۱۳۸۸ تیر ۹, سه‌شنبه

هشدار اتحاديه اروپا به ايران: كارمندان سفارت بريتانيا را آزاد كنيد

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859

اتحاديه اروپا خواهان آزادي سريع كاركنان ايراني سفارت بريتانيا در تهران شده كه به اتهام داشتن نقش در ناآرامي هاي اخير بازداشت شده اند.

وزراي اتحاديه اروپا در نشست خود در يونان هشدار دادند كه "آزار و ارعاب" كاركنان سفارت بريتانيا با پاسخ شديد و جمعي اين اتحاديه مواجه خواهد شد.

رسانه هاي ايراني امروز گزارش دادند كه هشت كارمند ايراني سفارت بريتانيا كه بازداشت شده اند در برپايي "آشوب هاي اخير" نقش موثري داشته اند.

ديويد ميليبند وزير خارجه بريتانيا اين اقدام را محكوم كرده و خواستار آزادي فوري اين افراد شده است. آقاي ميليبند اين اتهامات را بي اساس خوانده است.

غلامحسين محسني اژه اي، وزير اطلاعات ايران در مصاحبه با رسانه هاي دولتي گفت "سفارت انگليس در ايران در جريانات و اغتشاشات اخير هم از طريق رسانه ها و هم از طريق نيروهاي محلي خود نقش مهمي داشته است."

آقاي اژه اي از احضار برخي كارمندان محلي سفارت بريتانيا خبر داده و افزوده پس از تحقيقات اوليه، برخي آزاد و برخي هم نگهداري شده اند.

تنش در روابط بريتانيا و ايران

روابط ايران و بريتانيا طي دو هفته اخير به وخامت گرويده است. پس از انتخابات اخير در ايران و اعتراض به نتيجه آن از سوي گروهي از مردم، برخي مقام هاي ايراني بريتانيا را به دست داشتن در اين ناآرامي ها متهم كردند.

انتقاد كشورهاي غربي از برخورد خشن دولت ايران با معترضان هم واكنش شديدي را در پي داشت.

آيت الله علي خامنه اي، رهبر ايران در انتقاد از دولت هاي خارجي كه به برخورد با معترضان انتقاد كرده بودند، دولت بريتانيا را "خبيث" خواند.

محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران نيز بريتانيا و آمريكا را به دخالت در ناآرامي ها متهم كرد.

صادق محصولي وزير كشور ايران هم گفته است كه "انگليس، آمريكا و همچنين رژيم غاصب صهيونيستي از عوامل اصلي اغتشاشات اخير تهران" هستند.

دولت هاي آمريكا و بريتانيا اتهام دخالت در امور ايران را رد كرده اند.

ايران همچنين دو ديپلمات بريتانيايي را از تهران اخراج كرده كه در مقابل دولت بريتانيا نيز دستور اخراج دو ديپلمات ايراني را صادر كرد.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا روز سه شنبه دوم تير (۲۳ ژوئن) گفت كه اين اقدام پاسخي به اخراج دو ديپلمات بريتانيايي از ايران است.

آقاي براون گفت از اينكه ايران كشورش را در چنين موقعيتي قرار داده بسيار متاسف است، اما بريتانيا همچنان علاقه مند است تا رابطه خوبي با اين كشور داشته باشد و همچنان از حكومت ايران مي خواهد تا به حقوق بشر و آزادي هاي دموكراتيك مردم ايران احترام بگذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859