۱۳۸۸ خرداد ۱۵, جمعه

انتقاد غيرمستقيم رهبر ايران از موضع گيري موسوي


آيت الله علي خامنه اي رهبر ايران روز پنجشنبه بدون آنكه مستقيما به مواضع ميرحسين موسوي، نامزد انتخابات رياست جمهوري، در مورد سياست خارجي دولت كنوني اشاره كند در واكنشي به سخنان وي گفته است كه ايران برخلاف گفته برخي نامزدها، از چشم دنيا نيافتاده است.
آقاي موسوي، نامزد اصلاح طلبان در انتخابات، يك روز پيشتر در مناظره انتخاباتي با محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور محافظه كار ايران، با برشمردن نمونه هايي از عملكرد آقاي احمدي نژاد در حوزه سياست خارجي گفت كه به عقيده او در دولت آقاي احمدي نژاد "عزت مردم مخدوش" شده و "آبروي كشور رفته" است.
او از جمله از مطرح شدن موضوع هولوكاست توسط آقاي احمدي نژاد انتقاد كرد و گفت نتيجه اين كار اهانت به رئيس جمهوري ما بود و به سود اسرائيل تمام شد.
اما رهبر ايران در سخناني كه آشكارا اين موضع گيري را خطاب قرار مي داد گفت: "آثار عزت اين ملت بزرگ در مسائل مختلف جهاني نمايان است و حرف كسانيكه مي گويند ملت ايران به علت پايبندي به اصول خود، از چشم دنيا افتاده است ابداً قابل قبول نيست."
وي در گذشته نيز از سياست خارجي محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كنوني دفاع كرده است.
آقاي موسوي در مناظره با آقاي احمدي نژاد گفته بود: "شعارهايي كه در مورد سياست خارجي داده مي شود بيشتر جنبه خيالپردازي در مورد آينده جهان دارد، مثل اين كه گفته مي شود فلان تمدن در حال فروريختن است يا ما مديريت جهان را به عهده مي گيريم".
او به عنوان نمونه گفت كه در ماجراي بازداشت ملوانان انگليسي ابتدا گفته شد آنها بايد اعدام شوند، اما بعد با "نهيب" دولت انگلستان، ملوانان با بدرقه رئيس جمهوري آزاد شدند.
هشدار به نامزدها
درحالي كه انتقاد نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري از يكديگر، صراحت لحن بي سابقه اي به خود گرفته است، آيت الله خامنه اي در سخنان روز پنجشنبه خود به مناسبت سالگرد درگذشت آيت الله خميني، عليه بروز دشمني ميان نامزدهاي انتخاباتي هشدار داد.
وي گفت: "صحيح و مورد پسند نيست كه يك نامزد در سخنراني در جمع مردم و يا نطق هاي تلويزيوني، براي اثبات خود، به نفي نامزد ديگر متوسل شود."
او افزود: "بنده با مناظره و گفتگو و انتقاد مخالفتي ندارم ولي همه سعي كنند كه در چارچوبهاي درست شرعي و ديني انجام شود، مردم بيدارند، مي فهمند و مي دانند."
درحالي كه اخيرا گزارش هايي از درگيري فيزيكي فعالان مبارزات انتخاباتي منتشر شده، رهبر ايران نسبت به بروز اغتشاش در ميان هواداران نامزدها هشدار داد.
وي گفت: "اختلاف نظر در مسائل گوناگون طبيعي است اما نامزدها و هوادارانشان در سخنراني ها و اجتماعات بگونه اي عمل كنند كه كارها با برادري و مهرباني و بدون اشكال پيش برود."
آيت الله خامنه اي هشدار داد "همه، از جمله طرفدار سرسخت و متعصب نامزدها، مراقب باشند كه اين علاقمندي، به اصطكاك و اغتشاش منجر نشود و دشمن از ايمان و آرمان آنها سوء استفاده نكند."
وي به حضور برخي جوانان علاقمند به نامزدها در خيابانها اشاره كرد و گفت: "در اين مورد حرفي نمي زنم اما مبادا اين مسئله به مجادله و درگيري و اغتشاش بيانجامد كه اگر كسي اصرار به اين مسئله داشته باشد حتماً يا خائن است يا بسيار غافل."
رهبر ايران كه بسياري از ناظران سخنان اخير وي در دفاع از وضع كنوني كشور از جمله اوضاع اقتصادي و سياست خارجي را به حمايت از دولت محمود احمدي نژاد تعبير مي كنند، بار ديگر تاكيد كرد كه نخواهد گفت به چه كسي راي مي دهد.
او گفت: "بنده يك رأي بيشتر ندارم كه كسي آن را نمي داند ضمن اينكه به هيچ كس نمي گويم كه به چه نامزدي رأي بدهد يا ندهد چرا كه اين مسئله به خود مردم مربوط و متعلق به ملت است."
آيت الله خامنه اي ماه گذشته در سنندج از انتقاد نامزدهاي انتخاباتي از وضعيت جاري كشور گلايه كرد و گفت نامزدهاي انتخابات نبايد "اذهان عمومي را تخريب" كنند.
او گفت كه باور نمي كند بعضي از اين انتقادات "از روي صدق و صفا" مطرح شده باشد و افزود: "من اوضاع كشور را از همه آقايان بهتر خبر دارم، مي دانم كه بسياري از اين مطالبي كه به عنوان انتقاد در مورد وضع كشور و وضع اقتصاد مي گويند، خلاف واقع است".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خودرا برای ما بنویسید با تشکر از بازدید شما
حتی می توانید با ارسال sms و برقراری تماس نیز نظر بدهید
tel:00989143146859