبيران روزنامه هاي زنجيره اي مدعي اصلاح طلبي و برخي چهره هاي با نفوذ در جبهه اصلاحات عنوان مي كند. با اين حال بايد اذعان داشت كه پاي بندي و تعهد بسياري از اساتيد موسيقي ايران به ميهن اسلامي با توجه به نقدهاي جدي كه به متوليان موسيقي كشور وارد است، و چاپ به موقع يادداشت كيهان خطاب به محمدرضا شجريان در همسو شدن وي با جريان هاي برانداز و ضد انقلاب آن سوي مرزها سبب خنثي شدن ترفند دشمن در حوزه موسيقي و ناكام ماندن آنان از سوءاستفاده از هنرمندان پاك و بي غل و غش اين حوزه گرديده است.
گفتني است كه محمدرضا شجريان در جريان آشوب هاي اخير عليرغم نامه به رئيس صدا و سيما براي عدم پخش آثارش از رسانه ملي، با بي بي سي فارسي هم به گفت وگو پرداخت و مردم را از نتايج انتخابات اخير رياست جمهوري در بهت و حيرت خواند. مصاحبه كوتاه شجريان با بي بي سي در همان ايام و به مدت چند روز و هر نيم ساعت يك بار از رسانه استعمار پير پخش مي شد و هم اينك نيز اين گفت وگو در سايت فارسي بي بي سي قرار دارد. شجريان در اين مدت به مهره مناسب اجنبي و استعمارگر پير مبدل گرديد كه ماموريت اهداف پشت پرده دولت انگليس را در جامعه موسيقايي ايران به انجام رساند. اين در حالي است كه بسياري از اساتيد برجسته موسيقي حاضر به وطن فروشي نشدند.


نامه دختر سعيد حجاريان به آيت الله بيات زنجاني و پاسخ نامه وي

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


نامه دختر سعيد حجاريان به آيت الله بيات زنجاني و پاسخ نامه وي

متن نامه خانم حجاريان به اين شرح است

:

بسم الله الرّحمن الرّحيم

با سلام و عرض تبريك به مناسبت ايام ولادت امام علي (عليه السلام)، مولاي متقيان، پيشواي عدالت طلبان و آزادي خواهان و امام مظلومان و ستمديدگان. اين روزها دستهاي استغاثه و التجاء به درگاه پروردگار عالم گشوده شده است و خلقي پريشان از نامهرباني ها شكوه به درگاه معبود مي برند، كه "و الي الله المشتكي". من نيز در هر نماز و دعايي پيكر بيمار و رنجور پدرم دكتر سيعد حجاريان را به ياد مي آورم كه پس از سوء قصد ده سال قبل همين سلامتي نسبي خود را مديون دعاي ملت شريف ايران است، و گويا ميبينم كه در سلول انفرادي به نماز نشسته است، او را كه بواسطه اصابت گلوله اشقيا به مخچه و نخاعش ياراي ايستاده نماز خواندن نيست، و ميدانم كه لكنتي غريب گريبانش را ميگيرد آنگاه كه مي كوشد حروف را به درستي اداء كند. انگشتهاي بي حسّ او توانايي برداشتن قرصهايش را ندارد، نمي‌دانم آيا كسي هست كه داروها و قرصهاي رنگارنگ اورا به موقع بدهد. او براي نوشيدن جرعه اي آب به كمك نياز داشت، نمي دانم آيا مي تواند پس از ساعتها بازجويي آبي بنوشد و گلويي تازه كند؟ مردم او را به نام سعيد ميشناسند ولي مادرش اورا عبّاس صدا ميزند، بي‌اختيار به ياد جانباز كربلا، باب الحوائج، حضرت اباالفضل العباس مي افتم

.

رندان تشنه لب را آبي نميدهد كس

گويا ولي شناسان رفتند ازاين ولايت

بيش از دو هفته است كه پدرم را بدون هيچ اتهامي بازداشت كرده اند. اصلا مگر اين بدن مجروح و ناتوان مي تواند جرمي مرتكب شود؟ همه ميدانند كه پدرم سالهاست در حاشيه دنياي سياست قرار گرفته و براي سياستمداران تنها نمادي معنوي به شمار ميرود. پس چگونه ميتواند تاثيري در تحولات داشته باشد تا جرمي از آن پديد آيد؟ انگار از اين بدن رنجور هم نمي گذرند. تا كنون نه اتهام ايشان به وي تفهيم شده و نه از داشتن حق قانوني وكيل برخوردار است. آنگونه كه پزشك متخصص ايشان در بيانيه رسمي اعلام نموده اند جان سعيد حجاريان در خطر است و ايشان نياز به مراقبتهاي فوري پزشكي داشته و بدون پرستاري خانواده در انجام امور شخصي و روزمره كه لازمه فرائض ديني است با مشكلات جدي مواجه است و اينها همه در حالي است كه ضارب پدرم آزادانه به ارعاب مردم مشغول است. ظاهرا مضروب بايد به جاي ضارب مجازات شود اين روزها جز گريستن به درگاه خدا سلاحي ندارم. امروز زينب دختر سعيد حجاريان فرياد تظلم و دادخواهي به بيت شما مراجع عظام آورده است كه به خاطر خدا هر تلاشي در توان داريد به كار گيريد تا همه مظلومان دربند از جمله پدرم به آغوش خانواده بازگردند كه مراجع در سنتي هزار و چند صد ساله همواره ملجا مردم بي پناه بوده اند

.

اللهم إنا نشكوا إليك فقد نبينا وغيبه ولينا و شدة الفتن بنا و تظاهر الزمان علينا

زينب حجاريان كاشاني

 

پاسخ نامه خانم حجاريان از طرف آيت الله بيات زنجاني

بسم الله الرحمن الرحيم

دختر مكرّم و عزيزم خانم زينب حجاريان

سلام عليكم

مدتي پيش به دعوت عدّه‌اي از دوستان به بازديد شكنجه‌گاهي رفتم كه دژخيمان طاغوت مرا و عدۀ زيادي از انقلابيون را در سالهاي قبل از 57 به بند كشيده بودند و اكنون آنرا به موزه‌اي براي عبرت گرفتن تبديل كرده‌اند. بازديد سلولهاي انفرادي، اتاقهاي شكنجه و آلات و ادوات اعتراف‌گيري طاغوتيان علاوه بر آنكه روزهاي سخت زندان را به يادم آورد، سئوالهاي گوناگوني را در باب وضعيت امروز ما و بسياري از انقلابيون و زجر كشيدگان پيش از استقرار جمهوري اسلامي برايم تداعي كرد. مهمترين چيزي كه از آن بازديد به بعد در ذهن دارم اين است كه در آن زمان يك وجه مشترك در ميان همۀ زندانيان سياسي وجود داشت و آن هم رسيدن به وضعيتي بهتر و عادلانه‌تر از آن روزگار بود. در اين راه هم ميان خودي و ديگري فقط يك مرز داشتيم و آن مرزي بود كه آيات هشتم و نهم سورۀ مباركۀ ممتحنه برايمان ترسيم كرده بود. همۀ مدّعيان امروز اسلام و انقلاب و جمهوري اسلامي و همۀ كساني كه آن شكنجه‌هاي دوران طاغوت را ديده يا حتي نديده‌اند و به هر تقدير امروز بر مسند ادارۀ امور تكيه زده‌اند را به بازخواني آن آيات و تدبّر در آنها فرامي‌خوانم تا بدانيم و بدانند كه نصّ صريح كتاب خدا چه مي‌گويد و ما امروز چه قدر از آن انديشه‌ها فاصله داريم

.

دخترم، تلاش ما براي استقرار ارزشهاي كتاب خدا و نهج البلاغۀ مظلوم اميرالمؤمنين هنوز به پايان نرسيده است و پدر بزرگوارت هم يكي از سالكان مخلص همين راه است كه جانش را هم بر سر همين سلوك گذاشته است؛ ادعاي انقلاب اسلامي اين بود كه در پي حكومتي علوي است و اگر در اين راه به سرمنزل مقصود رسيده بوديم كه امام با آن وصيّتِ نگران ما را ترك نمي‌كرد. شناخت من از دكتر سعيد به دهۀ پنجاه و مبارزات آن دوران برمي‌گردد. من هم همانند شما نمي‌توانم اتهامات مضحكي را كه امروزه به نام دفاع از جمهوري اسلامي در بسياري از گفتارها به پاي او و بسياري از خدمتگزاران بازداشت شدۀ نظام مي‌گذارند بپذيرم. در حالي‌كه بخش مهمي از بن‌مايه‌هاي امنيتي جمهوري اسلامي مديون اوست و اين را همۀ آگاهان مي‌دانند، مگر آنكه بخواهند خود را به ندانستن بزنند. او يك تفاوت جدّي با امروزي‌ها و ضاربان خود دارد كه موجب مي‌شود او را تحمّل نكنند و آن اين است كه نزد او و بسياري از فداكاران گمنام انقلاب، هدف مقدّسي مانند جمهوري اسلامي موجب نمي‌شود تا از هر وسيلۀ نامقدّسي بهره ببرند، هر حقّي را تباه سازند و خون يا حتي آبروي كسي را بدون محاكمه در نزد قاضي عادل بريزند. امروز از اين اصل ديني بسيار دور شده‌ايم و خوف آن مي‌رود كه آنقدر فاصله بگيريم كه از نظام اسلامي جز نامي تهي باقي نماند. با بهره‌گيري از چنين انديشه‌ها و سرمايه‌هاي ارزشمندي است كه خانوادۀ سعيد حجاريان و همۀ عدالت خواهان معتقد به نظام بايد به خود ببالند و بر آرمانهاي ارزشمند پدران خود ايستادگي كنند و ذرّه‌اي از آن عقب ننشينند كه راه اصلاح امور عامّه همين است

.

در پايان خود و شما و همۀ دلسوزان مصالح مردم را به دعاي وافر در پيشگاه خداوند متعال براي اصلاح امور فرامي‌خوانم. باز هم همۀ مسئولان جمهوري اسلامي را به رعايت تقواي الهي و به ياد داشتن عقوبت الهي توصيه مي‌كنم كه تنها راه حلّ مشكلات كنوني ما دوري از خودخواهي و مطلق انگاري و نيز تمكين در برابر خواست عمومي مردم شريف ايران است و انحراف از اين اصل هم سرمنشأ همۀ آلودگي‌ها و ناامني‌هاست

.

اسدالله بيات زنجاني

زنجان، چهاردهم تيرماه 1388

مصادف با دوازدهم رجب 1430

۱۳۸۸ تیر ۱۴, یکشنبه

رفسنجاني: هيچ وجدان بيداري از اين وضع راضي نيست


لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859








اكبر هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبري در ايران در دومين اظهار نظر درباره وقايع پس از اعلام نتايج انتخابات ايران، گفته است كه "هيچ وجدان بيداري از وضع پيش آمده راضي نيست."


آقاي رفسنجاني روز شنبه سيزدهم تير ماه (چهارم ژوئيه) در ديدار جمعي از خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان سخنراني كرده است.


به گفته رئيس جمهوري اسبق ايران "مردم سراسر كشور بسيار خوب و حماسي در صحنه انتخابات حاضر شدند، ولي متاسفانه وقايع پس از آن و مشكلاتي كه براي برخي به وجود آمده، ذائقه‌ها را تلخ كرد و فكر نمي‌كنم هيچ وجدان بيداري از وضع به وجود آمده راضي باشد."


او از اوضاع پيش در جريان انتخابات و پس از آن اظهار تاسف كرده و گفته است: اميدوارم با درايت و حسن مديريت مسائل، در روزهاي آينده شاهد بهتر شدن اوضاع، حل مشكلات و كاهش آلام خانواده‌هاي چشم‌ انتظار باشيم.


به گفته برخي از ناظران مسائل ايران، اشاره هاي آقاي رفسنجاني نسبت به مسائل اخير ايران همچنان مبهم است و صراحتي نسبت به نتايج اعلام شده در جريان دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و سير حوادث پس از آن ندارد.


آقاي رفسنجاني همچنين گفته است كه "بايد سعي كنيم با مراعات حقوق همه شهروندان موجب حفظ همدلي و وحدت، ضمن افزايش اعتماد و اعتبار نظام در نزد افكار عمومي، جلوي سو استفاده دشمنان را نيز سد كنيم."

آقاي هاشمي رفسنجاني پيش از برگزاري انتخابات با ارسال نامه اي سرگشاده به آيت الله علي خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي، در اعتراض به آنچه "اظهارات عاري از حقيقت و غيرمسئولانه" محمود احمدي نژاد در جريان مناظره تلويزيوني با ميرحسين موسوي خواند، تلويحا از سكوت آقاي خامنه اي در اين ماجرا گلايه كرده بود.

رهبر جمهوري اسلامي در اولين نماز جمعه پس از اعلام نتايج انتخابات سابقه دوستي اش با آقاي رفسنجاني را بيش از ۵۰ سال خواند اما گفت كه از ميان ديدگاه هاي موجود در نظام، ديدگاه محمود احمدي نژاد از همه به او نزديك تر است.

آقاي رفسنجاني پس از اعلام نتايج انتخابات مدتي سكوت كرد و حتي در نماز جمعه تهران نيز كه يكي از امامان جمعه موقت آن بود حاضر نشد.

روزنامه جمهوري اسلامي، نزديك به آقاي رفسنجاني روز شنبه سيزدهم تيرماه شايعه استعفاي آقاي رفسنجاني را از امامت جمعه تهران تكذيب كرده و ساعاتي بعد نيز خبر ديدار او با برخي از خانواده بازدشات شدگان حوادث اخير منتشر شد.

چند روز پيش از ديدار جمعي از خانواده‌هاي بازداشت شدگان حوادث اخير با اكبر هاشمي رفسنجاني، آنها با محمد خاتمي رئيس جمهوري سابق ايران نيز ديدار كرده بودند.

آقاي خاتمي گفته بود كه "اگر اين فضاي مسموم تبليغاتي و امنيتي ادامه پيدا كند با توجه به آنچه انجام گرفت و يك طرفه اعلام شد بايد بگوييم كودتاي مخملين عليه مردم و جمهوريت نظام صورت گرفته است."

آقاي خاتمي از بازداشت هاي انجام شده پس از اعلام نتايج انتخابات به تندي انتقاد كرده و گفته بود "شاهد رفتارهاي زشتي هستيم كه سالها پيش ريشه آن لااقل در وزارت اطلاعات كنده شد و آنگاه دم از آشتي ملي و فضاي آرام مي زنيم؟اين حرفهاي بي اساس يعني چه؟"

همچنين مهدي كروبي از نامزد هاي معترض به نتايج انتخابات نيز با حضور در خانه هاي محمدعلي ابطحي، احمد زيدآبادي، محمد قوچاني و عبدالله مومني با اعضاي خانواده هاي آنها ديدار كرده است.

آقاي كروبي در يكي از اين ديدارها گفته است: "سرنوشت زندانيان بستگي به اقدامات ما دارد. اگر قضيه را رها كنيم نه تنها عرصه بر زندانيان، بلكه حتي بر كساني كه زنداني هم نيستند تنگ تر خواهد شد."



گزارش تفصيلي كميته صيانت از آراي ميرحسين موسوي 3

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


قلم - گزارش تفصيلي كميته صيانت از آراي ميرحسين موسوي ارائه شد

.

محدود كردن زمان رأي‌گيري و ممانعت غيرقانوني از اخذ رأي

1-

براساس قانون مدت زمان اخذ راي ده ساعت تعيين شده است. تمديد زمان از اختيارات وزير كشور است در دوره‌هاي قبل وزراء كشور براي تمام نقاط كشور در مرحله اول به مدت 2 ساعت مدت رأي‌گيري را تمديد مي‌كرده‌اند. براي حوزه‌هاي انتخابيه پرجمعيت اين زمان به 4 ساعت يعني تا ساعت 10 شب تمديد مي‌شده است. علاوه بر آن همواره وزارت كشور و ستاد انتخابات با صدور اعلاميه‌هاي پي‌درپي فرمانداران و بخشداران را موظف مي‌نموده‌اند كه تا حصول اطمينان كامل اعضاء شعب اخذ راي از عدم حضور راي‌دهندگان در محل استقرار صندوق‌ها اقدام به اتمام راي‌گيري، بستن درب‌ها و شمارش آراء ننمايند

.

در اين دوره با وجود ازدحام بي‌سابقه جمعيت راي‌دهنده حتي برخلاف ابلاغ‌ نظر مقام رهبري به وزير كشور ايشان تحت تأثير رئيس‌جمهور و برخي از اعضاء شوراي نگهبان از تمديد زمان راي‌گيري در حد متعارف استنكاف مي‌كند. مديريت زمان انتخابات فوق حاكي از عدم انجام وظيفه مديريتي وزير كشور و سوء‌استفاده از مقام و موقعيت خويش در مسير اهداف جناحي است

.

2-

با وجود اقبال عمومي مردم به راي دادن در اين دوره كه مورد تاييد خاص و عام است و آمار تعداد شركت‌كنندگان هم مؤيد آن است معلوم نيست به چه دليل برخلاف رويه معمول و عليرغم كمبود تعرفه در بعضي از مناطق كه خود موجب عدم‌امكان راي دادن مردم در زمان مناسب بود، مسئولان برگزاري انتخابات در متوقف كردن زمان راي‌گيري چنان تعجيلي داشتند؟

!!!

بنابر گزارش‌هاي متعدد در بسياري از موارد مسوولان شعب نه تنها با بستن درب شعب اخذ راي مانع ورود مردم در صف مي‌شدند بلكه حتي افرادي را كه وارد شعب اخذ راي شده بودند به بهانه اتمام وقت از محل اخراج مي‌كردند و اين در حالي بود كه صدا و سيما در تبليغات رسمي خود خلاف آن را بيان مي‌كرد. وانگهي رويه گذشته و روح قانون اينست كه تا آخرين فرد حاضر در محل راي‌گيري بايد زمان اخذ راي تمديد شود. (بند 5-1 آيين‌نامه اجرايي قانون انتخابات

)

مضافاً طبق اصل 6 قانون اساسي اداره امور كشور با آراي عمومي است و راي دادن حق طبيعي همه شهروندان است و تشخيص وزير كشور براي تمديد ساعات اخذ راي يك تشخيص گزينشي و سليقه‌اي نيست و بايد به نحوي از مجموعه شرايط و اوضاع و احوال تبعيت كند كه هيچ شهروند حاضر در محل صندوق‌ها از اين حق طبيعي خود محروم نشود

.

3-

عليرغم اينكه چهار نفر از نمايندگان ستاد آقاي موسوي به وزارت كشور مراجعه كرده و درخواست ملاقات با وزير جهت تمديد وقت راي‌گيري طبق روال گذشته بودند، وزير كشور از پذيرفتن آن امتناع كرد و به اين ترتيب اقدامات وزارت كشور و تعجيلي كه در اعلام نتايج آراء به صورت موردنظر خود داشت منجر به تضييع حقوق بسياري از شهروندان و محروميت آنان از حق رأي دادن گرديد

.

4-

جاي تأسف است در حالي كه شعار شركت حداكثري آقايان در گفتار همه‌جا را دربر گرفته بود در كردار عكس آن عمل كردند و در حالي كه همه مسئولان بايد از استقبال هر چه بيشتر مردم براي رأي دادن خشنود باشند برخي در واقع نگران بودند. با توجه به اقبال عمومي و گسترده مردم براي رأي دادن در اين دوره، انتظار اين بود كه زمان رأي‌گيري به طور عمومي حتي تا ساعت 12 شب تمديد گردد ولي متأسفانه اين زمان به 9 شب محدود گرديد

.

5-

اين نحوه محدود كردن زمان رأي‌گيري، شبهات و سوالات جدي را مطرح مي‌كند

:

1/5-

آيا تعجيل در اتمام هر چه سريعتر انتخابات كه با شتابزدگي در اعلام نتايج آراء و تعجيل در ثبت نتايج در ادامه همراه بود نشانه‌اي بر اين مسئله نبود كه سناريوي اعلام نتايج تا حدود زيادي مستقل از مشاركت مردم در انتخابات و وضعيت واقعي صندوق‌هاي رأي بود؟

2/5-

آيا اين موضع به دليل نگراني از افزايش تعداد راي‌دهندگان نسبت به تعداد واجدان شرايط در اكثريت قريب به اتفاق حوزه‌ها نبود؟ با توجه به اينكه درصدها حوزه اين اتفاق افتاد و تعداد رأي‌دهندگان از 95 درصد تا 140 درصد واجدان شرايط گزارش گرديد

!

3/5-

آيا محدود كردن زمان رأي‌گيري عمدتا متوجه مناطقي به ويژه در شهرهاي بزرگ و حوزه‌هايي نبوده است كه رقباي آقاي احمدي‌نژاد از پايگاه رأي بالاتري برخوردار بوده‌اند؟

4/5-

آيا اين اقدام دست‌اندركاران انتخابات، يكي از دهها تدبير مهندسي انتخابات در جهت محروم كردن رقباي آقاي احمدي‌نژاد و شهروندان از حقوق اساسي خويش نبوده است؟

شمارش و تجميع آرا

1-

طبق ماده 28 آيين نامه اجرايي قانون انتخابات رياست جمهوري بايد كليه مراحل قرائت، شمارش آراء و تنظيم صورتجلسه در شعب اخذ رأي به صورت دستي انجام و كليه مستندات و صندوقهاي لاك و مهر شده تحويل هيأت اجرايي بخش شود. همچنين آيين نامه مذكور نحوه تكميل صورتجلسات و تجميع آراء در فرمانداريها و اعلام نتايج بر مبناي آراي شهرستان مشخص به ستاد انتخابات وزارت كشور را معين نموده است. بر اين مبناست كه ستاد مذكور قادر به اعلام نتايج آراء خواهد بود و ناظران نامزدها در فرمانداريها و ستاد فوق خواهند توانست بر روند تجميع و اعلام نتايج نظارت نمايند

.

2-

وزارت كشور پيش از برگزاري انتخابات، در پاسخ به درخواست رسمي ستادهاي انتخاباتي آقايان مهندس موسوي و كروبي اعلام نموده بود شمارش آراء به صورت دستي انجام خواهد شد و سيستم طراحي و نصب شده رايانه اي براي كاري آزمايشي است

.

3-

اما در عمل وزارت كشور بر خلاف مقررات مذكور و نامه فوق عمل نمود و آراي شمارش شده در هر شعبه به طور مستقيم و پيش از طي مراحل ارسال به هيأت اجرايي بخش و نهايتاً فرمانداريها و خارج از نظارت ناظران نامزدها مستقر در فرمانداريها و وزارت كشور به صورت رايانه‌اي به ستاد انتخاباتي وزارت مذكور ارسال و در همانجا نتايج تجميع و اعلام شد

.

4-

علاوه بر تخلف صريح مذكور آنچه كه نتايج اعلام شده را مورد ترديد جدي قرار مي دهد و احتمال اعلام مديريت و مهندسي شده آراء را تقويت مي كند آن است كه

:

-

در حالي كه رأي گيري در برخي شعب اخذ رأي ادامه داشت، وزارت كشور با اعلام نتايج مربوط به پنج ميليون رأي شمارش شده جهت گيري تعيين پيروز انتخابات را روشن نمود

.

-

تعجيل وزارت مذكور در اعلام نتايج باعث شد نسبت آراي نفرات اول و دوم به گونه اي غيرعادي به صورت خطي حفظ شود و آراي باطله و سفيد نداشته باشيم. نكته اي كه پس از اعلام نتايج مربوط به سي ميليون رأي شمارش شده مورد توجه قرار گرفت و تصحيح شد

.

-

بر خلاف روال معمول اعلام نتايج بدون تطبيق آمار با شوراي نگهبان صورت پذيرفت

.

5-

شوراي نگهبان نيز هيچ مداخله اي براي ممانعت از ادامه اين تخلفات از مقررات و رويه هاي معمول صورت نداد

.

6-

در پي وقوع اين تخلفات آشكار، نمايندگان آقايان رضايي، كروبي و موسوي مستقر در ستاد انتخابات وزارت كشور طي نامه اي به وزير كشور مراتب اعتراض خود را به اين روند اعلام و با توجه به نبود امكان نظارت آنان بر نحوه تجميع و اعلام آرا ادامه حضور خود را بي فايده دانسته و ستاد مذكور را ترك كردند. رونوشت اين نامه براي دفتر مقام معظم رهبري، هيأت مركزي نظارت بر انتخابات و رئيس ستاد انتخابات نيز ارسال شد.

شواهدي بر وجود برنامه‌ريزي مشخص براي اعلام نتايج مهندسي شده آراء

از چند روز پيش از زمان برگزاري انتخابات شواهدي به چشم خورد كه حاكي از وجود طراحي مشخصي براي اعلام نتايج مهندسي شده آراء بود. اين شواهد تا هنگام تجميع و اعلام آراء تداوم داشت. اهم موارد به قرار زير است:

1- پيش‌بيني نتيجه آراء حدود 23 تا 24 ميليون براي آقاي احمدي‌نژاد توسط حاميان ايشان و قطعي اعلام نمودن پيروزي‌ ايشان در انتخابات توسط ستادشان دو روز قبل از برگزاري انتخابات. ستاد انتخاباتي آقاي احمدي‌نژاد طي بخشنامه‌اي در تاريخ 20/3/88 اعلام مي‌كنتد: «طبق اخبار واصله و معتبر و قطعي، پيروزي آقاي احمدي‌نژاد صددرصد و حتمي است. منتظر طنين الله اكبر در سراسر ايران اسلامي بعد از شمارش آراء باشيد». پرسش اينجاست كه اين قطعيت از كجا حاصل شده است؟ آيا خبر از وجود طرحي براي مهندسي آراء نمي‌دهد.

2- قطع سرويس پيامك به عنوان اصلي‌ترين وسيله ارتباطي نمايندگان آقاي مهندس موسوي در شعب اخذ رأي در روز رأي‌گيري در حالي كه رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور پيش از آن احتمال وقوع چنين امري را نفي كرده بود.

3- قطع خطوط تلفن كميته صيانت از آراء در اوج كار گزارش‌گيري كميته مذكور يعني هنگام شمارش آراء.

4- اعلام برگزاري مانور اقتدار و هشدار وزير اطلاعات مبني بر وجود تلاش‌هايي براي اخلال در امنيت كشور.

5- زمينه‌سازي صدا و سيما از عصر روز 22 خرداد با اعلام تركيب واجدين شرايط در مناطق روستايي و شهرهاي كوچك.

6- تغيير در نحوه تجميع و اعلام نتايج آراء برخلاف مقررات و اظهارات مسئولان امر. به گونه‌اي كه نتايج آراء شمارش شده به طور مستقيم و بدون تجميع در سطح شهرستان و تحت نظارت نمايندگان نامزدها به ستاد انتخاباتي وزارت كشور اعلام شد و در آنجا نيز بدون نظارت نمايندگان نامزدها تجميع و اعلام گرديد.

7- تدارك مهر انتخاباتي به تعداد بيش از دو برابر موردنياز و نيز ميليونها تعرفه اضافي.

8- كمبود تعرفه در برخي از شعب اخذ رأي عليرغم چاپ ميليونها تعرفه اضافي.

9- تعجيل در خاتمه دادن زمان رأي‌گيري با وجود تقاضاهاي مكرر مبني بر تمديد ساعت اخذ رأي.

10- اعلام زودهنگام نتايج آراء پيش از خاتمه رأي‌گيري در تمامي شعب و مطابق با نسبت حاكم در نتيجه نهايي آراء و نيز بدون هماهنگي معمول با شوراي نگهبان.

11- نقل قول افراد مختلف حامي آقاي احمدي‌نژاد و نيز خبرگزاريهاي فارس و ايرنا در مورد پيروزي نامزد حاكم پيش از خاتمه يافتن زمان رأي‌گيري.

12- تنظيم تيتر روزنامه كيهان مبني بر پيروزي آقاي احمدي‌نژاد پيش از خاتمه يافتن زمان رأي‌گيري.

13- هجوم به دفاتر مختلف ستاد آقاي مهندس موسوي از جمله ستاد مركزي ايشان از عصر روز رأي‌گيري.

14- دستگيري تعدادي از اعضاي ستاد و پلمپ دفاتر ستاد به منظور ايجاد اختلال در فرآيند جمع‌آوري و اعلام مستندات تخلفات صورت گرفته.

شواهد آماري تقلب

يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي مطروحه در بحث انتخابات دهم رياست جمهوري، موضوع مهندسي انتخابات و عدم‌روايي اطلاعات و آمار ارائه شده توسط وزارت كشور مي‌باشد. در اين زمينه شواهد ذيل بيانگر احتمال قابل توجه تقلب گسترده در انتخابات است:

1 -وجود مغايرت در آمار ارائه شده استانهاي مختلف به تفكيك شهرستان و صندوق

يكي از روشها، بررسي تطبيقي و توازن آمار ارائه شده از طرق مختلف است كه از اين روش معمولا در موسسات مالي و حتي آمارگيري‌هاي اجتماعي براي كنترل پرسشنامه‌ها بهره‌گيري مي‌شود. بطور مثال موسسات مالي در انتهاي روز، سال و يا ماه براي بستن حسابها نيازمند گرفتن تراز مالي و تطبيق في‌مابين حسابهاي مختلف هستند بطوريكه حتي يك ريال اختلاف في‌مابين حسابها كليه عمليات مالي مجموعه را با خدشه مواجه مي‌سازد. اين موضوع به اين دليل اهميت دارد كه مي‌بايست روايي آمار و اطلاعات ارائه شده از طرق مختلف تطبيق نمايد. در بحث انتخابات نيز با عنايت به اينكه آمار ارائه شده در تركيب‌هاي مختلفي حسب نياز احصاء و ارائه شده است براي آزمون فرضيه روايي آمار و اطلاعات آراي هر يك از نامزدها آمار آراي مأخوذه استانهاي مختلف كه از سوي وزارت كشور در دو طبقه‌بندي متفاوت ارائه شده است با يكديگر تطبيق داده شده است. به گونه‌اي كه آمار تفكيكي شهرستانهاي استان (ارائه شده در تاريخ 25/3/1388 بر روي سايت رسمي وزارت كشور) با آمار تفكيكي صندوق‌ها (ارائه شده در تاريخ 2/4/1388 بر روي سايت رسمي وزارت كشور) مقايسه شده است كه متأسفانه در 24 استان كشور آمار منتشره وزارت كشور داراي مغايرت مي‌باشد. كه اين مغايرت آراء از يك رأي تا 29 هزار رأي قابل مشاهده است. به نحوي كه به نظر مي‌رسد آراي تفكيكي شهرستان‌ها از مجموع آراي صندوق‌هاي آن شهرستان حاصل نشده است. اين فرضيه وقتي قابليت توجه بيشتري مي‌يابد كه آزمون فوق در تك تك شهرستانهاي هر يك از استانها انجام مي‌گيرد. نتايج آزمون فرضيه فوق در سطح شهرستانها نيز نشان از مغايرت آماري آراي فوق در 78 شهرستان كشور مي‌باشد. مجموع آراي اين شهرستانها كه عملا از اين روش خدشه‌دار بودنش به اثبات رسيده است، 853/175/11 رأي مي‌باشد.

2- وجود ابهام در ميزان مشاركت در استانها شهرستانها و بخشهاي مختلف:

يكي ديگر از ابهامهاي موجود در ميزان آراي ارائه شده توسط وزارت محترم كشور اخذ آرا بيشتر از واجدين شرايط اخذ رأي در برخي استانها، شهرستانها و بخش‌هاي كشور است. به نحوي كه در سطح استاني، استانهاي يزد و مازندران بيش از صددرصد واجدين شرايط شركت در انتخابات آراي مأخوذه به صندوق‌هاي آن استان واريز شده است. آزمون فرضيه فوق در سطح بخشهاي بسيار قابل توجه است به نحوي كه 60 شهرستان و 192 بخش از بخشهاي مختلف كشور با بيش از صددرصد مشاركت مواجه بوده‌اند. اين افزايش مشاركت از 100٪ تا 211٪ قابل ملاحظه است. همچنين مشاركت بالاي 95٪ در 125 شهرستان ديده مي‌شود. وزير محترم كشور در استدلال افزايش مشاركت استان مازندران، مسافرپذيري آن استان و در مورد استان يزد، تعداد دانشجويان را عنوان نموده است كه به نظر استدلال ارائه شده داراي پايه و اساس منطقي نمي‌باشد بطوريكه ملاك قرار دادن دانشجويان، اصولا در شهرهاي مركز استان و استانهاي برخوردار نظير تهران، اصفهان، فارس، آذربايجان شرقي و . . . بيشتر قابليت تحقق دارد نه در استان يزد ضمن اينكه ميزان مشاركت در بخشهايي از استان يزد نظير شهرستان يزد و ميبد كه بيشترين تراكم جمعيت دانشجو را دارا مي‌باشند به ترتيب 84٪ و 90٪ مي‌باشد و افزايش مشاركت فوق خلاف تصور وزير محترم كشور در بخشهايي است كه داراي مراكز دانشگاهي پرجمعيت و قابل توجه نيستند. در خصوص استان مازندران نيز فرضيه فوق از استحكام لازم برخوردار نيست به نحوي كه با توجه به بررسي وضعيت استان‌هايي نظير گيلان كه ميزان سفر طبق آمار رسمي دولت نيز بيشتر از مازندران است اين رويداد اتفاق نيافتاده و بخشهايي كه افزايش مشاركت در آنها مشهود است مربوط به بخشهاي مسافرپذير آخر هفته نيست. ضمن اينكه با توجه به اعطاء سهميه بنزين تابستان در اوايل تير ماه و برگزاري امتحانات دانشگاه‌ها به ويژه كنكور سراسري احتمال انجام اين ميزان سفر آن هم در روز انتخابات كمتر قابل تصور است. با توجه به موارد فوق روايي انتخابات در بخش‌هاي 192 گانه ذكر شده با ابهام روبرو بوده و عملا 277/898/3 رأي از مجموعه آراي مأخوذه در اين جهت با ابهام مواجه است.

از سوي ديگر اگرچه چنين فرضيه‌اي در چنان گستردگي نامربوط بوده و نيازمند اثبات مستدل است، با اينحال همين استدلال مبين يك دسيسه نظام يافته براي تقلب بوده است، زيرا

:

اگر فرض كنيم

n نفر از شهر الف به شهر ب رفته باشند، در اين صورت بايد از جمعيت واجد شرايط در شهر الف عده زيادي را كم كنيم، در نتيجه شمار آراء در همين شهر الف بيش از واجدين شرايط خواهد شد. به عبارت ديگر، توجيه وزارت كشور، سبب مي‌شود كه ساير شهرها را هم به همين نسبت آلوده ببينيم و اين دليل است بر اينكه همه شهرها بايد به نسبتي از اين آلودگي سهمي داشته باشند، يعني تقلب نظام يافته در سرتاسر كشور جريان داشته است. به زبان ديگر، براي اينكه توجيه وزارت كشور درست باشد، بايد شهرهايي معرفي شوند كه در آنها مردم اصولا ميل زيادي به رأي دادن نداشته‌اند و نسبت مشاركت كمتر از 60٪ بوده است. اين ادعا توهين به مردم و برخلاف جريان مشهود در سرتاسر كشور است. اين ادعا بايد نشان دهد كه جمعيت متراكم در يك شهر از بوميان اين مناطق هستند

.

3-

تمركز آراي يك كانديدا در استانهاي مشخص

اصولا در پديده‌هاي اجتماعي و آمارهاي منطقي همه اعداد و ارقام مي‌بايست از يك منطق تبعيت نمايند به نحوي كه حتي در تحليل‌هاي آماري مشاهدات عيني دور از منطق به دليل استدلال فوق به عنوان مشاهدات عيني پرت از مجموعه آمارها خارج مي‌شود. بر همين اساس تمركز آراي يك كانديدا در يك شهر، بخش و يا روستا به نوعي آن هم بدون دلايل كافي عملا نشان از ابهام بسيار زياد در آراي مورد نظر است. يكي از مهمترين مصاديق اين موضوع تمركز آراي جناب آقاي احمدي‌نژاد در صندوق‌هاي مشخص استانهاي مختلف كشور است كه در 307 صندوق رأي ايشان بالاي 99٪ است كه اين موضوع مبين ريختن آراي يكنواخت به صورت كاملا ناشيانه به صندوقها است. تعداد صندوق‌هايي كه آقاي احمدي‌نژاد بالاي 95 درصد رأي دانسته است، 2233 صندوق معادل 226/262/1 رأي است

.

اين موضوع وقتي بيشتر نمايان مي‌شود كه در برخي از شهرستانها، بخشها و صندوق‌هاي آراي افراد شاغل در ستادهاي تبليغاتي سه نامزد ديگر شمارش نشده و اعلام آراء فوق خلاف گزارشات ناظرين در پاي صندوقهاي فوق است

.

4-

صندوق‌هاي حاوي آراي كل مضرب صد

از آنجا كه احتمال وقوع آراي كل مضرب صد در هر صندوق يك درصد است و از سوي ديگر تعرفه‌ها به شكل بسته‌هاي صدتايي در اختيار صندوق‌ها قرار مي‌گرفته است اگر درصد صندوق‌هاي با آراي كل مضرب صد، در هر بخش يا شهرستان بيش از يك درصد باشد شائبه ريختن تعرفه‌هاي باقيمانده در پايان اخذ رأي به نام نامزد خاص را مي‌افزايد، مثلا در بخش رومشگان از توابع كوهدشت لرستان در 49 درصد از صندوق‌ها، آراي كل ريخته شده به داخل صندوق مضرب صد است. در شهرستان كوهدشت لرستان نسبت صندوق‌هاي مضرب صد به كل، 29٪؛ در بخش بزمان ايرانشهر، 29٪؛ در بخش نرماشير بم 29٪؛ در شهرستان سلسله لرستان، 23٪؛ در شهرستان دلفان لرستان 20٪؛ در شهرستان فلاورجان اصفهان، 19٪؛ در بخش مارگون بويراحمد، 18٪ و در شهرستان عنبرآباد كرمان، 14٪ بوده است

.

5-

مقايسه آراء صندوقهاي ثابت و سيار

از ابتدا يكي از نقاط بدگماني، احتمال تقلب وسيع در صندوق‌هاي سيار به دليل جابه‌جايي مكرر و كنترل كمتر بود. فرضيه تقلب‌خيز بودن صندوق‌هاي سيار در تنها موردي كه وزارت كشور آمار تفكيكي صندوق‌هاي ثابت و سيار را ارائه داده اثبات گرديده است. براساس آمار وزارت كشور در شهرستان قائنات از استان خراسان جنوبي در صندوق‌هاي سيار درصد رأي آقاي احمدي‌نژاد بين 80 تا 90٪ است در حالي كه در صندوق‌هاي ثابت رأي ايشان بين 40 تا 50٪ است. اين در حالي است كه ميزان مشاركت در اين شهرستان 101٪ واجدين شرايط بوده است. اين شهرستان را مي‌توان به عنوان نمونه‌اي از مقايسه آمار صندوق‌هاي ثابت و سيار در ساير شهرستان‌ها به حساب آورد

.

6-

در شهرستان دلفان لرستان، حداقل 19 صندوق ديده مي‌شود كه ميزان رأي آقاي احمدي‌نژاد در آنها بين 75٪ تا 100٪ است. اين صندوق‌ها حتي يك رأي باطله ندارند. در اكثر اين صندوق‌ها رأي آقايان كروبي و رضايي كه لر هستند صفر يا يك است. برخي صندوق‌ها هست كه نه رأي باطله‌اي هست و نه هيچ يك از نامزدها حتي يك رأي آورده‌اند بلكه 100٪ آراء آنها متعلق به آقاي احمدي‌نژاد بوده است. در اين شهرستان ميزان مشاركت 100٪ بوده است

.

7-

يكي از مصاديق اين شواهد را مي‌توان در نتايج انتخابات شهرستان عنبرآباد استان كرمان مشاهده نمود. در شهرستان مذكور ميزان آراي اخذ شده معادل 110 درصد واجدين شرايط است و براساس آمار اعلام شده از سوي وزارت كشور 95 درصد آراء به آقاي احمدي‌نژاد تعلق داشته است. جالب توجه آنكه تعجيل و ذوق‌زدگي مسئولان ستاد انتخابات وزارت كشور باعث شده تا نكات قابل تأملي را در خصوص آراي اين شهرستان در سايت اين وزارتخانه در معرض ديد هموطنان قرار دهند. از جمله آنكه

:

8-

در برخي از صندوقها تمامي آراء به آقاي احمدي‌نژاد تعلق دارد و سه كانديداي ديگر داراي هيچ رأيي نيستند. مثلاً در صندوق شماره 13 بخش جبالبارز جنوبي تمامي 307 رأي، در صندوق شماره 14 تمامي 700 رأي، در صندوق شماره 16 تمامي 335 رأي و در صندوق شماره 18 تمامي 600 رأي و در صندوق شماره 21 تمامي 1000 رأي به آقاي احمدي‌نژاد تعلق دارد

.

9-

در برخي ديگر از صندوقهاي اين شهرستان، مجموع آراي سه نامزد ديگر تك رقمي است. مثلاً در صندوق شماره 13، 16، 20 و 30 بخش مركزي از كل آراي ريخته شده به صندوق، سه نامزد ديگر مجموعاً 7 رأي كسب كرده‌اند. وضعيت مشابهي در صندوقهاي شماره 3، 4، 7، 11، 19، 22، 24 و 25 بخش جبالبارز جنوبي و صندوق شماره 3 بخش اسماعيلي مشاهده مي‌شود.

به گزارش قلم نيوز، بخش سوم گزارش تفصيلي كميته صيانت از آراي ميرحسين موسوي به اين شرح است

:

گزارش تفصيلي كميته صيانت از آراي ميرحسين موسوي 2

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859


قلم - گزارش تفصيلي كميته صيانت از آراي ميرحسين موسوي منتشر شد

.

به گزارش قلم نيوز، بخش دوم گزارش تفصيلي كميته صيانت از آراي ميرحسين موسوي به اين شرح است

:

تقلب و تزوير در تعرفه‌ها و آراء

1-

به موجب ماده (26) قانون انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران، "آرايي كه با تقلب و تزوير در تعرفه‌ها و آراء به دست آمده باشد" باطل و جزء آراي مأخوذه محسوب نخواهد شد. همچنين به موجب ماده (33) قانون مذكور، "تقلب و تزوير در اوراق و تعرفه يا برگ رأي يا صورت‌جلسات"، "كم و زياد كردن آراء يا تعرفه‌ها"، "تغيير و تبديل يا جعل و يا ربودن و يا معدوم نمودن اوراق و ا سناد انتخاباتي از قبيل تعرفه و برگ رأي "،" جابه‌جايي، دخل و تصرف و يا معدوم نمودن اسناد انتخاباتي بدون مجوز قانوني" جرم محسوب شده و "چنانچه وقوع جرايم مندرج در ماده فوق موجب گردد كه جريان انتخابات در يك يا چند شعبه ثبت‌نام و اخذ رأي از مسير قانوني خود خارج شود و در نتيجه كلي انتخابات موثر باشد. مراتب وسيله وزارت كشور به منظور طرح در شوراي نگهبان به هيأت مركزي نظارت اعلام مي‌گردد

"

2-

در فرآيند اجراي قانون انتخابات، مسئله تعرفه انتخابات از جهات گوناگون از اهميت و حساسيت حياتي برخوردار است. ناتواني يا اعمال‌نظر احتمالي در اين مرحله، صحت بسياري از گام‌هاي قبلي و بعدي انتخابات را با شك و ترديد مواجه مي‌كند. تعداد تعرفه‌هايي كه در هر دوره چاپ و براي انتخابات به كار گرفته مي‌شود براساس تعداد افراد واجد شرايط رأي دادن است كه مركز آمار ايران و سازمان ثبت احوال تعيين مي‌كنند و معمولا براي جلوگيري از كمبود تعرفه، درصدي معقول اضافه مي‌شود. در اين دوره عليرغم اينكه مركز آمار ايران و سازمان ثبت احوال، جمعيت افراد واجد شرايط رأي دادن را حدود 000/200/45 نفر اعلام شده بود تعداد 000/600/59 برگه تعرفه رأي با شماره سريال چاپ شده است. اين تعداد تعرفه به صورت سريالي و با در نظر گرفتن كدشناسايي براي 30 استان كشور و براساس جمعيت رأي‌دهنده هر استان چاپ شده و پيشاپيش بين استان‌ها توزيع گرديده است

.

3-

براساس اعلام مسولان ذيربط و تأييد برخي از اعضاء شوراي نگهبان در تاريخ 21/3/88 يك روز قبل از انتخابات با ميليون‌ها برگه تعرفه ديگر بدون شماره سريال در چاپخانه بانك مركزي چاپ شده است. چاپ اين تعداد تعرفه اضافي با وجود رقم قابل توجه بيش از 59 ميليون تعرفه قبلي، آن هم بدون شماره سريال به خودي خود مورد ترديدي جدي در فرآيند برگزاري انتخابات و قابل تأمل است.

بايد معلوم شود

:

1/3-

تعداد واقعي تعرفه‌هاي چاپ شده در روز 21/3/88 چقدر بوده و اين تعرفه‌ها چگونه توزيع شده است؟

2/3-

چاپ ميليون‌ها برگ تعرفه جديد بدون شماره سريال با اجازه آيت‌الله جنتي كه نه تعداد آن مشخص است و نه محل استفاده از آنها طبق كدام اختيارات قانوني است؟

3/3-

اهداف اقدام وزارت كشور در چاپ اين ميزان تعرفه اضافي بدون شماره سريال استاني چه بوده است؟

4/3-

با توجه به عدم درج باركد استاني روي اين تعرفه‌ها، توزيع، مصرف و كنترل اين برگه‌هاي رأي از چه قواعدي برخوردار بوده است؟

4-

در ارتباط با وضعيت كلي مجموع تعرفه‌هاي چاپ شده و مسائل مربوط بدان نيز سؤالات زير مطرح است

:

1/4-

توزيع استاني و شهرستاني اين تعرفه‌ها چگونه بوده و تابع چه قواعدي بوده است؟ چرا با وجود شبهات متعدد و قابل توجه، وزارت كشور گزارشي در اين‌باره ارائه نمي‌دهد؟

2/4- 22

تا 32 ميليون تعرفه مازاد بر نياز واقعي كه در ا ختيار مجريان امر انتخابات قرار گرفته است و در نوع خود طي 30 سال و 29 انتخابات اخير بي‌سابقه است با چه هدفي چاپ و توزيع شده است؟

3/4-

چرا عليرغم ده‌ها ميليون مازاد تعرفه در هزاران شعبه اخذ رأي در مناطق مختلف كشور از جمله استان‌هاي آذربايجان شرقي، فارس، تهران و لرستان از ساعات 10 و 11 صبح كمبود تعرفه باعث متوقف شدن روند رأي‌گيري شد؟

4/4-

چرا تعرفه‌هاي راي با سهل‌انگاري، حمل و توزيع شده است؟

5/4-

آيا مجموعه نكات فوق‌الذكر شائبه وقوع اقدامات غيرقانوني گسترده و وجود تعداد بي‌شمار آراي تقلبي در صندوق‌ها را تحكيم نمي‌كند؟ و آيا ده‌ها ميليون تعرفه مازاد و اضافي در جريان مشكوك مهندسي آراء صندوق‌هاي رأي‌گيري به ويژه صندوق‌هاي سيار و صندوق‌هاي سايه مورد استفاده قرار نگرفته است؟ موارد فوق‌الذكر نشان مي‌دهد كه در همين مرحله زمينه لازم براي مهندسي آراء فراهم شده است.

مهر‌هاي اضافي

1-

رويه معمول در انتخابات گذشته تهيه مهرهاي انتخاباتي براي شعب اخذ رأي به ميزان شعب به علاوه 10٪ بوده است. 10٪ اضافي براي موارد پيش‌بيني نشده مانند شكسته شدن مهرها در شعب در نظر گرفته مي‌شده است. همواره رويه اين بوده است كه به هر صندوق يك مهر اختصاص مي‌يافته است

.

2-

در اين دوره بالغ بر 100 هزار مهر تدارك ديده شد كه در هيچ دوره‌اي مسبوق به سابقه نبوده و به اندازه دو برابر تعداد صندوق‌ها به علاوه 10٪ بوده است. اين اقدام فاقد وجاهت قانوني بوده و مي‌توانسته زمينه‌ساز تقلبات فراوان گردد

.

3-

وجود بيش از 50 هزار مهر انتخاباتي اضافي در كنار ده‌ها ميليون برگه رأي مازاد شائبه وجود ميليون‌ها رأي تقلبي در صندوق‌ها را تقويت مي‌كند.

اخلال و كارشكني در زمينه حضور نمايندگان نامزدها در شعب اخذ رأي

1-

به موجب ماده واحده قانون حضور نمايندگان نامزدهاي رياست جمهوري در شعب اخذ رأي نامزدها مي توانند در هر يك از شعب اخذ رأي و نيز هيأتهاي اجرايي شهرستانها و بخشها يك نفر نماينده داشته باشند. اين نمايندگان مي توانند تا پايان اخذ رأي و شمارش و تنظيم صورتجلسات حضور داشته باشند و موارد تخلف را كتباً به ناظرين شوراي نگهبان و هيأتهاي نظارت شهرستان و استان و ستاد انتخابات وزارت كشور گزارش نمايند. بر مبناي اين قانون ممانعت از حضور اين نمايندگان جرم محسوب مي شود

.

2-

بر خلاف نص صريح قانون، آقاي كدخدايي در پاسخ به پرسشي، حضور نمايندگان نامزدها در هيأتهاي اجرايي را منتفي اعلام مي كند

.

3-

بر خلاف نص صريح قانون و آيين نامه اجرايي و جدول زمانبندي انتخابات، فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي اصلي و فرعي انتخابات موظف بوده اند از روز 31/2/88 ضمن اعلام تشكيل هيأت هاي اجرايي شهرستان و بخش ها به نمايندگان نامزدها، از آنان جهت حضور در دعوت به عمل آورند كه از اين كار استنكاف ورزيده اند. اين عملي مجرمانه است كه قانونگذار براي آن مجازات در نظر گرفته است

.

4-

بر مبناي تبصره 2 ماده واحده قانون حضور نمايندگان نامزدهاي رياست جمهوري در شعب اخذ رأي، فرمانداران موظفند كارت يا معرفي نامه نمايندگان مذكور را حداقل 48 ساعت قبل از روز اخذ رأي تحويل ستاد تبليغات نامزد مربوطه در آن شهرستان نمايند. تخلف از اين امر نيز جرم محسوب مي شود

.

5-

مسئولان وزارت كشور و بسياري از فرمانداريها در اجراي قانون فوق تخلفات بسياري را مرتكب شدند، از جمله

:

§

سردرگمي در نحوه اعلام و ارسال مدارك و اطلاعات مورد نياز براي صدور كارت يا معرفي نامه به طوري كه در آخرين لحظات و با مشكلات فراوان موارد اعلام گرديد. اين كار مي توانست مدتها قبل از آن انجام شود

.

§

اعلام ثبت نام اينترنتي با دادن كلمه عبور ( پسورد ) هايي كه بسياري از آنها پاسخ نداد و ستادها ناگزير به اصرار بر ثبت نام دستي شدند. اين موضوع نيز در 48 ساعت آخر و با استمداد ستاد از دفتر مقام معظم رهبري به نتيجه رسيد

.

§

عدم صدور كارت براي صدها نفر از افراد معرفي شده به بهانه نقص مدارك و عدم جايگزيني آنها با افراد ديگري كه معرفي شدند

.

§

فرمانداران بر خلاف قانون و بنا به ميل و سليقه خود با دستكاري در فهرست معرفي شدگان، شماره شعب اخذ رأي تعيين شده براي ناظران را تغيير دادند. در اين زمينه آنان حاضر به رعايت آنچه كه در مذاكره رئيس كميته صيانت از آراء با دفتر مقام معظم رهبري توافق شده بود نيز نشدند. اين در حالي است كه قانون صراحت دارد كه نامزدها نمايندگان خود را براي هر شعبه معرفي مي كنند

.

§

كارتهاي صادره در موارد متعددي به صورتي بوده كه امكان استفاده از آن وجود نداشته و ناظر نمي توانسته با ارائه آن عملاّ در شعب حضور يابد. به عنوان نمونه در موارد زيادي نام افراد اشتباه قيد شده و يا حتي در مواردي عكس مردان به كارت زنان و يا بالعكس الصاق شده بود

.

§

در موارد زيادي شماره صندوقهايي كه ناظر براي آن معرفي شده بود با شماره صندوقي كه در محل بوده مطابقت نداشته و ناظر معرفي شده توسط مسئولان صندوق پذيرفته نشده و امكان حضور و نظارت ممكن نبوده است

.

§

در موارد متعددي كارتهاي ناظرين معرفي شده از طرف يك نامزد براي نامزد ديگري ارسال گرديده و به علت ضيق وقت امكان رفع اين اشتباه و جابجايي وجود نداشته است

.

§

اقدام فوق موجب شد كه مثلاً در تهران نمايندگان ستاد آقاي مهندس موسوي در حدود 50 درصد از شعب نتوانند حضور يابند و بسياري ديگر نيز به دليل ناآشنايي با محل و يا دوري راه با تأخير زياد در شعب حضور يافتند. بدين ترتيب امكان حصول اطمينان از خالي بودن صندوقها قبل از شروع رأي گيري فراهم نشد

.

§

از بين ناظرين حاضر شده در شعب اخذ رأي نيز در موارد متعددي، بر خلاف نص صريح قانون و مجازاتهاي در نظر گرفته شده براي متخلفان از آن، نمايندگان نامزدها از شعب اخذ رأي اخراج شده اند و يا اجازه اعمال وظايف نظارتي خود را نيافته اند

.

6-

با قطع سيستم پيامك به عنوان وسيله اصلي ارتباطي نمايندگان با كميته صيانت از بامداد روز رأي گيري و قطع تلفنهاي ثابت كميته صيانت در اواخر زمان رأي گيري و هنگام اوج كاري كميته مذكور اختلال جدي در كار نظارت ايجاد نمودند

.

كمبود تعرفه

1-

هزاران شعبه اخذ رأي در مناطق مختلف كشور از جمله استان‌هاي آذربايجان شرقي، فارس، تهران و لرستان از ساعت 10 و 11 صبح دچار كمبود تعرفه اخذ رأي شدند و اين امر موجب توقف چند ساعته رأي‌گيري در آنها گرديد

.

2-

با توجه به ميليونها تعرفه مازاد تعلل شديدي كه در جريان توزيع تعرفه‌هاي انتخاباتي به چشم مي‌خورد كاملا ابهام‌برانگيز بود؛ به ويژه كه اين كمبود تعرفه بيشتر در شهرهاي بزرگ و شهرهايي مانند تبريز، شيراز، مناطق شمالي و شرقي و غربي تهران ديده مي‌شد. امري كه براي اولين بار در 30 سال گذشته مشاهده شد و مناطقي كه طبعا ميزان بالاي آراء در آنها قابل پيش‌بيني بود و مشكل و مانعي براي رساندن تعرفه نيز وجود نداشت

.

3-

در مورد كمبود تعرفه نيز سوالات و ابهامات متعددي مطرح است

:

1/3-

چه توضيحي براي اين امر قابل ارائه است كه در ساعات اوليه شروع رأي‌گيري يعني ساعات 10 و 11 كمبود تعرفه اعلام شود و تا ظهر، رأي‌گيري در صدها شعبه متوقف گردد؛ در حالي كه در هر ساعت با خوشبينانه‌ترين وضعيت براي هر صندوق فقط يك صد نفر امكان رأي دادن دارند، آيا به اين شعب فقط 200 الي 300 تعرفه داده شده بود يا برگه‌هاي رأي پيش از شروع رأي‌گيري به نام كسي نوشته و در صندوق‌ها ريخته شده بود؟

2/3-

آيا كمبود تعرفه و تعلل در رساندن تعرفه‌ها در بخشي از شعب از سر نگراني نسبت به افزايش تعداد آراي مأخوذه از مرز 100 درصد افراد واجد شرايط نبود؟ امري كه در ده‌ها حوزه عملاً اتفاق افتاد؟

3/3-

آيا كمبود تعرفه به طور مهندسي شده و جهت‌دار متوجه حوزه‌هايي نبود كه اقبال مردم به كانديداهاي منتقد رئيس‌جمهور كنوني بسيار بالا بود؟

4/3-

آيا اين نحوه مديريت، مصداق بارز سوء‌استفاده از موقعيت در جهت منافع شخصي و گروهي و تصرف غيرقانوني در انتخابات به نفع كانديداي خاص و همچنين مصداقي از تقلب و تزوير در اوراق تعرفه (بند 2 ماده 33 قانون) و اخلال در امر انتخابات (بند 7 ماده 33 قانون) كه صراحتا جرم محسوب شده‌اند نيست؟

تخلفات در جريان رأي‌گيري

عليرغم محدوديت‌هاي گسترده براي حضور نمايندگان آقاي موسوي در شعب اخذ رأي ثابت و سيار و جلوگيري از نظارت مؤثر ايشان در جريان رأي‌گيري و قطع ارتباطات و جلوگيري غيرقانوني از ارائه گزارش‌هاي وضعيت صندوق‌ها و مستندات تخلفات، صدها گزارش در موارد ذيل كه مصاديق بروز تخلفات موضوع مواد 19، 24، 25، 26، 29 و 33 قانون انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران مي‌باشد واصل شده است

:

1-

تبليغ براي آقاي احمدي‌نژاد و توصيه به انتخاب ايشان از طرف اعضاي شعبه، ناظران شوراي نگهبان و ساير افراد در محل شعب. اين موضوع علاوه بر اينكه خود تخلف بوده و منجر به تأثيرگذاري بر آراء شده است نشانه‌اي بر گرايش مجريان و ناظران و احتمال تخلف از سوي آنها در ديگر مراحل رأي‌گيري مي‌باشد

.

2-

عدم حصول اطمينان از خالي بودن صندوق‌ها قبل از لاك و مهر يا لاك و مهر نداشتن صندوق‌ها. اين تخلف يكي از گلوگاه‌هاي مهم جريان رأي‌گيري است كه مي‌تواند منشأ تقلب گسترده باشد. هيچ اطميناني وجود ندارد كه صندوق‌ها قبل از لاك و مهر شدن، با آراء مورد نياز و مهندسي شده از قبل پر نشده باشد. نمايندگاني كه پس از عبور از هفت خوان اخلال‌ها، بسياري از آنها امكان حضور قبل از زمان شروع رأي‌گيري را نيافته بودند و نمايندگاني كه غالباً با اصرار و تأكيد غيرقانوني «راه ندادن» يا «اخراج» مواجه گرديدند چگونه مي‌توانستند در مورد خالي بودن صندوق‌ها قبل از شروع رأي‌گيري اطمينان يابند

.

3-

رأي‌گيري مكرر، دادن چند برگه رأي به افراد خاص، مهر نكردن شناسنامه، اخذ رأي بدون شناسنامه، اخذ رأي با كارت ملي و

. . .

4-

رأي‌گيري با شناسنامه غير يا مجعول

.

5-

تهديد و ارعاب در شعب اخذ رأي يا اطراف آن توسط عوامل نظامي يا تحت فرمان آنها و القاء بروز مشكل در صورت عدم‌ پيروزي آقاي احمدي‌نژاد

.

6-

خريد و فروش شناسنامه و رأي

.

7-

تغيير مكان، تغيير شماه يا شكسته شدن پلمپ صندوق‌ها

.

8-

گم شدن يا خارج شدن تعرفه‌ها، خروج دسته‌هاي برگه رأي از شعب، پيدا شدن ته برگ‌بهاي تعرفه نوشته شده با سريالي مشخص خارج از صندوق‌ها

.

9-

مهر نداشتن برگه رأي، گم شدن مهر انتخاباتي يا خروج آن از شعبه

.

10-

رأي‌نويسي خارج از صندوق يا نوشتن رأي براي ديگران

11-

اخذ رأي از غيرواجدان شرايط از جمله افراد زير 18 سال

12-

عدم پاكسازي شعب از مواد تبليغي آقاي احمدي‌نژاد

13-

تقلب در شمارش آراء از جمله در تغيير كد 4 به 44

14-

اخراج نماينده آقاي موسوي در بسياري از شعب قبل از شمارش يا پلمپ صندوق و در نتيجه تقويت شائبه خواندن آراء ديگر كانديدايا به نفع نامزد دولت

15-

عدم‌نظارت بر تنظيم صورتجلسات شعب اخذ رأي و تطبيق دقيق آراء شمارش شده با صورتجلسه تنظيمي

وضعيت‌هاي صندوق‌هاي سيار

1-

مدتي پيش از انتخابات مشخص شد كه وزارت كشور 14 هزار صندوق سيار در نظر گرفته است يعني چيزي حدود يك سوم كل صندوق‌ها. اين امر نشانگر عزمي براي تقلب وسيع بود چرا كه تخلف و تقلب در صندوق‌هاي سيار به دليل جابجايي مكرر و كنترل كمتر بسيار سهل‌تر و گسترده‌تر است. كميته صيانت از آراء آقاي موسوي شديدا به اين مسئله اعتراض كرد، اما مورد توجه دست‌اندركاران انتخابات و دستگاه‌ نظارتي قرار نگرفت

.

2-

طبق ماده قانون انتخابات رياست‌جمهوري تخصيص شعب سيار، صرفا براي مناطق صعب‌العبور كوهستاني و نقاط دور دست و اماكن شبانه‌روزي نظير بيمارستان‌ها و زندان‌هاست كه تشكيل شعب ثابت مقدور نيست؛ ليكن ديده شد كه صندوق‌هاي سيار در ميادين و خيابان‌هاي اصلي شهرها و در نقاطي به كار گرفته شد كه صندوق‌هاي ثابت در نزديكي آنها مستقر بود

.

3-

اين اقدام غيرقانوني در شرايطي صورت پذيرفته كه برخلاف نص صريح متن ماده واحده قانون حضور نمايندگان كانديداها در شعب ثابت و سيار، اغلب نماينده‌هاي نامزدها در صندوق‌هاي سيار همراه نبودند، و ناظرين معرفي شده با عدم‌پذيرش از طرف فرمانداري‌ها يا عدم‌امكان همراهي با صندوق‌هاي سيار در زمان جابجايي مواجه شده‌اند

.

4-

نتايج آراء صندوق‌ها كه از طرف وزارت كشور اعلام شده است نيز نشان مي‌دهد كه علي‌رغم مهندسي‌آراء در همه صندوق‌ها اعم از ثابت و سيار، وضعيت صندوق‌هاي سيار تفاوت قابل ملاحظه و معني‌داري به نفع آقاي احمدي‌نژاد را نمايان مي‌سازد و به عبارتي حجم تخلفات و تقلب در صندوق‌هاي سيار به مراتب بيشتر از صندوق‌هاي ثابت بوده است

.

5-

گم شدن مقداري از صندوق‌هاي سيار و پيدا شدن آنها پس از چند ساعت بعضاً در محلي كه نبايد باشند، توجه به آراي واريز شده به صندوق‌هاي مذكور و تركيب جمعيتي مسير حركت آنها و مقايسه با دوره‌هاي قبل مي‌تواند واقعيات رخ داده در مورد بسياري از آنها را روشن نمايد.