۱۳۸۸ خرداد ۲۸, پنجشنبه

موج اعتراضات در خارج از ايران گسترده تر مي شود

لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید حتی میتوانید با ما در ار ارتباط باشید09143146859

موج اعتراضات نسبت به نتايج اعلام شده دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري همچنان خارج از ايران ادامه دارد و ابعاد آن روز به روز گسترده تر مي شود.
روز چهارشنبه در رم پايتخت ايتاليا تجمعي با حضور كليه احزاب ايتاليا از راست تا چپ برگزار شد.
روزنامه ايتاليايي ايل رفورميستا در فراخواني از مردم اين كشور دعوت كرده بود به حمايت از دموكراسي خواهان ايران، در يكي از ميدان هاي شهر رم تجمع كنند. اين فراخوان با حمايت احزاب راست و همچنين چپ ميانه مواجه شد.
آنتونلو ساكت تي، نويسنده و روزنامه نگار ايتاليايي در گفتگو با بخش فارسي راديو بي بي سي گفت: "اين تظاهرات در حمايت از اعتراضاتي است كه در تهران و تمام ايران نسبت به نتايج انتخابات صورت مي گيرد. حمايت از كساني كه به خيابان ها و ميدان هاي ايران آمده اند و خواستار انتخابات جديد هستند. ما همچنين خواستار پايان دادن به محدوديت ها و خشونت هايي هستيم كه نسبت به اين تظاهرات مسالمت آميز عليه ايرانيان صورت مي گيرد."
از سوي ديگر ايرانيان مقيم فلورانس، از ديگر شهرهاي ايتاليا، با استاندار توسكانا، شهردار فلورانس و نمايندگان احزاب مختلف نشستي برگزار كردند تا مطالبات مدني مردم ايران را اعلام كنند. كميته اي براي پيگيري اين امر تشكيل شد تا در اولين نشست رسمي استانداري توسكانا متني را به تصويب برساند.
سفارت ايران در لندن نيز از ابتداي اعلام نتايج تا كنون هر روز شاهد تجمع گسترده معترضان به انتخابات بوده است.
نسترن از دانشجويان تظاهر كننده مقابل سفارت ايران درباره اين تجمعات به بي بي سي فارسي گفت: "نكته جالب براي من اين بود كه همه لزوما براي اعتراض به راي آقاي موسوي نيامده بودند، بلكه خيلي ها براي اينكه راي شان جايي حساب نشده بود، اعتراض داشتند. چند نفر سلطنت طلب هم آمده بودند كه آنها را بردند بيرون. همه چيز آرام بود. مردم آمده بودند كه به خواسته خودشان برسند."
شهرهاي مختلف آلمان هم مانند بسياري از كشورهاي ديگر شاهد موج اعتراضات ايرانيان به نتايج انتخابات است.علي رضا رضواني در برلين مي گويد عصر چهارشنبه تظاهراتي در برلين مقابل وزارت امور خارجه آلمان برگزار شد. همچنين در شهر كلن هم معترضان به خيابان آمده بودند.
اين تظاهرات در طول سي سال در وين بي نظير بود. نه تنها از وين بلكه از ديگر شهرهاي اتريش هم به وين آمده بودند.
فرزانه عظيمي
او در ادامه افزود: "ما با اين تجمعات مي خواهيم با همه مردم دنيا صحبت كنيم و بگوييم همه لباس سبز بپوشند. بچه ها در ايران تنها نيستند. هر كس كه موافق جريان اين راي گيري نيست با لباس سبز باشد. به بچه ها بگوييم كه همه ما در خارج از كشور با آنها و در كنارشان هستيم."
فرزانه عظيمي از ايرانيان مقيم اتريش به حركت خودجوش ايرانيان مقيم وين اشاره مي كند كه منجر به تظاهرات بزرگي در روز گذشته شده است.
خانم عظيمي در ادامه گفت: "اين تظاهرات در طول سي سال در وين بي نظير بود. نه تنها از وين بلكه از ديگر شهرهاي اتريش هم به وين آمده بودند. در واقع خواست اين تظاهرات در يك قطع نامه پنج ماده اي تصريح شد. اعتراض به نتيجه اعلام شده انتخابات، اعتراض به تقلب در انتخابات و رسيدگي به سركوب هايي كه در طول روزهاي گذشته شاهد آن بوده ايم."
در شهر ونكوور كانادا هم ايرانيان هر شب مقابل گالري هنر ونكوور در ساعت ۹ و نيم شب گردهم جمع مي شوند و با روشن كردن شمع با معترضان به نتيجه انتخابات در تهران همراهي مي كنند و با بازماندگان كشته شدگان و زخمي شده هاي روزهاي اخير ابراز همدردي مي كنند.
برگزار كنندگان اعلام كرده اند كه به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859